Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Stoppar du in 3 riktiga "tjockisar" i baksätet och fyller bagaget med last så förstår du nog själv hur det blir. :wink:
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Har automatisk nivåreglering på min V70 Awd samt 16" fälgar.

AWD och nivåreglering tycks göra en riktigt hög bakdel.

Det är alltså ett rejält glapp mellan skärmkanten bak och däcket. Detta glapp är lika stort oavsett om bilen är fullastad inför fjällsemestern, eller om man kopplat på en släpvagn. Jag märker således inte om jag har last eller inte på bilen. Det är riktigt skönt.

Däremot så upplever jag bilen som svajig - nästan i klass med en minibuss - när man kör lite snabbare och kommer in i tvära s-kurvor.

Tror själv att detta beror bland annat på höjden över marken. Det finns ju anledningar till att många väljer att sänka sina bilar!

Ser lite fult ut också gör det....

Nu är jag inte någon expert på området, men min känsla är att du får bättre väghållning med vanlig fjädring då bilen är olastad, eftersom den borde komma ner lägre. Det blir också billigare och lättare att sänka bilen med vanliga fjädrar?

Skulle nog välja nivåreglering om du ofta lastar bilen mycket tung, vanliga fjädrar trycks ju ihop helt då...man ser det ofta på familjebilar där ljusen pekar rakt upp i luften då de drar husvagn..ser riktigt fult ut!

Ska du bara köra som vanligt och inte använda släp allt för ofta..skulle jag nog satsa på vanliga saker, för prisets skull, och smidigheten att sänka. Men som sagt...jag är inte alls kunnig på området, så bäst är nog att du hör vad de mer kunniga har att säga innan du agerar :)

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]