Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vålvå skrev:
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Ni som har 2,4D manuell och ligger på 0,6-0,65 i 90-110 ska nog vara nöjda, där ligger moderna tunga dieselbilar med partikelfilter (BMW t ex en aning snålare).

Vad ligger ni som har 2,5T manuell på? min drar 0,8 om man kör 80-100 (dvs. 70- och 90-väg), 0,7 om man snålkör riktigt och 1,0 i 125. Sen märker jag inte så mycket skillnad på 125 jämnt eller 135, det är kanske 1,05 då istället. Kör man över 150 drar den extremt mycket.

PH
Blir rätt avundsjuk på min sambo, hon kör en BMW 5:a med bensin-sexan nu (525). Hon kom just hem från en längre resa och det landade på 0.75 l/m trots att hon gasar duktig friskt och dessutom kör med 255or på bilen. Hon kör fasiken snålare men en bensinare än vad de flesta volvo drar med diesel, ändå är det fler hk, bättre acc och högre toppfart i BMWn ?:-/ Största skillanden att förbrukningen på BMWn inte ökar speciellt om man drar på, på volvon sticker den direkt.
Det där låter som en saga!
Har en kollega som har en 525ia touring av senaste modellen,den drar inte under litern på långstyrning.Han tycker själv att den är törstig!
Över litern, hur lyckas han, den måste han lämna in på verkstad på direkten ???? När tjejen bara kör kallstart och korta sträckor under vintern (under milen) brukar hon komma upp i nästan exakt en liter per mil. (ej färddator, utan uppätt).
av Amli
Jag brukar alltid tycka att VolvoB20 har en tendens till att överdriva lite när det alltid blir tal på bränsle förbrukning ;-// . Men den här gången måste jag nog hålla med. Över litern på nya BMW 525 på landsväg låter väl mycket tycker t o m jag. Den motorn är ju (som alla andra BMW motorer...) en juvel. Bra drag och snål.
VolvoB20, vad har din sambo för årsmodell på sin 525:a?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Jag brukar alltid tycka att VolvoB20 har en tendens till att överdriva lite när det alltid blir tal på bränsle förbrukning ;-// . Men den här gången måste jag nog hålla med. Över litern på nya BMW 525 på landsväg låter väl mycket tycker t o m jag. Den motorn är ju (som alla andra BMW motorer...) en juvel. Bra drag och snål.
VolvoB20, vad har din sambo för årsmodell på sin 525:a?
En -02 för tillfället, så det är "bara" 193 hk, men jag har inte en suck att hänga på henne i varken hastighte eller acc. ??:-/

För övrig så rapporterar jag inte bara låga förbrukningssiffor, förra tanken testade jag tex och gasade på rätt bra med D5an och det landade på 1 liter/ mil, :-O) inga siffor som imponerar om jag får säga det själv, undrar vad det hade landat på om den varit automat, 1.3 l/mi eller ????
av Lövet
BMWs sexor är otroligt snåla för sin effekt, det bara är så. Tyvärr har inte Volvo så mycket att komma med där (men många andra kvaliteter har de). Min egen drar ungefär 1,1 liter/milen om jag bara pendlar till jobbet stadstrafik. Landsvägskörning, längre streckor (sthlm-sälen) gick på 0,72 lit/milen sist (uppmätt). Tycker det är fantastiskt bra för 231 hk.
av Amli
andreas_lofgren skrev:BMWs sexor är otroligt snåla för sin effekt, det bara är så. Tyvärr har inte Volvo så mycket att komma med där (men många andra kvaliteter har de). Min egen drar ungefär 1,1 liter/milen om jag bara pendlar till jobbet stadstrafik. Landsvägskörning, längre streckor (sthlm-sälen) gick på 0,72 lit/milen sist (uppmätt). Tycker det är fantastiskt bra för 231 hk.
Jo, BMW´s motorer står i en klass för sig för tillfället. Vad har du för årsmodell på din 530?
av Lövet
2002
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:BMWs sexor är otroligt snåla för sin effekt, det bara är så. Tyvärr har inte Volvo så mycket att komma med där (men många andra kvaliteter har de). Min egen drar ungefär 1,1 liter/milen om jag bara pendlar till jobbet stadstrafik. Landsvägskörning, längre streckor (sthlm-sälen) gick på 0,72 lit/milen sist (uppmätt). Tycker det är fantastiskt bra för 231 hk.
Oj oj oj, detta ser inte bra ut. När jag säger att tjejen kör sin 525 med 193 hk på 0.75 så blir jag genast beskyld för att vara en lögnare. Nu kommer du och säger att du kan köra din 530 med ytterligare 40 hk på bara 0.72. Det kan inte vara sant, i alla fall inte i Volvoland, du får nog lägga på en liter så det blir 1.72 l/mil för att någon här på forumet ska tro dig.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Eftersom jag vet att jag har rätt så bryr jag mig inte om det. Detta exempel är helt korrekt och baserar sig på sthlm-sälen, 3 personer i bilen, tempo mellan 70 och 110 (laglydigt pga fartkamerorna). Vinterdäck Nokian Hakkapelitta dubbade 225/55 16 förbrukning mätt mellan tankningarna.
av perhall
Lövet har helt rätt, vi har haft många BMW och de ligger kring 0,7-0,8 (6-cyl manuell - egentligen oavsett om det är 520, 523, 525, 528 eller 530 om vi pratar modern tid dvs e39 och e60) vid 110-120 och för att komma över en liter måste man ligga konstant på 160-170. I 80-90 är skillnaden mot Volvo mindre och ju snabbare det går desto större är skillnaden.
Användarvisningsbild
av Tomas L
bylle skrev:Är på jobbresa till Helsingfors denna vecka och körde ner från Boden igår. Totalt 86 mil. Har hållit hastighetsgränserna slaviskt och kört på farthållare hela vägen. Blandat 80-100-väg samt sista 12 milen 120km/h motorväg. Snitthastighet 92 km/h, snittförbrukning 7.4 l/100 km. Tycker det är klart godkänt, visar åtminstone att det är möjlight att köra Boden-Sthlm på en tank om man vill :)

Bra info för en som snart ska beställa ny tjänstebil. Det lutar åt en XC70 D5 automat, men vi har inte bestämt oss än, alternativ är Audi A4 2.0 TDI (alt Q5) eller BWM 320XD. Audin sägs vara (relativt) högljudd och finns tyvärr inte med automat, BMW:n blir kanske för liten när man ska stuva in flickvän, barn, barnvagn, svärmor och shoppingkassar (inte nödvändigtvis i den ordningen). Vi provkörde dock "nya" face-liftade BMW 320D (tvärr ej kombi) idag och den överraskade positivt, den kändes inte liten komfortmässigt. Färddatorn visade 0.61 l/mil efter vår provtur. (bilen hade gått under 10 mil!)

Jag kör idag en "mellanklass-suv" som drar 1,1-1,2 l/milen och som är rätt bullrig, så dessa egenskaper ligger HÖGT på prioriteringslistan. Därför är BMW med sina fina dieselmotorer intressanta, halverad förbrukning!!! Men tyvärr så är den nog för liten. Jag hade förut en V70N med 140HK och den låg på 0.72 l/mil vid landsvägskörningkörning i laglig+10 km/h. Man kan kanske räkna med något liknande med en XC70 D5 automat?
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 56

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5