Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade ett nummer större spjällhus än vad som ska vara på en B525S, bytte till "orginal" men nu har bilen en tomgång på 1500 varv.. i början gick den upp och ner, vet att packningen är dålig på spjällhuset, den packningen som är där man skruvar fast de fyra bultarna i "motorn" mden är grön, men kan det bero på den trasiga packningen eller är det nåt med spjällhuskontakten? har mätt den med gott resultat iofs..
av *pettson*
coldhand skrev:Hade ett nummer större spjällhus än vad som ska vara på en B525S, bytte till "orginal" men nu har bilen en tomgång på 1500 varv.. i början gick den upp och ner, vet att packningen är dålig på spjällhuset, den packningen som är där man skruvar fast de fyra bultarna i "motorn" mden är grön, men kan det bero på den trasiga packningen eller är det nåt med spjällhuskontakten? har mätt den med gott resultat iofs..
Naturligtvis har du sett till att det är helt tätt runt spjället och kikat så spjället inte är skruvat med så det inte är lite öppet eller liknande =mycket vanligt. Sen har du tagit bort strömmen så att bilen nu får lära sej hur mycket luft den numera på igenom spjället när du öppnar?
*pettson* skrev:
coldhand skrev:Hade ett nummer större spjällhus än vad som ska vara på en B525S, bytte till "orginal" men nu har bilen en tomgång på 1500 varv.. i början gick den upp och ner, vet att packningen är dålig på spjällhuset, den packningen som är där man skruvar fast de fyra bultarna i "motorn" mden är grön, men kan det bero på den trasiga packningen eller är det nåt med spjällhuskontakten? har mätt den med gott resultat iofs..
Naturligtvis har du sett till att det är helt tätt runt spjället och kikat så spjället inte är skruvat med så det inte är lite öppet eller liknande =mycket vanligt. Sen har du tagit bort strömmen så att bilen nu får lära sej hur mycket luft den numera på igenom spjället när du öppnar?

Packningen är sönder, så helt tätt är det nog inte, tog bort minuspolen ett par minuter så den nollades..
men jag skulle gissa på att packningen är problemet?
tror du samma som jag? =)

Först pendlade tomgången mellan 1000-1500 varv sen när jag tog bort strömmen ligger den konstant på 1500 typ..

Hur menar du förresten om det är skruvat?
av *pettson*
coldhand skrev:
*pettson* skrev:

Packningen är sönder, så helt tätt är det nog inte, tog bort minuspolen ett par minuter så den nollades..
men jag skulle gissa på att packningen är problemet?
tror du samma som jag? =)

Först pendlade tomgången mellan 1000-1500 varv sen när jag tog bort strömmen ligger den konstant på 1500 typ..

Hur menar du förresten om det är skruvat?
Det finns gott om människor därute som har trassel med tomgången. Den är ofta för låg. Felet är tomgångsmotorn som ska rengöras eller bytas. Men åtgärden är nästan alltid att svensson tar fram sin lilla skiftnyckel och lilla mejseln och helt enkelt ger sej på och skruvar på inställnings skruven på spjället i tron om att den är till för tomgångsinställningen. Grejen är att spjället ska stå i det närmaste helt stängt vid släppt gas. Det ska så så lite öppet bara att spjället inte fastnar. Resten ska tomgångsmotorn sköta. Och Yes tjuvluft lär väl göra så att varvtalet blir fel.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]