NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Jag har fått ett konstigt ljud från motorn som hörs mycket både i och utanför bilen. Men ljudet försvinner när man gasar och kommer återigen när man slutar gasa. Man kan ju tro att det är fläktremmen, men den ska väl inte kunna låta på nya bilar (V50 05:A)?

Tacksam för snabba svar då jag är lite orolig för ljudet.
MVH/Fredrik/
av frippe87
Det låter som om det kommer någonstanns vid generatorn. Kan det vara en sprucken vaccum slang eller något? som sagt det slutar när man gasar men kommer tillbaka direkt när man släppt gasen. Sen låter det en kort stund efter att man har stängt av bilen, det avtar lixom. Idéer?
Märkte av detta för 2 dagar sedan jag med!...ett vinande ljud som antagligen kommer från generatorremmen...men det slutar inte när jag gasar utan det ökrar i sina intervaller istället...testade med remspray men det gav ingen lycka =/ ...ett grymmt irriterande ljud som hörs riktigt tydligt från utsidan!

Någon som har erfarenhet av detta får hemskt gärna dela med sig!

Frippe87...Du har inte lyckats lokalisera felet eller?
av frippe87
dali skrev:I USA är det vanligt att T5:orna får problem med "oil trap housing", vet inte vad det översätts till. Låter dock som något som bör kollas upp omedelbart om det är samma, olja är hyfsat vitalt i en motor ...

Kolla denna tråd, finns en video i den: http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=104267
Helt rätt, det kallas olje fälla. Det var inte så akut att byta den, men nu är den inne för det samt 16000 mila service. längtar tills imorn då jag får tillbaka den :D
av v50t5sport
Vad kostade det att byta delen? Måste få tummen ur och byta min med, för det "gnäller" jobbigt högt nu faktist =(

Visste dom direkt vad felet var? eller förklarade du för dom att många i usa haft problem med detta?
av frippe87
v50t5sport skrev:Vad kostade det att byta delen? Måste få tummen ur och byta min med, för det "gnäller" jobbigt högt nu faktist =(

Visste dom direkt vad felet var? eller förklarade du för dom att många i usa haft problem med detta?
Han visste direkt vad det var, han skruvade på oljepåfyllningslocket, det var övertryck så det pös mkt var varje gång på skruvade lite på det. Volvo ville 4100 för det, dock så hittade jag en i tyresö som tog 2900 för det.

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]