Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej1

hade samma problem med min -99a
fick fel kod på lmm och nån pump ventil osv.
lämmnade in den på volvo och dom kollade lite i tanken och silen och förpumpen var inte i bra skick.
inte alla som har förpump, dom sitter bara på vissa.
varför vet jag inte.
men prova att byta ut silen om det är mycke skit i tanken.även bränslefiltret.
av *pettson*
valkotdi skrev:Hej1

hade samma problem med min -99a
fick fel kod på lmm och nån pump ventil osv.
lämmnade in den på volvo och dom kollade lite i tanken och silen och förpumpen var inte i bra skick.
inte alla som har förpump, dom sitter bara på vissa.
varför vet jag inte.
men prova att byta ut silen om det är mycke skit i tanken.även bränslefiltret.
Förpump? Huvudpumpen sitter ju i tanken.. :-)-)
Update...
Fick felkod avläst hos Bilia.
EFI-414 , de visste inte vad som kunde tända denna kod. Dom trodde att "turbotrycksgivaren" kunde vara knasig.
Varvid jag frågasatte om denna kunde få motorn att stanna, men det kunde det visst inte göra.
LMM var okej med, tändes lampan igen var jag varmt välkommen på besök igen.
Återigen, lamda 1 värde pendlade vid test hos polarn på tomgång, så någonting ligger och kompenserar bränsle/luftblandning.
Meggar (ohm meter) man inte komponenter på verkstäder längre... :(
Vet nån hur man kan mäta upp främre lambdans tillförlitlighet, kanske är den som spökar?
av *pettson*
Tolvis skrev:Update...
Fick felkod avläst hos Bilia.
EFI-414 , de visste inte vad som kunde tända denna kod. Dom trodde att "turbotrycksgivaren" kunde vara knasig.
Varvid jag frågasatte om denna kunde få motorn att stanna, men det kunde det visst inte göra.
LMM var okej med, tändes lampan igen var jag varmt välkommen på besök igen.
Återigen, lamda 1 värde pendlade vid test hos polarn på tomgång, så någonting ligger och kompenserar bränsle/luftblandning.
Meggar (ohm meter) man inte komponenter på verkstäder längre... :(
Vet nån hur man kan mäta upp främre lambdans tillförlitlighet, kanske är den som spökar?
turbotrycksgivaren? Vad är du på för verkstad? Det finns ingen sån givare på en V70-98? Det känns som om man liksom anger fel som inte finns..

Reglering av turboladdtryck
Turboreglerventilens duty cycle (den pulserande signalen) styrs av ett börvärde som är beräknat av styrenheten.

För att beräkna börvärdet för turboladdtrycket använder styrenheten signaler från följande givare:
*spjällägesgivaren (8)
*luftmassmätaren (9)
*impulsgivaren (10)
*atmosfärstryck (11).

Det finns alltså inte någon tryckgivare för laddtrycket i det här turbosystemet. Styrenheten använder signalen från luftmassmätaren (luftmängden genom luftfiltret) för att räkna ut laddtrycket
-Pettson...
Bilen blev inlämnad till Bilia i Haninge (sthlm).
Han sa dessutom att det bytet skulle gå på 1600:- riksdaler.
Dom hade gjort en felsökning genom diagnostikuttaget, men telefonledes när jag bokade tid för verkstan så sa han att det första dom gör är att köra en diagnos samt sedan uppdatera mjukvaran i bilen.
När bilen hämtades så sa handläggaren, hemskt ledsen att vi inte kunde hitta något fel men mekanikern trodde att det kunde vara turbotrycksgivaren osv...
Då frågade jag beträffande mjukvaran! Njaeeh, vi har inte uppdaterat detta nää.
Happ hur som haver så var jag varmt välkommen att lämna in bilen igen om så lampan skulle tändas igen, då skulle jag slippa undersökningsavgiften på 700:-.
Då frågade jag om deras komponentbytare till mekaniker hade alla tänkbara reservdelar på hyllan, då vart han sur på köpet (he he).
Men motorlampan har inte lyst sen besöket trots att dem inte gjort några som helst åtgärder på bilen!!!
Men kärran känns slöare än vanligt.
kul att man hela tiden tror att det är gas spjället som är boven i dramat (frågan är vad som blir fel på ett aluminiumstycke, med ett mässings spjäll i.

o på din bil kan man inte uppdatera mjukvaror
av *pettson*
CarMan skrev:kul att man hela tiden tror att det är gas spjället som är boven i dramat (frågan är vad som blir fel på ett aluminiumstycke, med ett mässings spjäll i.

o på din bil kan man inte uppdatera mjukvaror
Den verkstan framstår bara som bättre o bättre... ??:-/
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]