Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skall snart byta skivor + bromsbelägg på min 855:a.
Är det någon skillnad på kvaliten om man köper prylarna från Volvo, Mekonomen, Biltema eller någon annan firma? Priset skiljer sig åt, men hur är det med kvaliteten?
De flesta bilstäder köper ju in från mekonomen och det med fullgott resultat, eller?
Någon som har erfarenhet från olika märken??:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
vist är delt skillnad på kvalite melan olika märken.
av krippa
Vissa "piratdelar" tillverkas på samma fabrik med samma verktyg och maskiner som Volvos egna prylar och då lär det inte vara någon kvalitetsskillnad, åtminstone inte pga av det. Jag har själv varit med och slipat bort ordet "Volvo" på kamaxlar och andra delar för att de skulle säljas som piratdelar. Det svåra är att veta vilka som är vilka, dvs vilka piratdelar som är samma som Volvos och vilka som inte är det.

Jag vet inte exakt vilka bromsskivor som är bra och vilka som är dåliga idag, men min erfarenhet från förr var att piratskivor var mycket sämre än orginal. Jag använde piratskivor och bromsklossar någon gång och fick vibrationer ganska snart och de slets snabbt också. Med orginaldelar hade jag inga problem. Samma erfarenheter från bekanta som gjort samma sak så jag skulle rekommendera orginal.

Observera att mina erfarenheter är gamla, det kan ha hänt mycket sedan dess. Och jag vet inte var de piratskivor jag köpte var tillverkade någonstans, men jag misstänker att det inte var samma fabrik som Volvos.
av *pettson*
Det diffar absolut ingenting som svensson märker. Både orginal och piratskivor ska köras in. Både orginal och piratbelägg ska köras in. Gör man inte det så kan man få diverse problem. Har man tur slipper man problem alls oavsett orginal eller pirat när inte rekommendationerna följs. Så gör man på rätt sätt så är det absolut ingen som helst skillnad.
Användarvisningsbild
av CarMan
krippa skrev:Vissa "piratdelar" tillverkas på samma fabrik med samma verktyg och maskiner som Volvos egna prylar och då lär det inte vara någon kvalitetsskillnad, åtminstone inte pga av det. Jag har själv varit med och slipat bort ordet "Volvo" på kamaxlar och andra delar för att de skulle säljas som piratdelar. Det svåra är att veta vilka som är vilka, dvs vilka piratdelar som är samma som Volvos och vilka som inte är det.

Jag vet inte exakt vilka bromsskivor som är bra och vilka som är dåliga idag, men min erfarenhet från förr var att piratskivor var mycket sämre än orginal. Jag använde piratskivor och bromsklossar någon gång och fick vibrationer ganska snart och de slets snabbt också. Med orginaldelar hade jag inga problem. Samma erfarenheter från bekanta som gjort samma sak så jag skulle rekommendera orginal.

Observera att mina erfarenheter är gamla, det kan ha hänt mycket sedan dess. Och jag vet inte var de piratskivor jag köpte var tillverkade någonstans, men jag misstänker att det inte var samma fabrik som Volvos.

jag skulle aktamig mäst för delar som tillverkas på samma fabrik som orginal delarna. Väldigt ofta så är det då delar som inte klarat kontrolen / toleransen som orginal delen ska hålla !
man vill inte slänga grejorna, utan säljer till annan köpare.
har skrivt det förtu, men tar det igen.
en skev skiva käns sällan i bilen, då oket kompenserar för väldigt stora skevheter. det man känner är när skivan är olika tjock. Något som en skev skiva så småning om blir, när den nött tillräckligt många gåner mot klosse upprepade gånger på samm ställe.

brosm klosar kan ser skilja mer på än skivor o är en ditalj man defenetivt bör se till att den har rätt egenskaper (lättast är då att köpa orginal)
av krippa
CarMan skrev:
krippa skrev:Vissa "piratdelar" tillverkas på samma fabrik med samma verktyg och maskiner som Volvos egna prylar och då lär det inte vara någon kvalitetsskillnad, åtminstone inte pga av det. Jag har själv varit med och slipat bort ordet "Volvo" på kamaxlar och andra delar för att de skulle säljas som piratdelar. Det svåra är att veta vilka som är vilka, dvs vilka piratdelar som är samma som Volvos och vilka som inte är det.

jag skulle aktamig mäst för delar som tillverkas på samma fabrik som orginal delarna. Väldigt ofta så är det då delar som inte klarat kontrolen / toleransen som orginal delen ska hålla !
man vill inte slänga grejorna, utan säljer till annan köpare.
Så var det inte i det här fallet. Fabriken fick uppdraget att tillverka samma kamaxlar som till Volvo och köparen (piratdelsdistributören) fick ett bättre pris om han själv slipade bort Volvo-texten från delarna istället för att fabriken skulle göra det. Exakt samma verktyg/maskiner/toleranser används för orginaldelarna och piratdelarna. En kamaxel i Volvolådan, en i piratdelslådan, en i volvolådan, en i piratdelslådan, osv, och sen skeppa ena pallen till Volvo och den andra pallen till piratdelsdistributören.

Å andra sidan är det väldigt mycket historier och argument från båda sidor. De som säljer orginaldelar påstår att piratdelar är sämre på mer eller mindre all punkter från ritning till tillverkning till slutkontroll vilket inte är helt sant. De som säljer piratdelar påstår å sin sida att piratdelarna är exakt likadana som orginaldelarna vilket inte heller är sant till 100%.

Det måste skilja något mellan orginaldelarna och piratdelarna för annars skulle Volvo kunna stämma piratdelstillverkarna för någon form av stöld. På min tid var det ett körnslag i ena kanten på vissa delar som skiljde mellan Volvodelarna och piratdelarna.

Ibland äger piratdelskonstruktören egna specialverktyg som används för att tillverka delarna och då är de inte exakt samma som orginaldelen, men de kan vara lika bra. Ibland ägs specialverktygen av själva fabriken och då kan de köra lite "vid sidan av" och tillverka orginaldelar som säljs som piratdelar till piratdelsdistributörer. Så här fungerade det i alla fall när jag för många år sedan arbetade på ett företag som tillverkade (konstruerade) piratdelar där bla Volvos delar piratades.
Men bara för att ett märke görs på samma fabriks som Volvos betyder inte att ett annat gör det. Det gäller att veta vilka som är vilka och frågar man så får man antagligen svaret från alla att de tillverkas på samma fabrik som Volvos vilket troligen inte är sant.
vist finns det många pirat delar som är lika bra som orginal, men då skiljer sällan priset så mycke (ibland är dom tillomed dyrare än orginal)

det som låter konstigt med din storry är att du skriver att pirat levrantören fick bättre pris än volvo. borde inte volvo köpa mer volvo delar än vad en pirat kedja gör? o då borde dom ha bästa argumentet till att press priserna?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]