I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av endarker
Jag har en 945 LTT 1996 Automat. Jag funderar på att montera en trevägs pysventil och en turbotrycksmätare, men frågan är, Hur mycke laddtryck är vettigt å justera med pysventilen. Har läst lite här o var men det verkar inte va nån som vet!!
Användarvisningsbild
av vetten
Nu vet jag inte vad din 945:a har i originaltryck men eftersom det är en lättrycksturbo så skulle jag tro att den laddat c:a 0,4-0,5 nu och att öka det med c:a 30-40% är ingen större fara men det ger en klart märkbar effektökning :twisted: så om du kolla upp vilket originaltryck du har innan du öppnar pysventilen så vet du :shock: men du borde utan fara kunna höja till c:a 0,7 och på det viset få sådär en 30-40 extrapållar :twisted: och framförallt en mycket rappare och roligare bil, en sak ska du vara uppmärksam på och det är så att inte motorn "spikar" när du laddar fullt för det är ju inte bra som dom flesta vet, det bästa är att alltid köra på 98oktan när du har ökat ladd, att höja bränsletrycket är också bra, sen kan du ju alltid testa att blanda 95oktan med c:a 15-20% E85 som ju också höjer oktanen en del. Hoppas du blev lite klokare av detta och lycka till :lol:

vetten
av Gizzmo89
Du har ca 0,2 max 0,3 bars laddtryck nu (den starkaste av volvo rödmotorerna (230et) har 0,45 bars laddtryck)

du ska inte prova att ladda mer än 0,6 med din orginal programvara men köp ett chip från Vikingchip till din bil så kan du ladda närmare 1 bar utan problem och med spridare från b230et så kan du ladda mer ca 1,2 med 98 oktan då har du ca 210- 230 hk ..ska du har mer kraft sen behöver du byta turbo ...hoppas mitt svar gav lite vetskap/ Mvh Eddie
av Frownlayer
på något ledigt hål så nära insuget som möjligt. om det inte finns så gör ett nytt litet rör på tryckröret som går till insuget. men alltid så nära insuget som möjligt.
Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]

Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]