Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
ja vist är det för dyrt ! volvos ligger ju på ca 8000:- vilket är bättre, men även det är mycke pengar.

Om det är en körskole bil, varför låter du inte alla blåsa? Det borde gå att nolla tiden med en enkal knapptryckning, så kan man göra på volvos lås.

fristarts tiven är ju till för att en o samma förare inte ska blåsa i onödan
av anp
CarMan skrev:Så du är en av dom som skulle skrika högt ifall ditt företag satta alkolås på företagsbilarna.
vad är du imot?
är det för jobigt att blåsa? tar det färlångtid?
elelr vad är det dom är fel?
Jag skulle av principskäl vägra köra bilen ifall ett alkolås monterades i den.
Varför är så många så ivriga att ge upp allt eget ansvar och ansvarskänsla så fort som det presenteras övervakningsmetoder som arbetsgivaren vill installera?

Alkolås är ett utmärkt verktyg för dem som behöver det.
Men att vända på bevisbördan och se alla som skyldiga innan de blåst och bevisat sig oskyldiga är så fel det kan bli.

Alkolås förhindrar bara en berusad person från att köra just >den< bilen, det gör inget för att förhindra att personen dricker.

Och varför behöver man (alla) inte blåsa >varje< gång bilen startas?
Är det för jobbigt, eller tar för lång tid?

Och om en arbetsgivare väljer att installera alkolås, så hoppas jag att denne dessförinnan gjort allt vad den kan för att förhindra att personalen har alkoholproblem.

Min arbetsgivare gör det inte, trots att medarbetare varit uppenbart påverkade på arbetstid, och varit frånvarande p.g.a fylla.

Jag har direkt ansvar för pengar och varor, jag har nyckel och ansvar för delar av företagets lokaler som få andra har tillgång till om jag är frånvarande.
Ok, ingen dör om jag p.g.a berusning slarvar med nyckeln.

Men om jag har arbetsgivarens förtroende vad gäller detta, varför är jag helt plötsligt sedd som en risk då det kommer till bilkörning?

En arbetsgivare som installerar alkolås, hävdar jag har väldigt dålig kännedom om sin personal.
Har arbetsgivaren kännedom om personalens ( långvariga ) alkoholproblem, så är det ju än värre om första steget är alkolås istället för hjälp till alkoholavvänjning.

Nästa problem är, vad göra med alla fordon som inte har alkolås?

Vad händer med den polisiära närvaron om vi både har alkolås i fordonen, och fartkameror som registrerar fortkörningar? Ökar eller minskar den tro?

Alkolås är ett utmärkt verktyg för dem som behöver det, i övrigt är det endast en falsk säkerhet vad gäller trafik och kanske även hälsa.

Den som tas för rattfylla, anser jag skall tvingas ha alkolås installerat för mycket lång tid framöver. I övrigt bör det vara frivilligt.
Användarvisningsbild
av CarMan
du är i mitt tycke lite ute o cycklar.

läs på lite om alkolism, o sen kanske du ändrar uppfattning.

det var länge sedan jag hörde siffran, men nån kan väll räta mig. var 10:e person har alkohol problem.
ta ett företad så som SL, hur många tusen anstälda har dom? Dror du på alvar att företagsledningen har koll på vilka som har alkohål problem (det är inte helt ovanligt att sambon inte ens vet det!)
Jag vet inget företag som har stoppat in alkolås för att kontrolera om deras anställda är onyktra. man instalerar alkolås för att visa almänheten att deras förare inte är onyktra i trafiken.

sen så är det STOR skilnad på initsiativ från företag & en lag på att man måste ha det i alla fordon. (detta kan vi diskutera i annan tråd, då den här tråden inte handlar om det

Du skriver:
Och om en arbetsgivare väljer att installera alkolås, så hoppas jag att denne dessförinnan gjort allt vad den kan för att förhindra att personalen har alkoholproblem.

