Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ottoman
Detta är OT men appropå motorer. Jag provkörde den nya 2,2 for dieseln i mondeon, 175 hk och 400nm. En riktigt fin motor, mycket mera civiliserad vad gäller dieselkaraktären, enligt färddatorn i testbilen låg snittförbrukningen på 0,62 vilket säkert inte stämmer men borde vara någon form av indikator på var den ligger, speciellt i en provbil där det är relativt korta körsträckor med ganska mycket tryck på pedalen.
Användarvisningsbild
av henka35
Ottoman skrev:Detta är OT men appropå motorer. Jag provkörde den nya 2,2 for dieseln i mondeon, 175 hk och 400nm. En riktigt fin motor, mycket mera civiliserad vad gäller dieselkaraktären, enligt färddatorn i testbilen låg snittförbrukningen på 0,62 vilket säkert inte stämmer men borde vara någon form av indikator på var den ligger, speciellt i en provbil där det är relativt korta körsträckor med ganska mycket tryck på pedalen.
Jag tycker Volvo borde lägga ner 2.4d och köra på 2.2 dieseln från PSA. Sedan kan man höja effekten på D5 till ca 220hk. Då har man ett bra dieselprogram.

//Henrik
av borstarmicke
Frågan är om Volvo vågar skrämma upp D5:an, har läst lite om en del taxibilar där topparna gått redan vid 15000mil...

En grym maskin D5:an annars, hade en ej trimmad Classic -07:a o den gick ju riktigt brutalt, läst om de som tycker att den är slö jämfört med 2.5T o det kan jag inte förstå...jag gick från en -02 T5 till D5:an o jag blev inte besviken direkt...

Hur mkt är skatten på en V70 2.0D förresten?
Användarvisningsbild
av henka35
borstarmicke skrev:Frågan är om Volvo vågar skrämma upp D5:an, har läst lite om en del taxibilar där topparna gått redan vid 15000mil...

En grym maskin D5:an annars, hade en ej trimmad Classic -07:a o den gick ju riktigt brutalt, läst om de som tycker att den är slö jämfört med 2.5T o det kan jag inte förstå...jag gick från en -02 T5 till D5:an o jag blev inte besviken direkt...

Hur mkt är skatten på en V70 2.0D förresten?
Ca 3800 kr/år för en V70 2.0D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ottoman skrev:Enligt BSR så ger D5an - 193 hk och 417nm medan 2,4D - 168 hk och 347nm. Intressant att TV mätt och fått de resultat de har. En riktigt dum fråga men hur kan detta komma sig? I försäljningsmaterialet specar man ju en motor så att den skall vara attraktiv som möjligt marknadsföringsmässigt. Om hästkraftsantalet går upp, tror kunden att man får en nyare motor. En starkare motor kan ju få högre acceptans vad gäller förbrukning. Volvo har en historia med gamla 850 motorn som gav väsentligt mindre än redovisat, lustigt att det nu gäller det omvända. Sen ligger väl en ny motor i pipen och "gamla" D5 får inte vara för nära rent hk mässigt men det är ju en annan historia. Den här uppmätningen är den enbart på V70II eller förekom den på V70N också?
Inte alltid så att man vill ange en så hög siffra som möjligt, volvo anger ju samma värde för D5 i hela europa/EU. I Tyskland hade någon regel om att man fick ha max 110 kw eller vad det var så alla audi angav för låga värden på 1,8T för att de skulle gå igenom som tjänstebilar. I frankrike har man betalat skatt på angiven efffekt.

Sen är ju diesel mycket känslig för vilket bräsnle du häller i i fråga om effekt också. Svensk MK1 bräsnle ger bra mycket sämre toppeffekt än utlänsk diesel.
av Ottoman
VolvoB20 skrev:
Ottoman skrev:Enligt BSR så ger D5an - 193 hk och 417nm medan 2,4D - 168 hk och 347nm. Intressant att TV mätt och fått de resultat de har. En riktigt dum fråga men hur kan detta komma sig? I försäljningsmaterialet specar man ju en motor så att den skall vara attraktiv som möjligt marknadsföringsmässigt. Om hästkraftsantalet går upp, tror kunden att man får en nyare motor. En starkare motor kan ju få högre acceptans vad gäller förbrukning. Volvo har en historia med gamla 850 motorn som gav väsentligt mindre än redovisat, lustigt att det nu gäller det omvända. Sen ligger väl en ny motor i pipen och "gamla" D5 får inte vara för nära rent hk mässigt men det är ju en annan historia. Den här uppmätningen är den enbart på V70II eller förekom den på V70N också?
Inte alltid så att man vill ange en så hög siffra som möjligt, volvo anger ju samma värde för D5 i hela europa/EU. I Tyskland hade någon regel om att man fick ha max 110 kw eller vad det var så alla audi angav för låga värden på 1,8T för att de skulle gå igenom som tjänstebilar. I frankrike har man betalat skatt på angiven efffekt.

Sen är ju diesel mycket känslig för vilket bräsnle du häller i i fråga om effekt också. Svensk MK1 bräsnle ger bra mycket sämre toppeffekt än utlänsk diesel.
Effektbedrägeriet stämmer säkert, BMWs 335 ger tydligen bra mycket mer än de 306 pållar som utlovas och det är väl någon tysk försäkringsintervall som är orsaken om jag minns rätt. Då är ju frågan vad ger D5 då med eurodiesel om nu TV bänkat den till dryga 200hk med vad jag förmodar vara mk1?
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]