Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nä det ärdet inte. men det är änn billigare att sälja dom som dom är !

Mig vetligt så hjuts inga skivor på samma ställe som de svarvas, så det är inte bar att släng ner dom o börja om.
CarMan skrev:vist finns det många pirat delar som är lika bra som orginal, men då skiljer sällan priset så mycke (ibland är dom tillomed dyrare än orginal)

det som låter konstigt med din storry är att du skriver att pirat levrantören fick bättre pris än volvo. borde inte volvo köpa mer volvo delar än vad en pirat kedja gör? o då borde dom ha bästa argumentet till att press priserna?
Piratdistributören fick bättre pris om de slipade bort volvotexten själva jämfört med om fabriken gjorde det. Det var åtminstone vad som sades till mig när jag blev tillsagd att hämta slipmaskinen och börja slipa. :)

Men förutom det så har säkert Volvo bättre pris men eftersom Volvo tar mer emellan än vad piratdistributören gör så blir priset för slutkund högre.
det du menar är altså att piratdistrubetöran inte fick bättre pris än volvo.
men dom fick välja på 2 priser. 1 om dom köpte delen med volvo logga & en annat om dom köppte utan volvo logga

(käns som en vågad affär. att lita på att dom slipar bort volvo loggan. skule dom misa detta så bryter do alla gånger mot nåt kontarkt med volvo)

så i detta fall är ju delen bara billigare om distrubutören själv väljer att ta mindre visnt på delen (specielt med tanke på att dom anlitar nån att tabort loggan, vilket kostar nåt oavset vem som gör det)
Ock då pratar vi ju helt plötsligt inte om en del som är markant mycke billigare än orginalet "
Nej, nej. De betalade ett pris om de själva slipade bort volvotexten och ett annat pris om fabriken skulle göra det men inget av priserna hade såvitt jag vet någonting att göra med vad Volvo betalade för samma produkt.

Jag ska inte ge mig på att gissa om piratdistributören fick bättre pris än Volvo eller inte för det vet jag ingenting om egentligen. Jag vet bara att volvomärket slipades ner av piratdistributören med argumentet att fabriken ville ha betalt för att göra det, och att kamaxlarna sedan såldes som piratdelar.
det var ju det jag skrev.
o delen lär ha kosten väldigt nära volvo priset ute i butik.

så suman är den samma man kan inte få kvalite till en bråkdel av priset av vad orginalet kostar.

pratar vi om färdiga kamaxlar eller oslipade?
CarMan skrev:det var ju det jag skrev.

så suman är den samma man kan inte få kvalite till en bråkdel av priset av vad orginalet kostar.

Nja, Volvo tog såvitt jag minns väldigt mycket mer betalt för dessa kamaxlar som orginaldelar jämfört med vad piratföretaget betalade för piratdelarna. Jag minns inte några exakta priser för det var så många år sedan, men det var så stor skillnad att man häpnade. Vi pratar inte om några procent lägre pris utan om jag minns det rätt så var Volvos slutpris flera gånger högre än inköpspriset, alltså flera hundra procent påslag.

Men det ska väl tilläggas att piratdistributörens var ju inte dummare än att de tog ganska bra betalat de också så deras slutpris var "lagom" mycket lägre än Volvos.

Sen har ju Volvo kostnader för utveckling och design som piratdelstillverkarna inte betalar. Även om själva tillverkningskostnaden för en kamaxel inte är så stor har den ju kostat pengar att ta fram. Så det är inte riktigt rättvist att jämföra priserna mellan de som betalat för att ta fram en produkt och de som bara kopierar den färdiga produkten.

Men å andra sidan så visar det resonemanget att det är fullt möjligt att köpa piratdelar billigt som är lika bra som orginaldelen. Detta eftersom prisskillnaden mellan piratdelar och orginaldelar består mestadels av att Volvo vill ha betalt för utvecklingskostnader så lägre pris behöver inte alls betyda att piratdelarna håller sämre kvalitet.
krippa skrev:

Nja, Volvo tog såvitt jag minns väldigt mycket mer betalt för dessa kamaxlar som orginaldelar jämfört med vad piratföretaget betalade för piratdelarna. Jag minns inte några exakta priser för det var så många år sedan, men det var så stor skillnad att man häpnade. Vi pratar inte om några procent lägre pris utan om jag minns det rätt så var Volvos slutpris flera gånger högre än inköpspriset, alltså flera hundra procent påslag.

Men det ska väl tilläggas att piratdistributörens var ju inte dummare än att de tog ganska bra betalat de också så deras slutpris var "lagom" mycket lägre än Volvos.

Sen har ju Volvo kostnader för utveckling och design som piratdelstillverkarna inte betalar. Även om själva tillverkningskostnaden för en kamaxel inte är så stor har den ju kostat pengar att ta fram. Så det är inte riktigt rättvist att jämföra priserna mellan de som betalat för att ta fram en produkt och de som bara kopierar den färdiga produkten.

Men å andra sidan så visar det resonemanget att det är fullt möjligt att köpa piratdelar billigt som är lika bra som orginaldelen. Detta eftersom prisskillnaden mellan piratdelar och orginaldelar består mestadels av att Volvo vill ha betalt för utvecklingskostnader så lägre pris behöver inte alls betyda att piratdelarna håller sämre kvalitet.
är det slipad o härdad kamaxlar du pratar om
av JH
Bild

Bild

Som för det mesta, t o m en klart synbar kvalitetsskillnad. Hade ingen bild på andra sidan men vill minnas att det skilde på fasning av kanter och kanske annat. Det finns väl en anledning till att det är omöjligt att få Biltemas belägg att inte skrika.
CarMan skrev:
krippa skrev:

är det slipad o härdad kamaxlar du pratar om
Färdiga att stoppa i en motor, såvitt jag minns.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]