Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VIT 2,5FT Summum skrev:Jag har kört ca 3 mil stadstrafik med etanol och automat.
Nu ligger förbrukningen på 1.3.
Tycker att bromsarna inte tar direkt, kanske är det så att man får fe dem lite tid så de tar bättre?
Förövrigt känns bilen verkligen tok skön. Skinnklädsel automat och progressiv servo ger en riktigt skön upplevelse. Rekommederar det verkligen.
Tycker du ska vara grymt nöjd. Själv ligger jag på 1,8/mil vid stadskörning. Känns som att det är lite väl högt, då jag kör väldigt lugnt och försöker hålla nere förbrukningen. Det är många rödljus och så utmed sträckan till jobbet. Men att det skiljer en halvliter per mil låter skumt. Tror ni det är något galet med min V70 2,5FT?
Tflex skrev:
VIT 2,5FT Summum skrev:Jag har kört ca 3 mil stadstrafik med etanol och automat.
Nu ligger förbrukningen på 1.3.
Tycker att bromsarna inte tar direkt, kanske är det så att man får fe dem lite tid så de tar bättre?
Förövrigt känns bilen verkligen tok skön. Skinnklädsel automat och progressiv servo ger en riktigt skön upplevelse. Rekommederar det verkligen.
Tycker du ska vara grymt nöjd. Själv ligger jag på 1,8/mil vid stadskörning. Känns som att det är lite väl högt, då jag kör väldigt lugnt och försöker hålla nere förbrukningen. Det är många rödljus och så utmed sträckan till jobbet. Men att det skiljer en halvliter per mil låter skumt. Tror ni det är något galet med min V70 2,5FT?
Vi får hoppas att den höga förbrukning är kopplad till den så kallade "inkörningsperioden", som de lärde debaterar om den existerar eller ej.
Har ännu inte fått min bil levererad så har ännu ingen fakta att bidra med. Har stått hos återförsäljaren 2-3veckor.....men man kanske ska vara glad för var dag som går som man inte har den på gården om det är så hög förbrukning.
Hej

Har nu avverkat 620 mil på exakt 3 veckor med FT:n. Testade en tank på bensin med medelförbrukning på 0,99 l per mil. På etanol ligger den på ca 1,3 l per mil.

På den här bilen ville jag göra ett test med automatlåda, dels för att jag aldrig haft det tidigare och dels eftersom detta är min första komfort/familjebil. Tidigare har jag haft några BMW treor, Alfa 156, Mondeo ST220 etc. Även om V70 knappast är en modell som inbjuder till aktiv körning så känns inte automatlådan helt rätt. Jag upplever dels att den drar upp förbrukningen i lägre fart /varierande tempo en hel del samtidigt som jag tycker att den inte växlar tillräckligt mjukt. Vid kickdown är den dessutom lite "seg" vilket gjort att jag har gått över till att växla manuellt vid de omkörningssituationer som kräver snabba ryck.

Någon som har liknande intryck?

Mvh
Arese
jag får min på tisdag nästa vecka...man är som ett barn innan julafton.
har köpt en bagagerumsmatta innan så jag är förberedd.
Mrks skrev:jag får min på tisdag nästa vecka...man är som ett barn innan julafton.
har köpt en bagagerumsmatta innan så jag är förberedd.
:lol: jag har redan köpt utvalda bilschampo innan jag fått bilen :lol:
HAHAHA, kul att läsa hur uppspelta alla är inför leveransen av den nya bilen. Jag var EXAKT likadan själv. Det är ju egentligen tiden just innan man får bilen som nästan är bäst (förutom kanske just beställningen av en ny bil). Sen börjar man ju bara spekulara i nästa bilköp... :)
Arese skrev:Hej

Har nu avverkat 620 mil på exakt 3 veckor med FT:n. Testade en tank på bensin med medelförbrukning på 0,99 l per mil. På etanol ligger den på ca 1,3 l per mil.

På den här bilen ville jag göra ett test med automatlåda, dels för att jag aldrig haft det tidigare och dels eftersom detta är min första komfort/familjebil. Tidigare har jag haft några BMW treor, Alfa 156, Mondeo ST220 etc. Även om V70 knappast är en modell som inbjuder till aktiv körning så känns inte automatlådan helt rätt. Jag upplever dels att den drar upp förbrukningen i lägre fart /varierande tempo en hel del samtidigt som jag tycker att den inte växlar tillräckligt mjukt. Vid kickdown är den dessutom lite "seg" vilket gjort att jag har gått över till att växla manuellt vid de omkörningssituationer som kräver snabba ryck.

Någon som har liknande intryck?

Mvh
Arese
Åker du på 16"-fälgar med ovan angivna förbrukningssiffror? Är det någon som åker på 17" alt. 18" och har någon information om det ev. medför någon större skillnad på förbrukning?
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 30

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]