Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hej. jag såg på nyheterna att dom tjafsa om alkolås i ambolancer.
vi monterar & servar alkols. det finns olika sorter & dom olika varianterna är olika bra.
Ofta när det gäller alkolås så blir det tjafs att förarna inte vill ha det, o dom kommer upp med en mass anledninger till varför dom inte ska ha det.
även när låsen är monterade i bilarna så är det mycke tjafs, man vill ofta ändra på "fristartstiden"

jag fattar faktiskt inte varför folk är så negativa, specielt innan man vet hur systemena funkar.

Vårat lås tillverkas av Dräger & är ett av dom mest avanserade på marknaden. Detta lås är godtjänt för at andvändas i bilar som körs av dom som åker vilkoligt med en rattfylla dom bakomsig.

lite kort hur systemet funkar (vi kör inte med samma mjukvaro inställnignar som rattonyktra har)
igentligen kan man skredarsy funktionerna i oendlighet så dom passar köparen, men dom normala fukar väldigt bra!

Låset bryter 50 strömmen till startmotorn (så det är inge problem at tjuvstarta bilen)
när man ska starta bilen så värmer frst låset upp & sen får man blåsa. efter att ha blåst så går det att starta bilen.
(det går att koppla så låset börjar att värma upp när man aktivear centralåset eller liknande om man vill, det är ju kunden som får avgöra om dom vill kosta på sånna extra funktioner)

Nu kan man köra bilen hur länge som helst, utan att blåsa igen.
när man stänger av bilen så börjar låset att räkna ned. man kan nämligen starta bilen inom 30 minter utan att behöva blåsa på nytt. (stararman bilen efter 29 minuter, o sen stänger av så har man 30 nya minuter påsig)

Den här tiden vill många ändra till 1 timme, men det är jag starkt imot ! varför ska man montera in et lås i bilen o sen inte andvända det? för att set ska se bra ut på papper?

om man nu har ett jobb så man åker mycke bil så kommer man inte stå stil i 30 minuter o då är det inge problem.
har man ett jobb där man inte åker så mycke, så behöver man inte starta så många gånger, så inte heller det är ett problem.

Om man jobbar på ett vaktbolag eller liknande så kanske man kan hamna i en nöd siruation o måste i väg fort. Inga problem, bara at fixa en knapp som kopplar förbi alkolåset.
Det nina med det här låset är nämligen att den loggas allt som händer o deta sparar sedan ner på en dator. så kundr (företaget) kan begära in information eller hela listan, för att kolla hur en viss bil eller förare har andvänt sitt alkolås.
har man kopplat förbi så registreras detta o man får då förklara varför man gjort detta.
låset har även jyron som känner av om bilen rörsig, så om man skjuter igång bilen eller aktiverar startmotor på annat sätt än via nyckeln så kommer detta att registreras, o man har då en del att förklara!
alkolåset registrerar även den exakta mängden alkohol man haft i utandnings luften om deta skule ske.

------------------------------------------
Summan av detta. varför är man så negativ till ett system sm säkerställer att vi inte har onyktra personer itrfiken (jag vill inte möta en onykter förare)
den enda anlednigne till att vara negativ är väll om man är onykter så komer man få problem!
av anp
Så om man är emot alkolås, så har man alkoholproblem?

Isåfall har jag enorma alkoholproblem.

I trafiken möter du en stor mängd påverkade förare, utöver de vanliga idioterna.
Skulle vara intressant att veta hur statistiken ser ut vad gäller antal polisbilar man möter för varje påverkad förare i trafiken per Månad/År.
Nu ska jag inte påstå att jag vet varför någon väljer att framföra sitt fordon påverkad, men är risken liten att bli ertappad. Så tror jag fler är benägna att köra påverkade.

Alkolås kanske hindrar en förare att köra just >den< bilen, men det löser inga alkohol eller trafikproblem.
Användarvisningsbild
av CarMan
Så du är en av dom som skulle skrika högt ifall ditt företag satta alkolås på företagsbilarna.
vad är du imot?
är det för jobigt att blåsa? tar det färlångtid?
elelr vad är det dom är fel?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag förstår inte vad ni menar. förklara gärna varför ni är imot att det är alkolås på skolbussar m.m.

