Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silver08
#220215
Hej tänkte fråga en sak. Min kontakt till blockvärmaren är sprucken.
Flexslangen ser dessutom förjävlig ut och har ett brott.
Ringde till volvo men han hittade ingen ny kontakt.

Sitter kabeln fast i värmaren eller vad är det frågan om?
Köpa ny värmare för att kabeln e trasig verkar helt sjukt,
i så fall bygger jag en egen och isolerar snyggt och fint.


Sen en till fråga, vet att jag redan frågat dig pettson men
vill ställa fråga igen då jag mätt upp detta.

Efter att ha skruvat ihop block med mellanstycker och sedan
monterat tråget för att sedan montera oljepumpen :P

Det var då jag upptäckte det! Det skiljer 0.4mm på den sidan
där oljepumpen sitter vilket betyder att utan är tvådelad där
pumpen monteras vilket skulle kunna innebära att olja tränger
sig in mellan pump och block då packningen är lövtunn.

Jag vet inte, sitter ju en packning runtom och en packbox på
utgående axel så ja... Frågar en gång till innan jag lyfter i
motorn. Spelar det någon roll?

Ursäkta mig pettson (litar på dig). Är lite överängslig ibland =)
av *pettson*
#220276
silver08 skrev:Hej tänkte fråga en sak. Min kontakt till blockvärmaren är sprucken.
Flexslangen ser dessutom förjävlig ut och har ett brott.
Ringde till volvo men han hittade ingen ny kontakt.

Sitter kabeln fast i värmaren eller vad är det frågan om?
Köpa ny värmare för att kabeln e trasig verkar helt sjukt,
i så fall bygger jag en egen och isolerar snyggt och fint.


Sen en till fråga, vet att jag redan frågat dig pettson men
vill ställa fråga igen då jag mätt upp detta.

Efter att ha skruvat ihop block med mellanstycker och sedan
monterat tråget för att sedan montera oljepumpen :P

Det var då jag upptäckte det! Det skiljer 0.4mm på den sidan
där oljepumpen sitter vilket betyder att utan är tvådelad där
pumpen monteras vilket skulle kunna innebära att olja tränger
sig in mellan pump och block då packningen är lövtunn.

Jag vet inte, sitter ju en packning runtom och en packbox på
utgående axel så ja... Frågar en gång till innan jag lyfter i
motorn. Spelar det någon roll?

Ursäkta mig pettson (litar på dig). Är lite överängslig ibland =)
Packningen du har bakom (den gröna) är runt 0.5mm Är du osäker kan du faktiskt köpa en packning till och lägga dubbla så vet du att det finns material som garanterat tätar bakom. Det ska dock inte vara nån fara med 0,4mm. Tätningsringen runt pumpen är ytterligare tätning om nåt skulle smita förbi så att pumpen fortsatt är tät. Packboxen är ju till för vevaxeln så den påverkas inte.
Var noga med att du drar åt pumpen med momentet som anges och att du lagt lite loctite blå på gängan så att den inte kan gänga upp sej.
Du behöver fortfarande inte vara orolig.
av silver08
#220283
Okej de är inte så att jag inte litade på dig första gången ville bara va riktigt säker.
Efter allt som hänt så är det sista jag vill att de ska börja läcka nånstanns när jag
väl fått i motorn.

Annars är jag riktigt nöjd med min renovering - ska hämta mitt topplock i morron! =)

Vill tacka för all bra hjälp jag fått speciellt av dig pettson som varit tålmodig med mina
konstiga frågor ! =)


Pumpen är dragen med moment loctite blev det dock inget, kanske ska ta och dra på lite
sånt. Får inhandla i morron, så jävla dyrt bara!
Men man ska inte snåla med sånna här saker.

Ingen som vet nått om kabeln till blockvärmaren? Måste ju bara gå att byta :)
Snart är ju vintern här :P
Användarvisningsbild
av Nexus
#220295
vad är det för fabrikat på paketet? calix, defa :?: eller har volvo egen framtagen grenledningssatts?
när vi monterade på annat bilmärke så var värmaren och kontanten separata
Användarvisningsbild
av Brainy
#220418
RoadKiller skrev: men om kabeln är trasig så går den givetvis att byta ut. Finns i flera olika längder.
Standardpris på sådana verkar vara 50kr per del oavsett längd på skrotarna runt om i landet. Ny kostar dom betydligt mer tyvärr.

Jag hade ingenting draget till Saaben. Så jag drog in både grenuttag och kontakt fram i fronten. Kostade mig 200-250kr, på mekonomen hade delarna kostat i runda slängar 2000kr

mvh
Anders
av *pettson*
#220528
silver08 skrev:Okej de är inte så att jag inte litade på dig första gången ville bara va riktigt säker.
Efter allt som hänt så är det sista jag vill att de ska börja läcka nånstanns när jag
väl fått i motorn.

Annars är jag riktigt nöjd med min renovering - ska hämta mitt topplock i morron! =)

Vill tacka för all bra hjälp jag fått speciellt av dig pettson som varit tålmodig med mina
konstiga frågor ! =)


Pumpen är dragen med moment loctite blev det dock inget, kanske ska ta och dra på lite
sånt. Får inhandla i morron, så jävla dyrt bara!
Men man ska inte snåla med sånna här saker.

Ingen som vet nått om kabeln till blockvärmaren? Måste ju bara gå att byta :)
Snart är ju vintern här :P
var noga nu vid uppstarten med att du kör runt motorn tills du har oljetryck. Kör sen en minut till. SEN kan du starta. Enklast för att slippa koder är att slita säkringen till bränslepumpen.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]