Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefang
CarMan skrev:1. är det samma sak du får på de olika servicarna?
2. får du verkligen en A5B5 olja hoss mekonomen?
3. när det gäller garantin, så gäler den om servicen utförs enligt volvos föreskrifter (ganska ofta då görs andra servicar efter eget tycke, utan att ha koll på vad alla de olika bil tilverkarna försspråkar
4. vem har mäst erfarenhet av just din bilmodell?
5. under fabriks garanti tiden så kan märkesverkstan hitta saker o åtgärda desa utan att dom kontaktar dig.det kan också finnas uppdateringar m.m. /när garantin gått ut får du stå för detta själv.
Vet inte om det är samma jobb som utförs, därför jag frågar ju :-)

Min prioritet är 1) bra service och en bil som alltid fungerar 2) pris.

Håller med dig om att "Volvo-verkstad borde kunna Volvo bäst". Tyvärr har jag dålig erfarenhet av Bilia och började därför titta efter annat. Bilia gnäller tex alltid om att det är en importbil. Tom när jag ska boka service! Herregud vill dom inte ha kunder?
Håller inte med dig Carman.
Kanske till 50%
Bara för att volvo meckarna kan bilen bäst så betyder det inte att dom gör rätt.
Många många nååånga har råkat ut för slarviga volvomeckar. Nu pratar vi bara om volvo o inte om andra bilmärken.
Då är dom 1200 inte så roliga att betala ut.
En bil är lika mkt värd om man servar den hos volvo eller utanför volvo.
Så länge servicen blir rätt gjord så är det bra.
Användarvisningsbild
av Funk
Problemet med mindre verkstäder är att dom tyvärr ofta inte är uppdaterade med de senaste tekniska bulletinerna, och därför missar en och annan kampanj som utförs utan kundens vetskap. Och även om dom är uppdaterade så har dom betydligt krångligare att få betalt för delar och arbete om dom skall utföra dem, om dom över huvud taget får göra dem. När vi snackar första de servicarna (för det är det väl troligen) Så tycker jag definitivt att man skall använda märkesverkstaden för att vara säker på att alla uppdateringar verkligen görs. Det slarvas förvisso på märkesverkstäderna, likväl som på andra verkstäder, men du kan vinna på goodwillkampanjer och förlängda garantier.. 1200:- är en slant förvisso, men att spara in dem på servicar på en +400000:- bil och missa fördelar är bara snålt IMO.

/Thomas
greeeken skrev:Håller inte med dig Carman.
Kanske till 50%
Bara för att volvo meckarna kan bilen bäst så betyder det inte att dom gör rätt.
Många många nååånga har råkat ut för slarviga volvomeckar. Nu pratar vi bara om volvo o inte om andra bilmärken.
Då är dom 1200 inte så roliga att betala ut.
En bil är lika mkt värd om man servar den hos volvo eller utanför volvo.
Så länge servicen blir rätt gjord så är det bra.

jag tvivlat inte det minsta på att det finns slarviga mekaniker. Hur säkra är ni på at det inte kan finnas slarviga mekaniker på allbilsverkstäderna?
jag servar tilvardags bara volvo bilar, vlket gör att jag kan dessa o känerigenmig på de olika lösningarna / konstruktonerna.
men det händer ju att jag även lagar en inbytesbil, eller service på mina släktingars bilar.

jag känner direkt at jag inte har inärheten samma koll på de andra bilmärkerna, o sanorlikheten att missa diteljer är stor.

att byta olja o kolle enkla glapp, är ju inge problem. men att känna om bilen käns fel på vägen m.m. ska känas har man ju noll koll på.
på en volvo kan jag mycket snabt o enkelt kolla på vissa punkter där jag vet att visa fel först syns, något som jag missar helt på andra bilmärken
(jag anser mig inte göra en specielt bra setvice på de andra bilmärkena, trots att jag är mycket erfaren)
utefrån min erfarenhet hur jag ser på andra bilar så drar jag slutsatsen att en allbilverksta har mycket svårt att få samma jobb utfört.
lägg sedan till att dom ofta andvänder sig av sina egna service protokoll & därmed missar model specefika kontrolpunkter.

men vist, har man en 10 år gammal bil, så kan man väll ta att man inte kan åka problemfritt mellan servicarna & tar då smällen med att man får bli av med bilen för repration när felet händer.
men om man har en ny bil, som desutom har garanti, då är man snett ute anser jag.
Och jag måste trycka hårt på en sak som allbilsverkstäderna missar! Många gör reklam för at garanti m.m. fortfarande gäller, vilket är sant. det är bara det att man måste ju fortfarande följa volvos krav, något som sällan görs & med det så faller ju garantin.

Jag vet flera som fått ned slag på byte av spjällhus, just för att dom inte kunde visa dokumentation på att servicarna vad gjorda enligt volvos specefikationer (en stämpel räcker inte) man ska tilexempel ha rengjort vevhusventiletionen inom rätt intervall.

hur ni gör är upp till er. jag försöker bara förklara vad som kan hända (det är ju lätt att vara efterklok, men inte alla gånger den roligaste vägen att lärasig nått)
Den Volvoverkstad jag servat mina båda importer på har aldrig ens kommenterat att det är importbilar. Har istället fått berömm för hur fin den är och att den går riktigt bra, och stora ögon har det istället blivit för de få mil bilarna rullat. Inga som helst konstigheter och bra mottagande och service. Har sen reparationer krävts har jag utan vidare kunnat återkomma för enklare åtgärder och felsökningar utan kostnad. Jag kan bara säga positiva saker om Bilia Enhagsvägen(Täby), får se vart jag vänder mig efter flytten eller om jag stannar kvar där pga den goda servicekänsla jag blivit bemött av.

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]