Vad menar du? hur gör man det?

sen skrev du oxå:

då kan jag förklara. En arbetsgivare kan få presis den funktion han vill ha, det är ju ha som bestämmer över hans fordon.
men man brukar undvika att "systemet" ska vara för besvärligt. man ska kunn andvända alkolåset utan att det stär de vardagliga syslorna.
det är inte jobbigt o tar ca 5 sek
Användarvisningsbild
av Funk
Jag skulle av principskäl vägra köra bilen ifall ett alkolås monterades i den.
Varför är så många så ivriga att ge upp allt eget ansvar och ansvarskänsla så fort som det presenteras övervakningsmetoder som arbetsgivaren vill installera?
Jag tror inte det handlar om att ge upp ansvarskänsla för oss friska människor, bara det enkla faktum att att är dokumenterat dåligt med ansvarskänslan hos förare med drogproblem..
Alkolås förhindrar bara en berusad person från att köra just >den< bilen, det gör inget för att förhindra att personen dricker.
Japp, och man kan inte eliminera alla risker, men i yrkestrafik kan man det med små medel... Och pratar vi personbefordran så är vinsterna ganska stora IMO.
Det tar en stund, med byte av munstycke mm.. Och det anses vara en liten säkerhetsrisk att inte kunna starta direkt vid korta stopp.
Har du någon gång kommit i kontakt med en fullfjädrad alkoholist eller drogmissbrukare på nära håll så vet du att dom är mästare på att dölja sina problem. Och det är en svår sak att hantera.. Om man man vill göra det, vilket inte alla arbetsgivare vill, så kräver det mycket arbete och jobbiga insatser. Jag kan förstå om man bara vill eliminera problemet och jag önskar att inte var så, men efter att ha haft problemet nära inpå mig så förstår jag trots allt dem som ger upp eller ens inte tar tag i det..
En arbetsgivare som installerar alkolås, hävdar jag har väldigt dålig kännedom om sin personal.
Har arbetsgivaren kännedom om personalens ( långvariga ) alkoholproblem, så är det ju än värre om första steget är alkolås istället för hjälp till alkoholavvänjning.
Vi är ca. 200 personer bara i min byggnad på jobbet, alla med tillgång till fordonsparken och en del skjutsar dessutom kunder. Vilka är bakfulla idag eller påverkade då och då? Så god kännedom har inte alla arbetsgivare/chefer.
Nästa problem är, vad göra med alla fordon som inte har alkolås?
Vad händer med den polisiära närvaron om vi både har alkolås i fordonen, och fartkameror som registrerar fortkörningar? Ökar eller minskar den tro?
Alkolås är ett utmärkt verktyg för dem som behöver det, i övrigt är det endast en falsk säkerhet vad gäller trafik och kanske även hälsa.
Den som tas för rattfylla, anser jag skall tvingas ha alkolås installerat för mycket lång tid framöver. I övrigt bör det vara frivilligt.
Frågor som inte är helt lätta att svara på, men jag kan väl tycka att du har en del poäng.. Men jag tycker personligen att på fordon för personbefordran och yrksemässigt användan kan man gott ha det.
Det är ju så att som samhället ser ut i dag så kan en akoholist inte bara skita i att stanna hemma de dagar som han inte bör köra, han måste jobba för att klara sig. Har han trots allt omdömet att ställa sin egen bil då han supit till, så blir det hursomhelst svårare när det kommer till jobbet. Där kanske man måste köra om man inte vill bli av med jobbet.
Bevisligen så kör yrkesförare berusade, och t.o.m såna som kör skolskjutsar har åkt dit i kontroller, så det verkar vara befogat för att inte fresta till chansningar. Och frestelser faller tyvärr missbrukare oerhört lätt för.

/Thomas
av GrandDanoise
CarMan skrev:ja vist är det för dyrt ! volvos ligger ju på ca 8000:- vilket är bättre, men även det är mycke pengar.

