Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Högtalarna från bakdörrarna. Lossar plastpanerlerna som sitter nertil på b-stolparna. Bakom de kommer det ut en kabelstam som kommer ut ur dörren. Där letar du efter tvinnade kablar med följande färger.

Höger bak
+ Vit - Grå

Vänster Bak
+ Vitlila - Gråvit

Så var det i varje fall på min S40n -04, så det borde väl vara samma. På dessa skarvar du på högtalarkablar som du drar bak till steget. Lycka till!
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd ... 71&cat=798

riktigt bra omvandlare., undvik GAS och MDS slutsteg. det är dåliga komponenter i dom

brukar inte gilla omvandlad signal

köp bra slutsteg sen. typ DLS , eller ROCKFORD . med rejäla komponenter i

typ ca12 dls steg. funkar utan lågnivå de steget oxå
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd ... 77&cat=244

riktiga 500w , det MDS och GAS skriver är knappt häftens ens äkta av skryt watten

störst problem är med GAS och MDS billiga kina komponenter i slutstegen,. dom brukar går sönder
pga att de inte lågnivå. utan med omvandlare som ger lite orenare signal. det gör att talspolen i basen pratar lite fel med steget så att säga , men det tål riktiga grejjer som ROCKFORD . DLS osv
Tillåt mig skratta! Högljutt dessutom!

Inget steg i världen känner av om signalen är omvandlad eller inte!
Följer man de installationskrav och anvisningar som finns på omvandlaren gällande max insignal så finns inget att oroa sig för.

Sen kan jag medela att efter ha plocka isär biltemaomvandlare, mds-omvandlare och såkallade HIGH-END så kan jag berätta att innehållet väldigt ofta är EXAKT detsamma!
Det som skiljer är oftast skalet, anslutnignar osv.

Sen förnekar jag inte att det finns nackdelar med en omvandlare kontra "riktig" lågnivå, men det har mer med ljudkvalitet och nivåer att göra. Att slutstegen skulle bränna högtalare på grund av hög->lågnivåomvandlare är rent skitsnack!
skratta du , visar hur lite du kan om biljud

har jobbat med bilstereo i 13år
det blir oren signal. med omvandlare via högtalarna , komponenterna tål inte det i vissa slutsteg

vi la två gas slutsteg i en bil ,bägge gick sönder. vi bytte till ROCKFORD och nu har kunden vart riktigt nöjd

vi har haft stort snack om detta och andra bilstereo butiker oxå

den där omvandlaren är unik mot biltema och övriga
du kan ställa in rätt Hz per kanal ,och det blir rätt då, vilket är mätt med andra att dom inte alls ger samma renhet

trotts det ska du köpa bra kvalite. slutsteg med kraftiga komponenter. tex dls eller rockford , jbl osv. undvik GAS och billiga MDS slutsteg

GAS har nu kommit med nya slutsteg , vi ska öppna och kolla på komponenterna
hoppas dom är bättre nu än dom innan

steg som garanterat brinner
med omvandlare. som inte tål annat än riktigt lågnivå med minst 2.1volt

MDS 800 och 850
GAS C1 oxh C2 samt alla ALPHA ,dock vet vi inte om dom nya svarta innan vi kört dom i labben och öppnat dom

säkert köp är dock denna omvandlare och märkes steg med rejäla komponenter i

kom ihåg även att

500w slutsteg kräver ca 21-25mm ström och minus kabel. samt 60amp glas säkring
1000w kräver 30-35mm ström och minus samt min 100amp anl säkring
gärna trippel skärmad lågnivå för slippa störningar

dra lågnivå på andra sidan mot ström till stegen. aldrig dessa i på samma sida

lycka till
Då är vi på tämligen samma nivå, då jag jobbat med att sälja bilstereo och PA i egen firma i snart 10år.
För övrigt är jag elektronikingenjör, så du behöver inte predika för mig hur man räknar på kabel!

Sen vet jag inte vad det är du drar iväg och babblar om säkringar hit å dit å vart man ska lägga kablarna, det har väl ingenting med diskussionen här att göra!? eller?

Tänker inte diskutera märken här fram å tillbaka, då det är hög-> lågnivåomvandlare som tråden gäller.

"steg som garanterat brinner
med omvandlare. som inte tål annat än riktigt lågnivå med minst 2.1volt"

Finns fortfarande inget steg som brinner av att nivån är för låg, däremot om nivån är för hög kan det skada komponeneter i ingångsstegen, men det är ju tvärtemot vad du påstår. och Exakt vad jag skrev i mitt förra inlägg är att man ska hålla sig till specifikationen på sin omvandlare i avseende på max ingångseffekt.
ett bra steg ,som ger mkt effekt redan i 2ohm ,inga kina watt utan äkta effekt,om du har rejäla basar ,kontrollerbar effekt mot basen, gain stält´hälften til max, köra i 2ohm,helst 4 för maximal kontroll,inte belasta till 1ohm fast steget är stabilt för det. ställa in 50-80 hz. rätt avstämd låda, rätt grovlek på kablar, rätta säkringar, tänka på OHM:ens lag ,rätt steg och basar, brygga rätt , hög kvalites och effektfullt steg
tappar inte signalens skarphet när man börjar spela högt och strömmen börjar gå åt
och om strömen droppar förmycket
så kommer det garanterat skicka konstiga orena signaler till högtalaren och derför brinner komponenter i steget upp
eller högtalarn

handhavande fel är det till 70% av alla fel som sker
30% är upp till produkterna

jag kan få i 7 fall av 10 f¨å en biltema högtalare låta bättre än va en amatör får med tex PIONEER eller annat kvalitets märke

det gäller att bygga och koppla allt rätt

MDS är det enda märket
jag testat som det alltid varit något knas med.
Brända talspolar, spruckna upphängningar, sprickor i korgen osv osv.. Listan kan göras lång.
Har testat det mesta innom bilstereovärlden för att kunna säga att ur kvalitetssynpunkt ligger inte MDS
långt upp på listan. Har hållt på med bilstereo sen de flesta här gick i blöjor och ser bara fler och fler falla för samma skitsnack som folket på MDS spyr ur sig så fort en ny katalog ser dagens ljus.
Det finns ju så mycket vettigare märken att lägga pengarna på.Därimot är jag väldigt nöjd med MDS gamla Dynamic framsystem
Den här diskussionen är ju helt meningslös då du inte håller dig till ämnet!
Du babblar bara massa om helt andra saker som inte har något med saken att göra och som ingen annan heller pratat om, eller ställt frågor om!

Det är väl ingen i den här tråden som bryr sig ett skvatt över huruvida du kan få en biltemahögtalare att spela bättre än en från pioneer??????

TEMAT = omvandlare från högt till låg nivå!
Kom ihåg att INTE ha någon högtalare ansluten på samma utgång som du plockar singnal till omvandlaren från !!!!! Annars blir ljudet apskit!!!
V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]