Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
inter9 skrev:Övningskörare som mig måste ju få fråga: Hur byter man rubrik?
Skäms inte det minsta :oops:
Klicka på trådens rubrik, klicka på knappen "*Ändra", då får du upp rutan som du kan skriva i. Du får även upp ämnesraden som du då kan ändra.

Mvh
/Fred
Är det nån som läst en annons på blcket, där dom under rubriken traktor, säljer en traktor + ett strykjärn.
tror ni dom får strykjärnet sålt?
--------------------------------------------
mit förslag är att starta 2 trådar en där vi lagar din bil, o en annan där vi rederut om bilia har haft en sportslig schans att laga sin bil eller ej.

försker vi med båda så blir tråden helt oläslig, då man måste hoppa mellan & i ninägg för att följa den del man vill svara på.

--------------------------------------------------

Jag tycke vi gör så här:
Trådskaparen starter 2 nya trådar. han läser denna tråd nogrant (då han reda i denna röra missat att svara på alla frågor)
sen kliper han o klistrar för att slippa skriva allt igen.

när han är klar så ber han att få denna tråd stängd, då den känsk ganska förbrukad.
Till er som tycker det är OK att bilverkstäder tar betalt utan att lösa problemet.
Skulle ni tycka det var OK att jag åker hem o tittar på er trasiga tvättmaskin, tar 3000:- för titten och säger att det kan vara handsfacket eller hela chassit?
Nästa besök säger jag att den nog har ett ovanligt fel, ber om 200:- till och åker hem.
Eller en målare som fakturerar utan att ha satt en penseldrag på huset?
Felsökning, avhälpande av felet och sedan fakturering, då kan vi tala om anständiga villkor.
Inget fel hittat, nähä, då var du ju en dålig verkstad, sorry, inga pengar.
CarMan har helt rätt.

Nr 1. Det handlar de facto om att hitta felet på bilen. Att gnälla på verkstaden avhjälper knappast felet.

Nr 2. Det passar väl alldeles utmärkt att starta en ny tråd om hur verkstaden har hanterat ärendet. Så slipper man blanda päron och äpplen.

Beträffande felet på bilen som känns mer primärt:

Klart som sjutton att man som kund blir "låg" om verkstaden inte hittar felen. Men våra underbara bilar med sina härliga datorer, sensorer m m sänder felkoder även om felen är intermittenta.
Dock så blir det fel även på detta system och då kommer det inte alltid felkod. Har varit med om att nyligen bytt spjällhus varit paj. Inga felkoder sändes. Sista utvägen var att byta spjällhuset igen, trots att det nyligen var bytt.

Då gick bilen helt perfekt efter bytet. Så våra underbara bilar kan spela oss spratt.

Men att göra rent vevhusventen och spjällhuset är en god början.
gundj skrev:Till er som tycker det är OK att bilverkstäder tar betalt utan att lösa problemet.
Skulle ni tycka det var OK att jag åker hem o tittar på er trasiga tvättmaskin, tar 3000:- för titten och säger att det kan vara handsfacket eller hela chassit?
Nästa besök säger jag att den nog har ett ovanligt fel, ber om 200:- till och åker hem.
Eller en målare som fakturerar utan att ha satt en penseldrag på huset?
Felsökning, avhälpande av felet och sedan fakturering, då kan vi tala om anständiga villkor.
Inget fel hittat, nähä, då var du ju en dålig verkstad, sorry, inga pengar.
Jag tror att det är det som du skriver om, som är skälen till att allt fler alternativa verkstäder dyker upp. Verkstäder som kan läsa felkoder o kan skruva bilarna. Av en händelse så är det fel på en det ena än det andra: givetvis e de fel på både lmm, lambda1 och två och katten...
Vi har i vår stad ett par mekar som hoppat av från Volvo o öppnat eget. Man kan ju lugnt säga att det är ett HELT annat bemötande där. Dom tar sig tom tid att felsöka redan i telefon. Jag hade problem med en motorvärmare som jag inte visste om den fungerade. Volvo sa sitt standardsvar: "lämna in".
De andra tipsade om hur jag enkelt men 100%-igt kunde felsöka hemma, o bad mig återkomma om jag inte fick till det eller om värmaren var trasig. Jag ringde sen tillbaka o tackade o fick till svar: "tja, fortsätt att ringa oss när du har problem, nån gång kanske vi har tur o får ta in den :) "