även om det fortfarande är många aklohålpåverkade i trafiken, så kan det ju vara skönt att vera att era bant inte får skjus av en påverkas busschafför.

om ert företag har alkolås som en polesy, nämn varför ni skulle vara imot deta.

(det ní säger är ju ""jag vill inte plåsa, för det åker andra som är påverkade itrafiken"" det är ju knapast ett bra argument mot varför ni inte ska ha det i er firma bil ! )
Användarvisningsbild
av Tomas88
Alkolås tycker jag är en bra sak. Kan inte komma på några direkt negativa saker med detta just nu i alla fall, förutom då att det kan ta några sekunder extra att starta bilen.
När det gäller tex bussar och taxi så känns det extra viktigt då de ju har ansvar för många människor.
Hörde för ett tag sedan om att Volvo skulle ha alkolås som tillval i några modeller. Vet inte riktigt när detta skulle införas och till vilka modeller det skulle vara men det skulle ändå komma till alla modeller senare.

Jag kan tänka mig att det i framtiden kommer att vara alkolås som standard i alla bilar och lag på att man ska ha det vilket jag tycker är bra om det blir så. Alkolåsen kommer ju säkerligen utvecklas så att de inte tar lika lång tid att värmas upp heller. Kanske kommer det sitta integrerat i nyckeln, vem vet.

Visste inte att det fanns så stort måtstånd mot detta om det nu är som du säger CarMan. Är förvånad!
Ni som inte gillar detta vad är det som ni ser som negativt?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tror kanske att det kunde vara effektivare med mer poliskontroller där folk får blåsa, det borde ha en mer avskrämmande effekt att köra påverkad.
Under de 2,5 åren som jag har haft körkort och kört själv har jag aldrig blivit stoppa för nykterhetskontroll iallafall.

Och alkolåset är ju som Anp beskriver väldigt begränsande.
Som jag ser det så ska alla bilar ha alkolås eller så kan man skita i det. :|
Men då har vi ju problemet att nån anna kan blåsa....

Sen tror jag inte många jobbar berusade, mer folk är fulla på kvällar och helger och då är ju alkolåset på firmabilen tämligen värdelöst. :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har haft körkort ungeför lika länge som du och jag har fått blåsa tre gånger. Hur som helst så förstår jag inte hur alkolåsen motverkar nyckterhetskontroller.
Det du säger om att det oftast är på kvällarna folk är berusade kan kanske stämma. Men jag tror nog också att det finns många med tex alkoholproblem som då inte begränsar sitt drickande till kvällar och helger.

Men även om nu dessa alkolåsen skulle ha väldigt liten effekt så kan de ju ändå inte ha någon negativ effekt... eller?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om det finns anställda med alkoholproblem så vaför inte ta itu med problemet och skicka dem på avgiftning istället, säker billigare än att montera alkolås. ?:-/
Finns folk som tycker att det är kränkade att använda alkolås.
Användarvisningsbild
av CarMan
alkolåsen kan inte ersätta poliskontroller.
alkolås som standard i bilar tror jag inte på o gillar inte at storebros ska bestämma över sånna saker (detta ger en falsk säkerhet, då det är lätt att manipulera)
ska dom vara manipulerings fria ska det vara av den typ jag beskrev som sparar allt i ett minna som sen nån kan läsa ut (ska en myndighet sitta o läsa ut vad som hänt med bilen o sen försöka spåra föraren) Nej det håller inte.

men om vi nu pratar om företag, så gör ju dom vad dom vill med sina fordon. det är inte alt förlänge sedan en spårvagns chaför ertappaddess påd alkohål i kroppen, efter att ha växlat in på fel spår...

Om företaget /komunen eller lanstinget har som polesy at dom ska ha alkolos, för att visa almänheten att dom vil bekämpa ratonykterhet, så tycker jag det är konstigt att man ifrågasätter detta.

det enda man skulle ifråga sätta är vad deta kostar, men jag har aldrig hört nån klaga på att man "kastarbort" pengar. det är hela tiden för jobbogt att blåsa = skisnack
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]