Om det är en körskole bil, varför låter du inte alla blåsa? Det borde gå att nolla tiden med en enkal knapptryckning, så kan man göra på volvos lås.

Jo, det går att "tvinga" fram en blåsning genom att trycka in en knapp. Anledningen till att inte alla elever blåser är för att det blir lite dyrt med munstyckena, hade använt runt 30-40 munstycken i veckan! :shock:

/D
Användarvisningsbild
av CarMan
Tänkte inte på det. :oops:

som info för er som inte sätt dessa aparater.

munstycket trycks i utefrån, tar ignet tid alls att göra det. munstycket är inte engångs, så man kan andvända samma munstycke i oendlighet. men det är kanske inte så trevligt att andvända nån annans munstycke, så när det är ny schafför så tar man ett nytt munstycke (alternativt att chaffören har sitt eget munstycke påsig hela tiden)
av anp
GrandDanoise skrev:
CarMan skrev:ja vist är det för dyrt ! volvos ligger ju på ca 8000:- vilket är bättre, men även det är mycke pengar.

Jo, det går att "tvinga" fram en blåsning genom att trycka in en knapp. Anledningen till att inte alla elever blåser är för att det blir lite dyrt med munstyckena, hade använt runt 30-40 munstycken i veckan! :shock:

/D
Ursäkta en dum fråga, men vad är då nyttan med alkolåset?

Ni satsar alltså på alkolås för att få er körskola att framstå som ansvarstagande mm, och sedan använder ni det inte med hänvisning till kostnad?

Rent allmänt så anser jag alkolås vara fullständigt bortkastat om inte alla starter kräver blåsning, möjligen återstart efter motorstopp undantagna. För vad säger att en förare inte blåser "grönt" direkt på morgonen, och sedan tar en öl?

Tyvärr har jag sett budbilschaufförer som haft en öl med sig som måltidsdryck/törstsläckare i bilen.

Om generösa fristartstider finns inlagda, så ger alkolåset bara en falsk säkerhet, och en bra "reklam" utåt för företaget.
Och bra reklam är väl bättre än verklig säkerhet, om vi nu kan tala om säkerhet i något så osäkert som trafik.

Och reagerar ett alkolås på annat än alkohol, droger ex,vis?
Användarvisningsbild
av Funk
Nej.

/Thomas
av anp
Funk skrev:
Nej.

/Thomas
Men hamnar vi inte då i samma situation som med fartkamerorna?
D.v.s vi satsar stort på en begränsad typ av brott, och missar allt annat runt om kring som kan vara lika mycket, eller än mer avgörande för trafiksäkerheten.
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
GrandDanoise skrev:

/D
Ursäkta en dum fråga, men vad är då nyttan med alkolåset?

Ni satsar alltså på alkolås för att få er körskola att framstå som ansvarstagande mm, och sedan använder ni det inte med hänvisning till kostnad?

Rent allmänt så anser jag alkolås vara fullständigt bortkastat om inte alla starter kräver blåsning, möjligen återstart efter motorstopp undantagna. För vad säger att en förare inte blåser "grönt" direkt på morgonen, och sedan tar en öl?

Tyvärr har jag sett budbilschaufförer som haft en öl med sig som måltidsdryck/törstsläckare i bilen.

Om generösa fristartstider finns inlagda, så ger alkolåset bara en falsk säkerhet, och en bra "reklam" utåt för företaget.
Och bra reklam är väl bättre än verklig säkerhet, om vi nu kan tala om säkerhet i något så osäkert som trafik.

Det alkolås jag pratar om går att skräddarsy efter kundensönskemål. du kan får blåsa efter varje start om du vill (det är ju företaget som äger bilen som bestämmer) du kan även blåsa under färd om du så vill.

att ha 30 minuters fristart tid är det vanligaste & funkar bra, men vist kan folk smita imellan (dock tror jag inte det i teorin funkar så bra, förr eller senare måste dom ju blåsa, så har dom förtärt alkohål under färd så syns det senare på dan)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]