Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bose
#219338
Hej,

ett lustigt fel har kommit på min farfars S80, när helljuset ska sättas igång så "låser" det inte utan det enda man kan göra är att ljustuta, dvs när man drar spaken mot sig och släpper den slocknar helljuset igen. Ett mycket irriterande fel eftersom allt ljus egentligen fungerar som det ska utom just att det inte går att låsa helljuset. Bilia säger att det är fel på "kretskortet" (vilket de nu menar..) och att det kostar 7000kr att åtgärda hos dom.
Jag tycker dock att detta verkar väldigt skumt, har sökt på Internet efter folk med liknande fel men utan framgång då de flesta andra brukar ha flera elfel i bilen.
Jag funderar på om det inte kan sitta i spaken, alltså att den inte känner av det yttersta läget som man drar den till?

Är det kanske någon som har ett elschema över kretsen som sköter ljushantering och liknande? Eller har haft samma fel?

edit: Bilen är en S80 140hk manuell från 2000

Tacksam för svar!

mvh
Sebastian
Senast redigerad av 1 bose, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
#219339
har bilia felsökt så vet dom vad som är fel.
har bilia gissat på telafon så har dom enbart gissat.

jag är 99,9% säker på att felet inte sitter i spaken. därimot kan det sitta i ljusomkopplaren (har du den i rätt läge?)
av bose
#219340
Jag tror inte dom har felsökt ordentligt med dator utan mest kollat på bilen och gjort ett påstående. Dessutom är 7000kr hutlöst för att fixa en liten sak. Då kan jag hellre bygga en krets till bilen som låser ljustutan.

Ja omkopplaren kan jag kolla upp (den står i rätt läge). Tack
Användarvisningsbild
av CarMan
#219344
datorn har svårt att göra fysiska mätningar. så förhoppnings vis så har dom kolat & mätt på bilen själv.

Varför tror du inte dom felsökt? vad står det på kvittot att dom gjort? vad kostade kalaset?
av Infide
#219381
Du far felkod om du haller inne ljustutan for lange :D Det hade jag pa min bil nar jag gjorde service senast, sen hade jag felkod pa bromsljusen, detta troligtvis pga att jag brukar anvanda bromspedalen som bastrumma nar jag bromsar i backar och det ar en bra lat pa :D
Användarvisningsbild
av P1800
#219523
Hej,

Mycket pengar för ett nytt kretskort... Dessutom kan det ju vara så att det är någon annan orsak till problemet. Kanske inte så dumt att kringå problemet i så fall. Funderade lite på hur du tänkt din krets. Själv skulle jag varken kunna eller vilja gå in och pilla i de inre kretsarna. Istället skulle jag enkelt och primitivt klippa trådarna till helljuslamporna och sätta in ett omkopplarrelä från 140/ 240.
Användarvisningsbild
av CarMan
#219527
det hela beror ju på vad dom har gjort! vad står det på kvittot.
har dom kommit fram till att det är fel i CEM så är det fel i CEM
har dom inte komit fram til vad som är fel, men gisar att det är i CEM så kan det vara fel nån annan stans.

jag tror kretsen ser ut såhär.
spaken är ström matad via SWM & när du drar åt dig spaken så jordar du en ingång i SWM (spaken är monterad rakt på kretskorteet i SWM)
SWM skickar ett medellande på CAN nätet till CEM. CEM derar i ett relä , därifrån går dt vanliga kablar till lysena
av bose
#219538
Jag ska ringa och höra vad som stod på kvittot.
CarMan, du verkar kunna rätt mycket om volvo :) jag tycker att det är riktigt lustigt att det kan bli fel i cem, om det nu inte är något utgångsrelä eller någon annan mekanisk del i systemet. Kretsarna som sitter där är ju logiskt programmerade med en kod som de slaviskt följer, om det nu inte har varit en dålig programmerare i farten, fungerar det så ska det fortsätta fungera.
Om man behöver byta ut CEM vad är det som det som det brukar vara fel på i den?

Om jag bygger en egen krets så kopplar jag bort de kontakter från spaken som har med helljuset att göra från SWM och gör ett kretskort med en mikrokontroller där jag kopplar in spaken som sedan skickar en signal till ett relä som jag monterar på lämpligt ställe...

mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
#219550
vist vore det bra om elektronik inte paja. oftast gör det inte heller det. jag tror inte det är ett mjukvaru fel. nått i kretskortet har gett upp. (en tv går ju inte i evighet)
TV:n har optimala arbetsförhållanden, den strå varmt o tort, o den stär still uten vibrationer.
I en bil har vi vibrationer, hög fuktighet, varmt & kalt m.m. (konstigt att komponenterna inte går sönder oftare)


det är "din" bil så vist får du försöka gå förbi funktionen. men jag tror inte det är så enkelt, med tanke på att spaken sitter i ´stucken i kretskortet + att CEM ska sklja på om det är ljus tuta, hel ljus eller hitta hem fnktion. beroende på annan in putt från andra enheter (går säkert att bortse frpn dessa funktioner)
men det bir nog en ganska dyr felsökning i framtiden om nån som är ovetande om hur det kopplats om ska felsöka på bilen
Användarvisningsbild
av CarMan
#219551
här är några bilder på en CEM, där utgången för vänster blinkers brunnit

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]