Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare allihop,

jag hittade hit när jag satt och sökte efter mitt Volvo problem, men har inte lyckats finna någon som skrivit om samma bekymmer...

Efter att ha ängnat större delen av kvällen åt att byta skivor, belägg + handbromsbackar på min s80 T6 -01 så har jag lyckats åstakomma ett för mig nytt problem.
Glad i hågen och knappt hunnit tvätta av mig efter allt slit (lite pyssel är det allt) så upptäckte jag till min fasa att;
handbromsen tog för högt upp - men inte nog med det. NÄR den väl tog så tände sig "DSTC Serv. erfordras" i displayen. Detta meddelande resettas av sig själv då tändningen varit avslagen.

Min första åtgärd var naturligtvis att spänna upp handbromsen så den beter sig som ny. MEN, varje gång jag drar åt den så kommer DSTC-meddelandet. Det här är ett nytt fel förmig. Tilläggas bör att bromsarna i övrigt är klanderfira och ABS:en funkar som sig bör.

Kan det vara så att handbroms-wiren på något sätt "drar" i kabeln till givaren? (Kan inte se något nu då jag bor i lägenhet och var i en GörDetSjälv hall och bytte, så innan jag kan lyfta bilen får det bli morgon igen).

Jag tänkte bara kasta ut en fråga här för att höra om någon har haft liknande bekymmer, eller har någon god teori.
Att givaren är trasig utesluter jag då jag aldrig haft något problem förut (och har svårt att tro att jag orsakat något ikväll).

Tack på förhand! /M
låter mysko, känner inte igen det alls.

har du bytit skivor & lkossar bak, men inte bytt handbromsbackar ?

Handbroms wiren går inte i närheten av kablaget, därimot så går kablaget vid bromsoket
det enda jag kan komma på är om du knekt givaren så den är hel, men fästet är trasigt. om sedan handbroms backarna sitter fel, kanske dom kan flyta givaren så den inte längre känner tandhjulet.
Jodå, jag har bytt både backar, klossar och skivor.

Tyvärr har jag ingen avdragare, så ett par rediga smällar med hammaren fick av skivan. Kan vibrationer från det ha tagit nån av givarna bak tro?

Bromsslangen sitter ju ihop med kabeln i de finurliga plast-clipsen, så risken finns väl att lite för mycket "vevande" där har knäckt kabeln nånstans. Men att felet uppstår just när man drar handbromsen gör ju att Din teori låter rimlig - att backarna på något sätt flyttar på givaren... Att jag monterat backarna fel känns som jag kan utesluta, backarna hade klockren överensstämmelse med de gamla (trots att det här var 3:e part) och jag litar på mitt montage. ;-)

Får väl ta isär det igen och kolla...zzz.. Tack för tipsen!
Det är när den börjar ta. Innan jag spände upp handbromsen med de nya backarna så kom det först då jag drog spaken "rätt upp", och nu efter att jag spänt den har det flyttat ner sig till vid 3-4 hack. Så det känns ju som det är vid ett och samma läge på backarna. Måste säga att mekanisk påverkan låter rimligt.

Vart sitter tandkransen? På baksidan av spindeln? Jag, mitt nöt, passade ju på att borsta lite stålborste för att få bort gammalt bromsdam... Kan man komma åt och skruva ut givaren "inifrån" för att se skicket på denna?
låg bromsvätske nivå tänder denna text!
nä nu tänkte jag fel... fick förbig att du hade broms service erfodras :oops:
Sådär, har nu haft isär, kontrollerat och satt ihop igen. Jag kan inte hitta något som ser konstigt ut, ändå kvarstår problemet.

För att svara på mina egna frågot ovan, så sitter givaren in bakom spindeln - typ vid lagret. "Handbromshuset" är helt och hållet utanför detta och givaren går inte in mot någon tandkrans som kan utsättas för bromsdam etc.

Det enda jag kan tänka mig nu är att givaren störs av handbromsen genom att åtdragande flyttar skivan och så att säga bryter i lagret. Men jag tycker själv det verkar orimligt känsligt - lagret är i bra skick... Så nu är jag helt "out of ideas" och tänker försöka lära mig att leva med problemet.. :-/

Felbeskrivning igen; när handbromsen börjar nypa så får jag meddelandet "DSTC serv. erfordas" (har inget med handbromslampan på displayen att göra, utan när backarna rört sig tillräckligt). Felet lämnar ingen felkod (kollat med mitt OBD-interface) och återställs när tändningen bryts.

/M
kan din felkodsläsare läsa bilens alla felkoder, eller läser den bara OBD II felkoder?

bilen får ju information om att handbromsen är aktiverad. antisladd systemet vill ju ha denna info. nått annat i antisladd systemet kanske är fel. systemet kanske bara kollar detta under denna sitruation (kan inte koma på nått som kan ge denna symtom)

jag skulle läsa felkoder, det bör finnas nån lagrad!

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]