kaffe_koppen skrev:Okej, det kanske inte går i ala fall då. Jag hade gjort det på en annan bil, så jag tänkte lägga upp förslaget i alla fall.
/MVH Steffe
Jag skulle lägga på vinterdäcken i lördags och slant på första hjulet med
skada på bult och nyckel som följd. Jag lyckades lossa de övriga tre med
den extra nyckeln men den sista satt fast. I måndags morse så begav jag
mig till de lokala däckfirmorna för att få det hela ordnat.
En av dem hade det omtalade specialverktyget (en hylsa med
vänstergängor). Det gick inget vidare för Volvoshjullås är härdat
på ovansida, vilket resulterade i ett förstört specialverktyg. :shock:
Drog vidare till nästa, där rekommenderar de alltid att
man besöker den lokala volvohandlaren för att få hjälp. :???:
Så det blev till att bege sig till Skobes för att få hjälp.
På Skobes så blev jag väl bemött och fick reda på att "jag inte var den
första idag". Deras lösning var att svetsa på en mutter på den skadade
låsbulten och sedan arbeta försiktigt med den och eventuellt lägga nya
svetsar vid behov. Det hela lät mycket komplicerat och dyrt. Jag frågade
vad de räknade i tid. Han sa allt från 1-3 timmar per bult inklusive skydd
av fälg (vilket verkade vara det som tog längst tid). De kunde dock inte
hjälpa mig förrän om ett par dagar.
Så jag bestämde mig för att ringa säljaren på Bilia som sålt mig bilen för
att se hur de gör. Det visade sig att de gör på i stort sett samma sätt som
hos Skobes och kostnaden brukar hamna mellan 800:- och upp till priset
av en ny fälg...PER BULT... :shock: :evil:
Jag börjar nu känna mig lite matt och har förbannat mig själv och Volvo
ett antal gånger. Men ok, det är väl bara att bita i det sura äpplet och
beställa tid.
Under tiden så ringer en god vän och jag berättar om mitt problem och
får ett telefonnummer till en mindre verkstad i närheten. Så jag ringer dit
för att kolla om de kanske kan hjälpa mig snabbare än Skobes.
Få beskedet att jag kan komma förbi på eftermiddagen så ska de se vad
de kan göra. :D När jag kommer dit så tycker de inte att det verkar
vara något större problem. De svetsar på en bult i stället för en mutter
(det blir för trångt med en mutter, bulten gör att de kommer åt bättre).
Bulten går ju självklart av. Då håller de med om att det kanske inte är
så enkelt att lösa men de vill pröva en annan sak. De letar fram en
begagnad 12-kantshylsa som är ett nummer för liten (som Stoffe skrev)
och slår på den med rätt mycket våld och den biter sig fast ganska direkt
trots Volvos härdning. Sedan är det bara att dra loss den. 8)
Från det att han satte igång svetsen så tog det 15 minuter
tills bulten var loss och mitt problem löst. :lol:
Det hela kostade mig 200:- och inte några astronomiska belopp som
Bilia och Skobes talade om. Men de kanske inte vet bättre? :roll:
Jag kommer aldrig att montera Volvos hjullås igen.
Tillägg;
Det var åtminstone två personer från återförsäljar ledet som inte hade
sina hjullås monterade pga att det väldigt ofta är problem med hjullåsen,
och att det är väldigt kostamt att lösa. :roll: