...

Moderator: Moderatorer

Vad får dig att köra långsammare?

Utökad hastighetsövervakning?
15
24%
Höjda böter för fortkörning?
4
6%
Högre bränsle/ägarkostnader?
10
16%
Jag har blivit vuxen!
27
43%
Min nya bil är för långsam.
7
11%
av anp
Vad får dig att idag eller imorgon köra långsammare i trafiken?
Motivera gärna.

Själv kör jag långsammare, och mindre. P.g.a höjda bränslepriser och mycket arbetspendlande med bil.
av metalHJ
Svår fråga med flera svar på.

Men i största del handlar det nog om löjligt överdriven hastighetsövervakning, och tydligen har inte polisen/länstyrelsen bättre saker för sig än att håva in pengar från höjda bötesbelopp av pendlande svenssons som kanske kör 10 km för fort på en 90 väg. Vilket enligt insatserna att döma av, verkar vara grovt kriminellt. Patetiskt och frustrerande är mitt svar, när det dagligen försigår betydligt allvarligare brott som skadar samhället betydligt svårare, än om jag skulle blåsa på lite extra på landsvägen.

Samtidigt påverkar ju bränslekostnaden att man gärna håller en lägre och jämnare hastighet för att få ner förbrukningen då även jag pendlar många mil i månaden. Men största anledningen är nog att man egentligen inte tjänar någe på att ligga på, ev. några minuter som kan vara viktigt på morgonen om man är sen till jobbet men annars ser jag ingen anledning till att ligga på. Det kan kosta mer än det smakar att stressköra!

//HJ
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag skulle säga de tre första alternativen. Lade min röst på bränslekostnader eftersom de vägar där jag mest kör så är det inte mycket poliskontroller och inga fartkamror. Eller jo försessten så hade de för ett tag sedan satt upp en portabel fartkamera som stod på ett släp så man får se upp.

Hur som helst så brukar jag oftast ligga och "sega" i 90 på landsväg. Kör ofta på en väg som tidigare var E4an, alltså mycket bred väg och på vissa ställen spikrak lång sträcka. På denna vägen känns ju mer 110 som lämplig hastighet men så är det skyltat 90. Brukar ändå hålla 90 här, (tur att man har farthållare annars hade det varit svårt) för att spara bensin.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Utökad hastighetsövervakning är en orsak, framför kamerorna MÅSTE man sakta in och hålla koll på mätaren.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har blivit vuxen svarade jag. Och det innebär i mitt fall att alla dom andra faktorerna tas i åtanke, utom långsammare bil.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Blivit vuxen svarade även jag. Soppaförbrukningen har alltid spelat in för mig, så det kör jag mest efter.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har märkt att jag inte är ensam om at bara köra långsamt presis framför kamrorna. där imellan åker ju alla lika fort som vanligt
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
~Kalle~ skrev:framför kamerorna MÅSTE man sakta in och hålla koll på mätaren.
Nä, ta på en sånhär när du kör så blir du totalt oigenkännlig.

Bild
Användarvisningsbild
av Guligan
Vägbulor får mig att köra långsammare. Fast inte alltid tyvärr, synd om bilen :(
Användarvisningsbild
av CarMan
Guligan skrev:Vägbulor får mig att köra långsammare. Fast inte alltid tyvärr, synd om bilen :(
vist får vägbulor en att köra långsamare, dock har jag ännu inte sett dom på motorvägar ännu :wink:

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]