Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Pendlar dagligen totalt 11 mil till jobbet och har därmed bra koll på förbrukningen. Normalresan är 10-15 min stadskörning på morgonen och 10-15 min när jag kommer hem igen (hämtar upp en snubbe på vägen), övrig restid sker på E4 med farthållare i hela vägen, rör sällan broms eller gas på hela sträckan (motorväg). Tidigare har jag legat på 110 till max 115 på mätaren och hamnat mellan 0,74-0,76 i verklig förbrukning vid varje tanktillfälle. Nu har det blivit 120 på samma sträcka och jag kör 125 på mätaren med farthållaren då förstås (gps säger då ca 120). Det skumma är att förbrukningen hamnat ganska exakt på 0.85 de senaste tankningarna, låter inte det mycket för att ha höjt farten med ca 15km/h ? Frågan lyder då om det kan vara värt att låsa upp bilen till 170hk (BSR) för jag har hört att 170hk drar lite mindre av ngn anledning? Har ju inget direkt behov av effekthöjning då bilen är begåvad med automat och myser ifrån de flesta vid rödljusen men jag skulle kunna tänka mig att chippa för lägre förbrukning. Nån som har erf. av hur mycket lägre förbr. man får?

Bilen i fråga är en V70 MY05 -140hk Automat.

/Micke
Hej

Jag tycker inte att det verkar speciellt konstigt. Jag minns inte det där så exakt nu, men en liten hastighetsökningar i km/h ger en förbluffande bensinförbruknings-ökning i de hastigheterna.

En av fördelarna med de sänkta hastighetsbegränsningarna, är att folk kommer att inse att bilen drar klart mindre när man kör lite långsammare.

Mvh
Ja det stämmer säkert det du säger, har för mig att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastighetsökningen eller nåt sådant men jag hade nog förträngt det hehe. En annan sak jag läst är att svenska grova vägar kan öka förbrukningen med 10% mot t.ex. sydeuropeiska vägar där det rullar lätt.

/Micke
Det låter helt rimligt, har laborerat en del med olika farter o förbrukning, tycker nästan de siffrorna du säger låter lite, kör i 90 bakom en lastbil så kommer du säkert ner i 0,65 8) Om du inte har bråttom :roll: :roll: Personligen tror jag inte på chippning för mindre förbrukning, men har inga egna erfarenheter. Tycker det är märkligt av vägvärket att höja fartgränserna till 120 med tanke på hur mkt större utsläpp det bidrar med. Tid är pengar I guess.
M.P skrev:Ja det stämmer säkert det du säger, har för mig att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastighetsökningen eller nåt sådant men jag hade nog förträngt det hehe.
/Micke
Japp men då borde det istället bli 0,97l/mil i 125km/h
0,75*(125/110)=0,97l/mil

Men förbrukningen består även av en konstant del från rullmotståndet. Dessutom så ökar motorns verkningsgrad när spjället öppnas, vilket krävs för att hålla den högre hastigheten.
På vintern ligger jag i 70-80 för att inte slita på däcken och dyl. (vem har bråttom) då visar farthållaren c.a 0.6 max 0.7 och detta stämmer riktigt bra med verkligheten. På sommaren med 225/40 18 ligger den på 08-09 men då kör man ju också lite fortare. Men jag tycker skillnaden från 70-80 till 90-100 är enorm...

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!