Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macke
Har fortfarande inte lyckats ordna felet på min trippmätare. Bilen ska snart in och servas, men på bilia har man ingen aning om vad som kan vara fel, så jag hoppas nån här kan komma med lite idéer.

Problemet är att trippmätaren visar på tok för lite. Det den visar får jag lägga till ca 50% till för att få reda på hur mycket jag kört. Hastighetsmätaren och medelbränsleförbrukningen på färddatorn verkar visa rätt (hastighetsmätaren kollad med gps). Jag har blåst rent flänsarna vid absen med tryckluft, men det blev ingen skillnad.

Eftersom servicelampan börjat lysa långt innan det är dags för service enligt mätaren så antar jag att datorn ser rätt värden också.
av NCR
Tar inte den sin info från ABS:en?
Användarvisningsbild
av Whisky
Samma felvisning både på T1 och T2?
Användarvisningsbild
av CarMan
gå in o kolla vad den mäter i, mäter den i km eller miles?
även om den står rätt så kan man ju testa att programera om & sen tillbaka
av macke
Japp, samma felvisning på T1, T2 och den totala km-räknaren..

Har också varit inne på om det kan vara miles den mäter.. Är det möjligt att den kan få fnatt och bara byta? Trodde inte det var möjligt att ändra alls..
Detta görs endast med VADIS eller vad det nya nu heter? Inge man kan göra själv mao..

Hur är förhållandet mellan miles och km? 1000 m = 0,62 miles? Känns som det kan stämma ganska bra.. Bara konstigt att hastighetsmätaren visar rätt isf.
Användarvisningsbild
av Driver64
Visaren på hastighetsmätaren borde rimligen visa samma utslag oavsett om datorn är inställd på att visa miles eller km på trippmätaren. Enda skillnaden mellan en bil avsedd för mph och en bil avsedd för km/h borde vara graderingen av hastighetsmätartavlan bakom visaren.
Användarvisningsbild
av Whisky
macke skrev:Japp, samma felvisning på T1, T2 och den totala km-räknaren..
:shock: Ok, irriterande att tripparna visar fel... Men det borde ju mer än väl kompenseras av att även kilometermätaren hänger med på köpet... Du har ju reducerat din milkostnad med 30%!!! :D Värdeminskningen blir ju inte lika förödande som för oss vanliga dödliga! Ehum... Jag skulle nog vänta med att fixa den tills det är dags att sälja! :wink:
av macke
Hehe. Du glömde att försäkrningen blir billigare också. =)
Men jag är en pedant och det är det värsta jag vet när något inte är okej... men som du säger så tjänar man väl på att vänta så länge som möjligt. Får nollställa servicelampan och serva den själv isf. Bara fördelar mao. =)
Användarvisningsbild
av Driver64
Hmm, din bil är kanske en så kallad långmilare... :lol: hehe, kunde inte låta bli... där varje mil egentligen är 16 km!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]