- tis 23 sep 2008, 06:12
Hej och kul att det finns ett forum för våra svenska klenoder!
Mitt problem är följande på min Volvo 940 GL årsmodell 1994 utan turbo:
Det började med att oljepumpen dog när jag körde på en motorväg i Gästrikland.
Det resulterade i ett motorhaveri.
Jag skaffade en ny motor som gått 8.000 mil av Häggs bil demolering utanför Bollnäs.
Böt motor och allt var frid och fröjd i en månad! Motorn gick problemfritt.
(I samband med motorbyte gjordes oljebyte, filter, stift, fördelarlock, tändkablar, rotor
samt kamremsbyte.)
Skulle åka iväg och byta till nya sommardäck som jag köpt och när jag åkte iväg till min kompis
så började bilen bli slöare och slöare till slut höll jag knappt på ta mig fram till min kompis trots
full gas och medvind. ??:-/
Hade turen att jag kom fram till min kompis. När jag väl hade stannat så gick det helt enkelt inte
att starta bilen. :-O)
Nu har turerna varit många! Den ena säger si och den andra säger så! Jag har tagit isär katalysatorn från
avgassystemet. Någon sa att katten slaggat igen! Inget hände.
Stora bränslefiltret bytt under bilen. Det behövdes svart bensin när vi tömde filtret.
Luftflödesmätaren mätt med Ohms lag och värdet okey enligt normerna.
Luftfiltret bytt.
Kollat att den får bränsle. Sitter en ventil vid spridarna som går att trycka in med resultat att soppan
sprutade vilt!
Enligt forumet är det sällan databoxen som går på dessa bilar, den är inte bytt!
Körde diagnosen i motorrummet med gott resultat 1-1-1 på båda stiften!
Nu börjar man bli desperat!!!!!!!!!!!
Snälla! Någon som har haft samma problem? Tacksam för hjälp!!!!
"En som snart får Tuppjuck i Gästrike skogarna!"
MVH Pillas / Sandviken
Mitt problem är följande på min Volvo 940 GL årsmodell 1994 utan turbo:
Det började med att oljepumpen dog när jag körde på en motorväg i Gästrikland.
Det resulterade i ett motorhaveri.
Jag skaffade en ny motor som gått 8.000 mil av Häggs bil demolering utanför Bollnäs.
Böt motor och allt var frid och fröjd i en månad! Motorn gick problemfritt.
(I samband med motorbyte gjordes oljebyte, filter, stift, fördelarlock, tändkablar, rotor
samt kamremsbyte.)
Skulle åka iväg och byta till nya sommardäck som jag köpt och när jag åkte iväg till min kompis
så började bilen bli slöare och slöare till slut höll jag knappt på ta mig fram till min kompis trots
full gas och medvind. ??:-/
Hade turen att jag kom fram till min kompis. När jag väl hade stannat så gick det helt enkelt inte
att starta bilen. :-O)
Nu har turerna varit många! Den ena säger si och den andra säger så! Jag har tagit isär katalysatorn från
avgassystemet. Någon sa att katten slaggat igen! Inget hände.
Stora bränslefiltret bytt under bilen. Det behövdes svart bensin när vi tömde filtret.
Luftflödesmätaren mätt med Ohms lag och värdet okey enligt normerna.
Luftfiltret bytt.
Kollat att den får bränsle. Sitter en ventil vid spridarna som går att trycka in med resultat att soppan
sprutade vilt!
Enligt forumet är det sällan databoxen som går på dessa bilar, den är inte bytt!
Körde diagnosen i motorrummet med gott resultat 1-1-1 på båda stiften!
Nu börjar man bli desperat!!!!!!!!!!!
Snälla! Någon som har haft samma problem? Tacksam för hjälp!!!!
"En som snart får Tuppjuck i Gästrike skogarna!"
MVH Pillas / Sandviken
- By Lövet