Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:problemet just nu är att vi inte får svar på om felet...
Bra svar! :-)-) De e intressant att diskutera detta ur diverse olika perspektiv. Fast nu ska jag ge mig. Jag har nog gjort mina synsätt klar... :wink:

Mvh
-94 9000 2,3T cse skrev:
Psyko skrev:
Är felet med facit i handen väldigt enkelt, ja då kan man ju inte ta 10 000 för felsökningen.
Kostnaden måste vara rimlig i jämförelse med felets art.
Vad är rimligt??? Förklara det. Vem avgör vad som är rimligt?
Meken?
Kundtjänsten?
Prissättaren?
Chef/ansvarig?
Jag som kund?

Mvh
väldigt svår fråga, me bra fråga.

vnder o vrider lite på det här.
en volvo verksta behandla oftst som en statlig myndighet. man lämnar in bilen för att man måste o klagar på att det är dyrt.
men kunden är ju inte tvungen att lämna in bilen, man får ju lämna bilen till en billigare repratör ellr laga själv om man vill
(men då kommer vi till problem nummer 2 de billiga repratörerna vill inte/ kan inte fixa de svåra felen.

vad är det rimliga priset att betala för et fel som är så svårt att ingen annan löser det?

säg att jag har felsökt 16-20 timmar på en annan bil, tagit betalt för 4 timmar. sen kommer din bil in, o på grund av erfarenhet så löser mekanikern det på 1 timme (men utan den tidigare felsöknngen på 16-20 timmar hadde ju din bil tagit lika lång tid) vad är rimligt att betala?

mekaniker 1 har gått x antal kurser för en total kostnad på 30 000:- han har också sett till att verkstan inköpt special instrumet m.m. för 60 000:-
deta gör att han löser många fel på en timme istället för3 timar som gjordes tidigare, vad är rimligt att betala?
Frågan kan även ha en till dimension och det är kvalitén på utfört arbete. Kanske bilfabrikanten ska ta sig en funderare på varför sådana här fel uppkommer, felet sitter i konstruktionerna. För att spetsa till det ytterligare kan man undra vad som hänt om flygindustrin drogs med dessa kvalitetsproblem.
Arne skrev:Frågan kan även ha en till dimension och det är kvalitén på utfört arbete. Kanske bilfabrikanten ska ta sig en funderare på varför sådana här fel uppkommer, felet sitter i konstruktionerna. För att spetsa till det ytterligare kan man undra vad som hänt om flygindustrin drogs med dessa kvalitetsproblem.
Vilken lysande idé att jämföra med flygindustrin. :roll:

Efter 1 000 timmar så skall bilen tas ur bruk och vissa delar skall plockas isär och bytas eller rengöras. Sen skall nya delar monteras, oavsett om det är fel eller inte.
Inte fan duger det med vanliga stålbultar/muttrar utan det ska vara rostfritt eller aluminium.

Om man skall ställa samma krav som på flygindustrin så får man nog vara beredd att betala minst det dubbla. Blir jättebilligt.

Hemmamekanikernas underbara tid vore slut. Allt skall göras på märkesverkstad.

Åhhhh vaaa billigt. Kom ååå köööp. :wink:

Intresset att lösa motorproblemet för trådskaparen verkar vara noll, med hänsyn till en del av inläggen. Så tack för mig i denna tråd.

:)
Jag skrev att jag skulle spetsa till det och vad jag ville komma fram till är att bilindustrin borde ta större ansvar då man år efter år har samma kvalitetsproblem på vissa komponenter. Det kan vara tomgångsmotorn, handbromsbackarna eller elektroniken. Man låter bilägarna stå för kalaset och man får sälja mycket reservdelar. Inom dne tunga industrin accepteras inte detta av kunder till maskinleverantörer.
Arne skrev:Frågan kan även ha en till dimension och det är kvalitén på utfört arbete. Kanske bilfabrikanten ska ta sig en funderare på varför sådana här fel uppkommer, felet sitter i konstruktionerna. För att spetsa till det ytterligare kan man undra vad som hänt om flygindustrin drogs med dessa kvalitetsproblem.
det funderar dom alltid på, var så säker ! ingen vill ha dåligt rykte eller risk för stämningar m.m.
Det som någon skriver överst att gasspjället inte alltid ger felkoder, men det går att kolla på avancerat i Vida och har man tur så finns det där.

Jag brukar kolla läckage vid insug och andra diverse slangar som kan påverka oxå. Vilket jag tror att dom på Bilia har gjort oxå.

Sedan är det uppdatering av ETM, rengöring och utbyte.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
CarMan skrev:en kolega till mig vart uppringd av en kund som hade en motorlampa som lyste, han svara att man inte kunde veta vad det var för fel fören en felsökning gjorts. Kunden var påstridig o ville ialla fall veta hur dyrt det kunde bli. han försökte förklara att man inte vet de fören en felsökning gjorts. kunden ger sig inte o vill ha ett pris på hur dyrt dt max kan bli när denna lammpa lyser. han råkar då släng ur sig att det dyraste måste väll vara ifall motorn måste bytas.
detta är det enda som fasnar i huvet hoss kunden. kunde blir ännu vansinigare o säger VA Måste ni byta motorn är ni inte kloka, vad är det för skit ni säljer...
Eller så kan man säga såhär till kunden så h*n förstår: Felet kan vara många. finns unfeför 170felkoder som tänder upp den lampan
Har haft min Volvo 01 på service hoss Bilia i 2 år.

Om det inte var för att alla värkstäder i närheten också är Bilia och jag inte kan lägga en hel dag på att åka 80 km till verkstan var det absolut inte Bilia som fixade min bil.

Kundchefen i Skåne känner mig ganska bra - mest för att hans mekaniker inte kan hitta helt enkla fel - typ som håll i ljuddämparen, felsöker på samma fel 4 gångar och tar betalt för varje gång utan att hitta någon fel (oljud i framvagnen vilket man konstaterar när man åker över fartgubb (och inte på motorvägen Bilia!!!)).

För mig betyder det att jag tyvärr inte köper Volvo nästa gång.

Är helt färdig med Bilia och Volvo...

VH EjS
- tidigare anställt på Volvo PV
Jag upplever lite liknande problem med min bil S60 2.4t -02
Symptomer :( :

*ojämn tomgång som jämnar ut sig när motorn själv vill
*När jag frikopplar vid inbromsning så dimper varvet ner mot 4-500 2-3ggr innan den blir stadig igen.
*Ryckigt vid gaspådrag

Har läst av felkoder ett flertal gånger:

*luftläckage mellan insug och gaspådrag
*Främre lambdasond (har bytt på volvo, så tveksam på att den är trasig)
*bakre lambdasond
*och den sista minns jag inte riktigt, hade någonting med anslutning till turbon

En bekant sa att han hade ett liknande problem och för honom var det någon typ av klocka som kom från insuget, fanns 2 stycken sa han och det var den 2a som de var fel på. den där piggen som man trär gummislangen över hade spårlöst försvunnit men slangen låg i hålet.

Är det någon som har några idéer på vad de kan vara? besiktar imorgon Så motorlampan = Nedslag typiskt.

// Tommy

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]