Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 855glt-97
Min tomgång går ojämt när jag startar bilen men det är inga problem att köra. Häromdagen började lampan för fel på motorelektroniken lysa, läste här inne att jag skulle koppla loss minuspolen för att släcka den och gjorde så och den slockade för att börja lysa igen 2 dagar senare.
Någon som har tips på vad det kan vara?
Senast redigerad av 2 855glt-97, redigerad totalt 0 gång.
Ok, får väl ta mig till Volvo och se om dom kan läsa ut felkoden åt mig
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Nu har jag läst ut felkoderna men enligt instrumentet var där inga felkoder. Ett nytt fenomen jag har upptäckt är att när jag tex stannar vi rödljus så ligger den på ca 1300 varv och kan göra så i en 8-9 sekunder innan den går ner på normalt ibland hjälper det om jag trycker till på gasen och då går den ner på normalt igen, det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall samma sak ändå. Någon som har en bra lösning?
av *pettson*
855glt-97 skrev:Nu har jag läst ut felkoderna men enligt instrumentet var där inga felkoder. Ett nytt fenomen jag har upptäckt är att när jag tex stannar vi rödljus så ligger den på ca 1300 varv och kan göra så i en 8-9 sekunder innan den går ner på normalt ibland hjälper det om jag trycker till på gasen och då går den ner på normalt igen, det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall samma sak ändå. Någon som har en bra lösning?
Demontering och rengöring av spjäll och tomgångsmotor. Bägge ska rengöras. Sen ska du se att det blir bättre.
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Ok, får jag ställa en följdfråga då jag håller på och försöka lära mig det här med bilar. Vart sitter dem och hur ser det ut? Kanske någon som har en bild?
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Jag tackar, ska ta mig en titt på det imorgon
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Skull ta loss tomgångsmotorn som pettson föreslog och såg då att en slang in i motorn så dålig ut, när jag tog tag i den gick den mitt av den var torr som fnöske. Bytte denna och ingen lampa har tänts sedan dess.
Skickar med en bild på slangen.
Bild
av *pettson*
855glt-97 skrev:Skull ta loss tomgångsmotorn som pettson föreslog och såg då att en slang in i motorn så dålig ut, när jag tog tag i den gick den mitt av den var torr som fnöske. Bytte denna och ingen lampa har tänts sedan dess.
Skickar med en bild på slangen.
Bild
Se där ja... en fet tjuvluft rakt in i insuget.. :-)-)
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]