Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en 745 med troligtvis en B234F 16V motor som efter vintern inte vill gå på tomgång alls. Pillade loss kontakten till LMM och genast tuffade den på betydligt bättre. Har mätt på LMM och fått fram värden som är bra enligt en tråd här på forumet.

Tomgångsmotorn är rengjord och funktionstestad. Spjällhuset hade jag isär igår och kollade funktion på spjällägesgivaren.

Inga felkoder i systemet, förutom när jag kopplar loss någon kabel.

Snälla ge mig ett tips, så är jag er evigt tacksam!

Pasi
Senast redigerad av 1 pasipih, redigerad totalt 0 gånger.
När jag kniper ihop returledningen från regulatorn så svarar bilen på gasen betydligt bättre samt att den går jämnare.
Tog loss slangen i motorrummet som kommer från bränslepumpen och den pumpade ut ca: 1.5 liter på 30 sek.

Hur fungerar bränsletryckregulatorn? Den ska väl släppa tillbaka bränsle vid ett visst övertryck och sedan via vaakumslangen stänga till vartefter som man gasar?
Jag har modifierat en luftpåfyllare från Biltema (15-458) då den har backventil i nippeln. Jag skrotade en gammal cykelpump för bilventil och satte den på luftpåfyllaren. Med den kan jag mäta trycket i fuel-rail. På B230 sitter en bilventil undertill vid cylinder ett. Bara att sätta dit mätaren och kolla vad du har för bränsletryck. Kom ihåg att ta bort vakumslangen till tryckregulatorn, så att du mäter rätt tryck. Regulatorn ska hålla jämnt tryck jämfört med undertrycket i insuget, normalt är det ca 0,5 under uteluften och då tar regulatorn ner trycket lika mycket så att det blir 2,5 om man mäter med den på. Med vakumslangen borta ska du ha 3.0.
Hade en 740 - 88 tidigare . den betedde sig småslugt med vandrande tomgång och smällar i insuget , det visade sig att den "veckade" slangen mellan LMM och spjällhus hade skavt mot .... något så "topparna" på vecken var sönderskavda.
det är snabbt att kolla iallafall - och billigt att åtgärda - eltejp :-)!

/tu

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]