Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Man kan väl lika gärna koppla förbi det och ljuga sen.
Och på vissa arbetsplatser är det inte alla otrolig att de skulle blåsa för varandra kan jag lova.
Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:Som jag ser är det ju inget som hindrar att en snäll arbetskamrat blåser för en på morgonen så kan man i teorin köra hela dagen bara man ha igång bilen en gång i halvtimmen. :roll: Måste man inte blåsa nån gång under körning?

ja vist kan man göra så, inga problem alls. fågan är om arbetskamraten är så snäll.

vem skulle ställa upp på nått sånt? (specielt inte upprepade gånger)
jag tror inte heller att an alkolist som försöker dölja sitt problem går o frågar om nån kan blåsa igång hans bil.

jag har fortfarande inte fått ett enda argument / förklaring på varför man skulle sätta sig på tvären om företaget väljer att instalera alkolås
Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:Man kan väl lika gärna koppla förbi det och ljuga sen.
Och på vissa arbetsplatser är det inte alla otrolig att de skulle blåsa för varandra kan jag lova.

den typen jag pratar om loggar ju allt. så enheten ser ju att bilen körs utan att du blåser. förklara det til scheffen

är det nån speciell arbetsplats du tänker på där folk kan tänka sig att göra allt för att få ut en rattonykter förare i trafiken, eller var det taget ur luften, för att slippa svara på mina frågor?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja då är jag med att det inte går att göra så...

Har jobbat på ett ställe som visserligen inte har några tjänstebilar men de körde truck och det fanns alkolister och vissa som tog droger på fritiden som definitiv inte var lämpliga att köra truck. Dessutom var det nattarbete också, då stämplade de för varandra och jag har svårt att tänka mig att alla var 100% nyktra på natten... Kan omöjligt tänka mig att det inte skulle vara liknande på andra arbetsplatser.

Kan också säga att arbetsgivaren har rensat bra nu det sista, sparkat och skickat många på avgiftning.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det jag menar skulle sitta som standard vore i så fall någon typ som inte registrerar något annat än om man väljer att gå förbi spärren.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan tänkamig att dom tog lite lättare på att köra truck, även om det är riktigt farigt även det (fast man mäter inte lika många "sivila" o risken för att barn ska springa i vägen eller andra överskninger är ju klart lägre)

nu känner jag inte som sär personerna, men tror du att en nykter alkolist skolle blåsa igång en bil till en onykter alkolist?
möjligt, men det är ialla fall inte skäl till att alla nyktra på företaget ska vägra att andvända alkolås.
Hur tänker de dom är nyktra o inte vill andvänd alkolås?
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Det jag menar skulle sitta som standard vore i så fall någon typ som inte registrerar något annat än om man väljer att gå förbi spärren.

så fukar volvos system. o genom att det är et volvo tillbehör som går in o leker emd övriga mjukvaror så kan man inte manipulera sig för bi det.
(jo det måste ju gå att på någe sätt lura själva bränsle cellen) dock ska denna servas 1 ggr/ år. o då upptäck väll detta.

men ska då en statlig myndighet kolla deta hela tiden. & om man har kopplat förbi, vad gör myndigheten då (ven her kört bilen)

att myndigheter ska kräva alkolås är lika dumt soma att kräva att bilarna inte får gå fortare än hastighets begränsningen
Användarvisningsbild
av Funk
Alkolås i bussar och yrkesfordon tycker jag inte alls skall vara några problem. Så länge dom sitter i fordonet...
Vad det gäller anställda med alkoholproblem så är det definitivt inte bara dom som är "fullfjädrade" alkoholister som är problemet utan även som som chansar dagen efter. Hur bra policy ett företag än har vad det gäller drogproblem så är dom aldrig vattentäta...
Jag har haft den här diskussionen flera gånger den senaste tiden med förare från ett ganska stort bussbolag vi jobbar med, och dom är hittills 100% positiva till att det finns i deras fordon.
En av chaufförerna tyckte att dom fått riktigt positiva kommentarer från stora kunder när dom tillkännagav sina grepp i säkerhetasarbetet, det första när dom tillkännagav att dom konsekvent utrustar sina bussar med vinterhjul, och det andra när dom började med alkolås, och han var ganska säker på att det gynnade företaget som helhet.

Kan väl tillägga att kostnaden för installation och underhåll av alkolås på ett yrkesfordon är kostnadsmässigt försumbart, medan frågan om man skall ha det på alla fordon i framtiden är lite knivigare...

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
Presis så uppfatar jag det hela också. Det är positivt att visa att vi har alkolås för eran säkerhet.

det tråkiga är när förarna vill höja fristarts tiden (då blir det ju helt plötsligt falk säkerhet)
Vi på vårt företag ändrar bara inställningar om föraren har skriftligt fårn företagsledningen på att just denna bil ska ändras, något vi märkt att inte alla företag gör, men vi har ju gjort det på dom andra bilarna säger dom ofta, o då visar det sig att dom bilarna inte har varit hoss oss.
Ibland komer dom tilbaka med en påskriven lapp, då är det ju beviljat så då ändrar vi. Dock så tycker jag det är synd att det görs. jag tror nämlige inte sen som skriver på är medvetan om konsikvenserna (många tror at man åste blåsa varje 30 minter hela tiden, o då är det ju inte så farligt att höja till 1 timme.men så funkar ju inte systemet)
av GrandDanoise
Har rabatt på både Dräger? (heter den så) och FoxGuard - runt 9000 plus montering har jag för mig. Har Fox i en av mina bilar, och det funkar ganska bra. Gillar dock inte eftermonterat krimskrams i min bil, har redan en massa annat inslängt, så min anställde har låset i sin bil. (Med nödknappen som man kan "tjuvstarta" bilen med, monterat av Dialect på HELT fel ställe!) :roll:
INGA av de som använt bilen (övningsbil) har "gnällt" över att de fått blåsa, alla har varit positiva. Nu behöver oftast bara en elev om dagen blåsa, och det är den som kör efter lunch - för då har bilen stått i 50 minuter.
"Motståndet" mot låsen känner jag inte till, och har inte hör nåt annat, förutom att det är så jäkla dyrt att köpa och montera!
Hört priser runt 20.000:- "monterat och klart"... Vem ser det som en vettig investering att slänga in en liten plastpryl i bilen som har ett inköpsvärde på c:a 10% av bilens inköpsvärde? (Om bilen kostar runt 200.000:-) Förstår att det mest är företagare som har råd.
Nog för att de är bra, men får man ner dom till en vettigare prisnivå, så kommer tillgängligheten och förmodligen även användningen att öka.
Själv så hoppas jag på fabriksmonterade lås, nästa gång vagnparken ska byas ut!

/D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]