Jag tror såhär:

1. För Volvo så är den enskilde privata kunden inte alls viktig numera. Dom har service på så förbannat mycket tjänstebilar, där tj-bilsägarna betalar vad det kostar uan att blinka. Jag har själv haft ett antal XC70 tjänstebilar och kundmottagningen har tittat väldigt förvånat när jag ifrågasatt vissa reparationer. "bilen tillhör ju staten, de e ju inte jag som betalar..."
2. Ibland får jag tyvärr känslan av att man kör varianten "går det så går det" när man debiterar. För det är emellanåt förvånande lätt att kunna få kundtjänsten att backa. Speciellt när jag vill prata med ansvarig chef.

Å andra sidan:
3. Kundtjänsten och mekarna passar sig mycket noga för att ge förslag på vad som är trasigt. Det finns ju en påtaglig risk att bilägaren direkt åker därifrån o byter pryl o sen kommer tillbaka o e förbannad för att felet e kvar. Hade mekarna varit med och tagit fram de nya bilmodellerna så hade det varit skillnad!

Det är en svår nöt, detta.

(priset togs när farsan för nått år sen skulle byta en glödlampa för värmejusteringen eller vad det nu var, i sin -88 Volvo 740 o ville veta hur man lossade stereon... Svaret blev enligt min far, ett halvdrygt "antingen kan du själv eller så får du lämna in den!!!" :shock: ) En 18 år gammal bil..!)

De e ju ett sånt sorgligt svar.

Mvh
Märkligt att svartmåla Bilia när vi inte ens vet :

Hur många ggr bilen varit inne ? Upprepade ggr, vad är det, 2 eller 10 ?
Hur mycket han har betalt ? Tusentals kronor, vad är det, 1000 eller 5000 ?
Vad exakt har gjorts så här långt, felkoder ?

Bara för att spjällhus bytts på ett antal bilar så MÅSTE det inte vara problemet
på denna bil, ryck,tomgångsproblem osv är ett stort begrepp och kan bero på ett stort antal
detlajer.

Sen finns det ju självklart gränser för vad en kund ska behöva betala i Felsökning,
sunt förnuft brukar det heta.
Är felet med facit i handen väldigt enkelt, ja då kan man ju inte ta 10 000 för felsökningen.
Kostnaden måste vara rimlig i jämförelse med felets art.
vist kan man vara olika trevlig i telefon. (o den i telefon vet sällan hur man skruvar bil)
men det är väll ganska självklart att man sälla har specielt stor nytta av att ängna timmtal åt att hela tiden hjälpa folk på telefon (specielt när den överhängande mängden av som ringer inte handlar delarna hoss dom)

sen så är inte volvo det minsta inblandade i vad återförsäljadna gör i telefon...
problemet just nu är att vi inte får svar på om felet upträder lätt eller bara ibland, är det nu ett fel som inte käns vid varje körning eller ens varje vecka, så blir det ju självklart svårt för mekanikern att hitta felet.
lägger man sedan på att ryckningen kanske är defus så man måste ha hjälp att hita det första gången, så blir det bra mycke svårare direkt.

nån som kör bilen dagligen kan på ett helt annat sätt käna just den bilen (& des fel) på ett annat sätt än den som bara kör den några vändor för att i förhoppning få fram et ryck som man inte har en aning om hur det ska kännas eller om det ens sk komma
Psyko skrev:
Är felet med facit i handen väldigt enkelt, ja då kan man ju inte ta 10 000 för felsökningen.
Kostnaden måste vara rimlig i jämförelse med felets art.
Vad är rimligt??? Förklara det. Vem avgör vad som är rimligt?
Meken?
Kundtjänsten?
Prissättaren?
Chef/ansvarig?
Jag som kund?

Mvh
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]