Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#219974
Hej!

Min koppling är inte som alla andra.
Bilen är en 850 10v -93:a
Jag får lufta den cirka varannan månad.
Jag har letat som en dåre efter läckage men kan inte hitta något.
Vad är då mest troligt:
Trasig slavcylinder
Trasig huvudcylinder
?

CSN tillåter inte inköp av båda....
av *pettson*
#220006
Lasse81 skrev:Hej!

Min koppling är inte som alla andra.
Bilen är en 850 10v -93:a
Jag får lufta den cirka varannan månad.
Jag har letat som en dåre efter läckage men kan inte hitta något.
Vad är då mest troligt:
Trasig slavcylinder
Trasig huvudcylinder
?

CSN tillåter inte inköp av båda....
Byt slavcylindern.
#220009
*pettson* skrev:
Lasse81 skrev:Hej!

Min koppling är inte som alla andra.
Bilen är en 850 10v -93:a
Jag får lufta den cirka varannan månad.
Jag har letat som en dåre efter läckage men kan inte hitta något.
Vad är då mest troligt:
Trasig slavcylinder
Trasig huvudcylinder
?

CSN tillåter inte inköp av båda....
Byt slavcylindern.
Jag kan inte hitta något läckage runt salavcylindern, men den kanske läcker internt?
Men du menar att det är den?
Ok, ska införskaffa en bättre begagnad på skroten och byta.
Är det något särskilt jag behöver tänka på när jag byter den?

När jag ändå har fångat din uppmärksamhet, Pettson, vet du vad det undre motorfästet kostar, dvs stabiliseringsstaget som sitter mellan låda och bil i framkant.
av *pettson*
#220012
Lasse81 skrev:
*pettson* skrev:
Lasse81 skrev:Hej!

Min koppling är inte som alla andra.
Bilen är en 850 10v -93:a
Jag får lufta den cirka varannan månad.
Jag har letat som en dåre efter läckage men kan inte hitta något.
Vad är då mest troligt:
Trasig slavcylinder
Trasig huvudcylinder
?

CSN tillåter inte inköp av båda....
Byt slavcylindern.
Jag kan inte hitta något läckage runt salavcylindern, men den kanske läcker internt?
Men du menar att det är den?
Ok, ska införskaffa en bättre begagnad på skroten och byta.
Är det något särskilt jag behöver tänka på när jag byter den?

När jag ändå har fångat din uppmärksamhet, Pettson, vet du vad det undre motorfästet kostar, dvs stabiliseringsstaget som sitter mellan låda och bil i framkant.
Det är luft som går in när du släpper upp kopplingen. Det är alltså lite undertryck i systemet. Men absolut vanligast är att luft är kvar som man helt enkelt inte fått ur som bollas fram och tillbaka. Har du provat att pressa tillbaka kopplingsarmen så att vätskan pressas upp emot huvudcylindern för att liksom pressa lite ev luft baklänges?
Fästet heter 16-27198 på autoexperten och kostar 441,25kr

Vi ska se vad det kostar..
#220020
Problemet förvärras med tiden och till slut går det inte att trampa ur.
Jag brukar trycka tillbaka kopplingsarmen ett par gånger, då bubblar det lite ur bromsvätskebehållaren och sen kan man åka en månad till.
I början testade jag också att lossa luftningen, trampa ner pedalen, dra åt luftningen och släppa upp pedalen, men det bästa har varit att helt enkelt trycka tillbaka kopplingsarmen ett par gånger...
Efter luftningen fungerar det ett tag, sen märker man hur det blir mer och mer spel.

Jag kikade det undre motorfästet men gummit var helt, men jag misstänker att det ändå är dags att byta efter 272000 kilometer.
Det övre har jag bytt, men jag har ändå ett glapp i drivlinan.

Autoexperten? Har dom samma leverantör som mekonomen?

Edit:
Hittade det hos en annan leverantör för 396,50 ink moms där benämns det med GK1042
Tack för hjälpen!
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]