NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
cat skrev:Det var intressant
I instruktions boken står det en förbrukning på 0.55 Är det snitt eller vad?
Tittade på vägverkets sida på min bil . Där uppgavs 0.58 blandad körning,, 0.48 landsväg,,0.70 i stan vars kommer dom siffrorna i från?
Kan man få ner förbrukning med en trimbox? Litar inte riktigt på siffrorna som tillverkarna uppger.
För att komma ner på tillverkarens uppgivna förbrukning så skall ACC vara avstäng och sedan är det extrem ECO körning som gäller, troligen är dessa siffror framplockade vid 70 km/h konstant hastighet. Så man bör nog lägga på minst 10 - 15% uppåt för att komma till den verklig förbrukning, detta är den krassa verkligheten, tyvärr.
av air
Tre saker:
1. Dieselmotorer behöver alltid köras in mer än ottoditon.
2. EU:s körcykel för att bestämma en bils bränsleförbrukning sker inomhus utan luftmotstånd. Att komma ner i uppgivna siffror är mycket svårt.
3. Svensk diesel har lägre energiinehåll än europeisk diesel på grund av politiska miljöambitioner. Och det faktum att ju staten drar in mer pengar på MK1-diesel eftersom det går åt mer soppa.
av tuben
Jag åkte linköping-eslöv-linköping farthållaren inställd på 120. Nollställde färddatorn och när jag kom hem visade den 0,54 i snitt. När jag tankade räknade jag ut det till 0,56. Detta var en varm sommardag med ac:n på.

I 90 drar den 0,47 då är det farthållare dom gäller och inga omkörningar.

Mitt snitt brukar landa på strax under 0,7 då det blir ganska mycket statskörning.

Någon här som har erfarenhet av ppc på v50 2,0d?? Har funderat på det ett tag. Anledningen till ett eventuellt köp är ju inte att få ner bränsleförbrukningen utan att få en lite piggare bil. Men om bränsleförbrukningen sjunker en smula skadar ju inte. :D

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
jag körde in liten testrunda idag på 40min med en V50 D5. En del stadstrafik och lansväg 70 och 90 sträckor. Snittet låg på 0.6 per mil, men innan jag körde in bilen på parkeringen var snittet 0.54 per mil. Där ska man räkna med en omkörning av en kärring som låg i 40 på 70 väg med accerleration upp till 100. :mrgreen:
Sen tog det en 15min innan motorns vatten nådde 90grader vilket också spelar in på förbrukningen. Jag är väldigt positiv till den motorn och dess förbrukning.
av jensam
air skrev:Tre saker:
1. Dieselmotorer behöver alltid köras in mer än ottoditon.
2. EU:s körcykel för att bestämma en bils bränsleförbrukning sker inomhus utan luftmotstånd. Att komma ner i uppgivna siffror är mycket svårt.
3. Svensk diesel har lägre energiinehåll än europeisk diesel på grund av politiska miljöambitioner. Och det faktum att ju staten drar in mer pengar på MK1-diesel eftersom det går åt mer soppa.
Om punkt 2 i ditt resonemang stämmer så borde ju inte biltillverkarna vara ett dugg intresserade av att tillverka bilar med lågt luftmotstånd eftersom det ändå inte skulle påverka förbrukningssiffrorna!! Men faktum är att de gör det! Se bara på alla modifieringar som görs på bilarna för att få ner deras CO2-värden. Jag tänker då främst på åtgärder så som sänkning, spoilers, grillar med lågt luftmotstånd, olika typer och former av ytterbackspeglar för luftmotståndets skull, mm, mm. Jodå, EU:s körcykel lär nog ta hänsyn till luftmotståndet, annars skulle dessa förbrukningssiffror vara EXTREMT låga och HELT ouppnåeliga!

Enligt ett test som Vi Bilägare (tror det var de som gjorde det) gjorde var de flesta biltillverkares redovisade förbrukningssiffror betydligt lägre än i verkligheten, MEN det fanns undantag där det faktiskt var precis tvärtom. Bilens verkliga förbrukningssiffror var betydligt lägre än det redovisade i broschyren (kom tyvärr inte ihåg vilka modeller det var). Med andra ord är dessa redovisade siffror inte ouppnåeliga.
AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]