Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jon-Evert
99% av alla trådar här handlar om avhjälpande underhåll/reparationer.

Som nybliven ägare av en bättre, till synes felfri S80 2,4 -00 med 18700 mil passerade så är jag lite nyfiken på om veteranerna här kunde komma med tips på vad man kan göra för att bilen skall fortsätta må bra. Jag menar då inte att tanka, kolla oljan, serva enligt boken osv utan tänker mer på tips & trix...

Behöver man ex slita ner vevhusventilationen då och då för att göra rent den osv...?

mvh
Jon-Evert
Jon-Evert skrev:
greeeken skrev:Rengöra gasspjäll kanske?

Med vilka intervall?
Precis hur ofta du vill. Det tar 10 min att plocka ner, 30 min att rengöra o 10 min att sätta ihop igen. En gång/år är min tanke.

Mvh
-94 9000 2,3T cse skrev:
Jon-Evert skrev:
greeeken skrev:Rengöra gasspjäll kanske?

Med vilka intervall?
Precis hur ofta du vill. Det tar 10 min att plocka ner, 30 min att rengöra o 10 min att sätta ihop igen. En gång/år är min tanke.

Mvh
Tackar!

Sätter upp det på min "Att göra" lista!

//Jon-Evert
Användarvisningsbild
av CarMan
hur långtid det tar att göra dent spjällhuset beror på om man har turbo eller ej.

bra saker att göra i förebygande syfte är.
framvagnsinställning
byta handbromsbackar
uppdatera mjukvaran i ETM
rengöra ETM
Kolla trycket i vevhusventilationen
byta batteri i fjärrkontrollen
Användarvisningsbild
av CarMan
blåsa/suga rent tempgivar integet på eec:n (pilla inte med något där inne)
CarMan skrev:hur långtid det tar att göra dent spjällhuset beror på om man har turbo eller ej.
Jo, de sant. Jag såg inte att han skrev ut nått T så jag antog att han insett att ska man köra överladdat bör man välja ett annat svenskt märke... :roll: :wink:

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev:
CarMan skrev:hur långtid det tar att göra dent spjällhuset beror på om man har turbo eller ej.
Jo, de sant. Jag såg inte att han skrev ut nått T så jag antog att han insett att ska man köra överladdat bör man välja ett annat svenskt märke... :roll: :wink:

Mvh

Han har nog en sug motor men jag tänkte vara lite tydlig mot andra som läser tråden

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]