Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glennk
Jag står i begrepp att byta bil. V70 känns stabilt för familjen. Men sen tar min fantasi slut. Så jag tänkte att jag kanske kan få lite hjälp här.

Budget: 150000 kr
Årlig körsträcka: 3000 mil (mestadels i 7-mils intervall till och från jobb)

Jag vill gärna ha en bil med lite fart, men inte på bekostnad av bisarrt dyr bränsleförbrukning.
Kör en Passat TDi idag och gillar förbrukningen med diesel. Men med min budget är det ganska snålt om dieslar i Skåne om de inte har gått 15k+ mil och det känns för mycket.

Bensinbilar finns det gott om i alla prisklasser och åldrar men vad ska man välja. 140hk, 170hk eller 2,5T? Enligt konsumentverkets bränslebroschyr 2006 drar bensinbilarna ovan 9 l/10 mil för 140 hk och 9,2 på de andra. Hur sanna är dessa siffror? Har läst lite på forumet och får väldigt varierande uppfattningar.

Någon som kan hjälpa mig? Vad kan jag förvänta mig för 150000 kr och vilken version är mest värd att satsa på?
av glennk
Ja du ser ju själv vilket problem det är att få tag i en vettig diesel.
Malmö-bilen är dessutom privatimporterad så den går fetbort.

Men bensinarna då? Vilken motor rekommenderas?
Användarvisningsbild
av halmstaden
ska du ha en bil med lite drag i ska du inte ha 140 eller 170.. du kan ju alltid provköra men jag personligen anser att så är fallet. 140 har jag kört och det händer verkligen inget ens med full gas över 70km/h, ingen bil att köra om med.. dessutom drar den ca 0,9 blandat, inte snål alltså. 140hk-motorn är rent utsagt ett skämt. 170hk lär inte vara mkt bättre, dessutom har den lägre utväxling än 140 = högre varv vilket ger dyrare bränslenota. det är ju samma motor..
så av bensinarna är 2,5T det enda vettiga alternativet, för mig personligen. Men vi är ju alla olika.
Att dieslarna har ett högre andrahandsvärde visar ju sig här tydligt. Men kalkylen beror på hur länge tänkte du behålla bilen, om du bara tänkte ha den i några år så tjänar du ju inte in dieselns merpris..
av glennk
Tja, har väl tänkt att behålla bilen i 5-6 år i alla fall. Uppåt 30000 mil ska väl inte vara några problem.

Om valet står mellan nyare bil med fler mil eller äldre bil med färre mil, vilket ska jag ta?
Användarvisningsbild
av Tomas88
glennk skrev:Tja, har väl tänkt att behålla bilen i 5-6 år i alla fall. Uppåt 30000 mil ska väl inte vara några problem.

Om valet står mellan nyare bil med fler mil eller äldre bil med färre mil, vilket ska jag ta?
Svårt att svara på utan att jämföra två bilar mot varandra. Beror ju på servicehistorik och vilket skick bilarna är i övrigt.
Användarvisningsbild
av halmstaden
De kanske gått lite långt om du själv tänkte köra minst 15k mil själv
Dessutom var de inte så billiga
Denna kan du ju pruta ner till under 150k men jag tycker även det är ett högt pris. Om du kan tänka dig en pre-facelift så finns ju denna 2,5T -04 endast 8900 mil, med extraljus om så behövs, larm, helläder osv. Ingen krockkudde passagerare verkar det som men det går väl att kolla upp.
En diesel, facelift, för samma pengar har du här, dock gått mer, 15k mil. Också den av en händelse med extraljus. Notera att kamremmen är bytt.
av glennk
Kalle: Dina bilar har gått alldeles för långt.

Halmstaden: Den första bilen värderar Bilpriser.se till 141-153k. Kan man pruta ner den strax under 150k är den väl hyfsat vettig. Har faktiskt själv kollat den och det kan kanske vara ett alterativ. Är det inte rätt stor skillnad på en -05 och en -06. Gjordes inte faceliften inför -06?

Denna har jag fastnat lite för. Mycket vettigt pris enligt bilpriser.se, hyfsat utrustad. Dock inget drag. Vad kostar det att montera ett sådant?

Är det stor skillnad mellan 163hk och 185hk dieseln? Såg en test i Teknikens värld där de mätt upp en 185 hk D5 till faktiska 202 hk. Hur kan det komma sig? Har inte Volvo koll på sina motorer? :shock:
Användarvisningsbild
av halmstaden
glennk skrev:Kalle: Dina bilar har gått alldeles för långt.

Halmstaden: Den första bilen värderar Bilpriser.se till 141-153k. Kan man pruta ner den strax under 150k är den väl hyfsat vettig. Har faktiskt själv kollat den och det kan kanske vara ett alterativ. Är det inte rätt stor skillnad på en -05 och en -06. Gjordes inte faceliften inför -06?

Denna har jag fastnat lite för. Mycket vettigt pris enligt bilpriser.se, hyfsat utrustad. Dock inget drag. Vad kostar det att montera ett sådant?

Är det stor skillnad mellan 163hk och 185hk dieseln? Såg en test i Teknikens värld där de mätt upp en 185 hk D5 till faktiska 202 hk. Hur kan det komma sig? Har inte Volvo koll på sina motorer? :shock:
Eftersom du verkar vara helt inne på diesel nu så ska jag väl inte blanda in 2,5T.. Men om du inte redan gjort det tycker jag att du ska provköra både 185-D5an och 2,5T.

Det finns skillnader mellan 163 och 185, förutom effekten så 400 mot 340Nm, manuella lådan är sexväxlad mot 5, ny turbo i 185, 50 % lägre utsläpp av kväveoxider hur intressant det nu är, och inte minst: förlängda serviceintervaller från 2k mil till 3k, där kan man spara en del.. Sedan så läser jag i ett test i Teknikens Värld (som du nämner) att de mätte upp 202 hk i "185an".
Angående faceliften så gjordes den väl till MY05, alltså bilar tillverkade ~efter april 2004? Någon får rätta mig om det är fel. Grannens V70 tillv sept 04 är facelift i alla fall.
Men nya dieseln kom 2006, eller alltså till MY07? Någon kunnig får berätta hur det ligger till.
Är man osäker är det ju bara att slå regnr på VVs hemsida, är effekten 120kW är det gamla motorn, är effekten 136kW är det nya..
Och till sist, bilen i din länk ser mkt fin ut, billig (jfrt med andra 185) men det verkar ju inte vara några konstigheter. Xenon, delläder osv, och dessutom som inte står har den parkeringshjälp bak, man ser ju de små sensorerna. Dragkrok måste väl gå att få på, kan tänka mig 5-7k men någon annan här vet säkert. Och sen att bilen finns i Skåne är vad jag förstått ett plus för dig :D

Kör lugnt,

/merzo

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]