- lör 20 sep 2008, 19:23
#219394
Har bytt automat lådan på en 850 -94. Och nu när jag skulle prov starta så är motorn helt låst.... Finns det någon spärr i lådan som låser motorn?
Moderator: Moderatorer
Anteandre skrev:Fick du i klackarna rätt i turbin när du drog ihop svepet??
Anteandre skrev:När du sätter ihop motor och låda så ska axeln från låda, gå in i turbinen, på den axeln finns två klackar som ska gå i spår men turbinen så att oljepumpen kan drivas. Min tanke var att om du bara satt ihop svepet och drog ihop utan att kolla så att klacken gick i ,så kan du ha tvingat ihop det hela så att den låsaer i lådan.
Är motorn helt stum??
T-Röd skrev:Du har garanterat inte prickat oljepumpens drivning. Turbinen måste bort ifrån motorn för att kunna läggas tillrätta i lådan först, turbinen sitter fast med 6st insex som sitter in ifrån motorsidan. I springan i blocket på baksidan, får man tar bort dom en efter en. När allt är rätt ska turbinen hamna innanför lådans svep så den är lite försänkt, man ska mäta in sej så det är korrekt. Eftersom allt är låst nu så har du nog även spräckt oljepumpen tyvärr och kommer att få antingen byta lådan eller hitta en låda att ta reservdelar på för att få din att fungera (har inte varit med om att nån pump klarat att man drar ihop allt). Allt det här står i handboken om man skaffar en sån innan man skruvar :idea:Anteandre skrev:När du sätter ihop motor och låda så ska axeln från låda, gå in i turbinen, på den axeln finns två klackar som ska gå i spår men turbinen så att oljepumpen kan drivas. Min tanke var att om du bara satt ihop svepet och drog ihop utan att kolla så att klacken gick i ,så kan du ha tvingat ihop det hela så att den låsaer i lådan.
Är motorn helt stum??
Ja motorn är helt fast... har provat att vrida på rem skivan.
*pettson* skrev:menar du pumpen till lådan?T-Röd skrev:Du har garanterat inte prickat oljepumpens drivning. Turbinen måste bort ifrån motorn för att kunna läggas tillrätta i lådan först, turbinen sitter fast med 6st insex som sitter in ifrån motorsidan. I springan i blocket på baksidan, får man tar bort dom en efter en. När allt är rätt ska turbinen hamna innanför lådans svep så den är lite försänkt, man ska mäta in sej så det är korrekt. Eftersom allt är låst nu så har du nog även spräckt oljepumpen tyvärr och kommer att få antingen byta lådan eller hitta en låda att ta reservdelar på för att få din att fungera (har inte varit med om att nån pump klarat att man drar ihop allt). Allt det här står i handboken om man skaffar en sån innan man skruvar :idea:Anteandre skrev:När du sätter ihop motor och låda så ska axeln från låda, gå in i turbinen, på den axeln finns två klackar som ska gå i spår men turbinen så att oljepumpen kan drivas. Min tanke var att om du bara satt ihop svepet och drog ihop utan att kolla så att klacken gick i ,så kan du ha tvingat ihop det hela så att den låsaer i lådan.
Är motorn helt stum??
Ja motorn är helt fast... har provat att vrida på rem skivan.
T-Röd skrev:Nu är allt frid och fröjd :) Var tubinen som inte var i rätt läge på lådan.Och.. bilen är provkörd nu och lådan fungerar? Menar..om ni lyckats klämma ihop det där utan att oljepumpen fått stryk så ska ni köpa trisslotter..
Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]