Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om nu systemet rymmer 10 liter och du har spolat ur det med rent vatten så finns det en okänd mängd rent vatten kvar. Blandar du då 10 liter 50% i en hink kommer du att stå där med en skvätt kvar i hinken som inte går i. Häller du i 5 liter glykol så vet du att det får plats.
Alltså man kan inte tömma ett system helt och hållet bara genom att öppna upp vid kylaren, kranen nere vid blocket och ta bort termostathuset ? Det kommer att bli kvar flera liter ändå ? ( Jag vet att man skall spola ur systemet från termostathuset) .Det är överfyllning med vatten och skölja ur kylkanalerna som gäller och då blir det kvar vatten i fickor i motorn helt enkelt ? Töms värmepaketet också eller "spärras det igen" på nåt vis när man slår av motorn så det blir kvar gammal kylvätska där ?

By the way, jag vill blanda 50/50 färdigt, inte efterfylla med vatten ! :mrgreen: :) (S)
Jag håller med alla !!! :-)
vet man att det är en obestämd mängd vatten (bara vatten) i systemet,
Fyll korrekt mängd glykol - efterfyll med vatten - blir garanterat rätt,

har man en obestämd mängd kylarvätska i systemet - fyll med 50/50 blandning - blir så rätt det kan bli !

/tur
Som vanligt så har Sparkz rätt, varför ens ifrågasätta "Oraklet i Vårgårda"?
Det blir en hel del kylarvätska kvar i 960 och har man spolat så är det inte längre kylarvätska utan vatten.
Systemet rymmer ca 10,5l och enligt länken(näst sista inlägget) kan det vara upp till 4l kvar.
http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... in+coolant
Det finns oxå rekommendationer att använda destillerat vatten till 6an pga porösa block med korrosionsproblem!
//Björn
Jaha det är där han har hittat det 8). Hur kan ni veta att det bara är vatten kvar där ? Ni har ju inte sett eller kunnat beskriva hur det cirkulerar från det att ni börjar spola med vattenslangen i termostathålet. Kom igen nu, ni har stått o spolat från termostathålet och haft öppen kran därnere så det har gått rätt ut där och så tror ni att ni har sköljt ur systemet, nä nä det så enkelt var det inte. Och nu bara för att jag skrev det så kommer någon säga..."självklart hade jag stängt kranen för att fylla systemet med vatten och sen tömma ur" så nu fick ni dåligt samvete när ni kom på "jag har flera liter gammal 50 procentig glykol i systemet och 5 liter ren glykol på det. Gratulerar :D :lol:
Appropå att skölja ur ett kylsystem, såsom beskrivet ovan är det ju lätt att missa någon vrå i kylsystemet. Och därmed få gammal kylvätska och smuts kvar.
På verkstad finns väl knappast tid, varken till att blanda kylvätska innan den tillförs kylsystemet, eller att fylla upp med vatten och sedan köra runt det en stund i kylsystemet.

Men vad är bäst, att spola delar av systemet, eller att toppfylla med vatten och låta motorn spola sig själv?
Finns ju ett eller två sätt till att göra det hela på !!
LIte dyrt kanske men tappa ur gammla kyl vätskan o kanske tryck sätta systemet med reducerad tryck luft o blåsa ur så mycket av den gamla vätskan som möjligt, sen hälla i ny glykol blandning o låta motorn tvätta sej själv o efter ett tag ur med den ''gamla'' vätskan o blås igen
slutligen fyll med ny glykol blandning igen

på detta sätt slipper man ju vatten fickor o dyl
rätta mej gärna då det är kul att diskutera ämnet 8)
Att blanda iordning en 10 liters dunk med färdigblandad kylvätska går ju på fem röda, istället för att först arbeta med glykolen och sedan vattnet vilket automatiskt blir 2 moment vid återfyllning av systemet. Och dels har du garanterat koll på fryspunkten vid färdigblandad kylvätska. Så jag vet inte, smidigaste och enklaste lösningen borde ju vara att arbeta med färdigblandad vätska från scratch. Efter någon mils körning, går man på och efterfyller då alla luftfickor pumpats upp till expansionskärlet.

Men varför göra så stor deal av en så enkel grej som att fylla systemet med kylvätska? Var och en arbetar ju på sitt sätt så att säga!
Men varför göra så stor deal av en så enkel grej som att fylla systemet med kylvätska? Var och en arbetar ju på sitt sätt så att säga![/quote]

Det är klart att man kan tömma ur 5-6 liter, fylla upp med ny glykolblandning och köra vidare på det viset, hälften av gamla glykolen kom ju ut, en kompromiss. Man kan tömma också tömma ur 3 liter motorolja ur en 960 och fylla upp några liter till rätt nivå utan att det är något mer med det och tro mig, din bil lär inte skära ändå, det är ju så enkelt att fylla på och tömma ur olja eller hur ? Kan ju vara intressant att veta varför det inte kom ut mer olja ur en motor av något slag exempelvis eller glykol som i detta fall. Den som "orkar" läsa färdigt länken som I.H.P skickade från det engelska forumet och inte bara det som understödjer sina egna teser kan ju se att det inte blev någon 50/50 blandning i glykolen av spolmodellen med 5 liter koncentrerad glykol till "vattnet" i motorn. Han mätte upp glykolhalten efter att ha kört en tid och det visade sig vara 75 % koncentration.

Men det är klart som du säger : "Var och en arbetar ju på sitt sätt, varför göra en så stor deal av det.." ? Men hälla 5 liter koncentrerat klägg till vattenpumpen låter faktiskt rätt konstigt i mina öron men okay "går det så går det".
Om det nu blandar sig så fort i motorn så hade väl den gamla glykolblandningen blandat ur sig med spolningen och försvunnit också vilket inte inträffade.
Det är tre delar som ska spolas ur om det ska bli rent; motor, kyl, värmepaket. Jag lossar termostathuset, nedre kylarslangen, och båda värmeslangarna. Spolar alla delarna var för sig, åt båda hållen. En vattenslang med bra "fart" i är bra till kyl och motor, på värmepaketet får man vara lite försiktig. Särskilt ur värmepaketet brukar det komma en del skit när man spolar baklänges.

Sen får ni fylla precis hur ni vill, blanda i hink eller direkt i motorn. Men räkna med att det är en skvätt rent vatten kvar. Värmepaketet är svårt att tömma, anslutningarna på torpedväggen sitter högre. Där går det iofs att blåsa ur en hel del vatten, det brukar jag göra när jag ska byta värmekran.
D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]

Räkna med att inom några veckor lä[…]