Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erhan_18
Hej!
Har råkat ut för meddelandet "motorprestanda nedsatt" isamband me att bilen bara tappar all kraft och bara vill stanna och hela maskin skakar hoppar och går som en potta skit.... vart inne till verkstan och felkoden är gasspjället. Bilens årsmodell 2001 rullat 9200 mil. jag läste lite i nätet att i princip alla Volvo 99-02 är det väldigt vanligt att spjällets elektronik går sönder och byter utan kostnad. men jag fick svaret nej verkstad säger att detta gäller inte turbo bilar!
låter lite konstigt och tänkte fråga forum om någon har varit samma problem.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Här är en tråd som sammanfattar en del av problemet med spjällen.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=33027

Tycker det skulle vara konstigt att de inte byter bara för att det är turbo...
Har man det aktuella spjället, en komplett servicebok så bör de fortfarande utgå någon form av goodwill har jag läst.

Samtidigt så är det klart ju äldre bilarna blir ju svårare blir det säkert att få det lagat utan kostnad.
Tycker du skall stå på dig, det handlar om många tusenlappar om man skall bekosta det själv.
av Fred
erhan_18 skrev:Felet åtgärd med ny mjukvara
Nja, felet åtgärdas inte, det döljs med ny mjukvara och då bara under en period. Spjället kommer behöva bytas förr eller senare ändå.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Fred skrev:
erhan_18 skrev:Felet åtgärd med ny mjukvara
Nja, felet åtgärdas inte, det döljs med ny mjukvara och då bara under en period. Spjället kommer behöva bytas förr eller senare ändå.

Mvh
/Fred
Nja. (biter mig i läppen, räknar till 10)

mjukvaran ändrar BLAND ANNAT gränsvärdna för några felkoder, vilket gör att spjälet inte går i limphome i onödan

är spjälet skadat, så blir det inte helt av denna mjukvara.
är spjället inte skadat så kommer det att funka fint framöver
av Fred
CarMan skrev: Nja. (biter mig i läppen, räknar till 10)

mjukvaran ändrar BLAND ANNAT gränsvärdna för några felkoder, vilket gör att spjälet inte går i limphome i onödan

är spjälet skadat, så blir det inte helt av denna mjukvara.
är spjället inte skadat så kommer det att funka fint framöver
Jag tänker inte ge mig in i duellen med dig i denna tråd också, Carman, men enligt min åsikt ska inte en oskadad komponent behöva ny mjukvara...en oskadad komponent borde fungera felfritt. Därför har jag, och väldigt många med mig världen över, dragit slutsatsen att Volvos release av denna mjukvara är till för att försöka smita undan sitt ansvar för de fallerande spjällhusen.

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]