Matte-sthlm skrev:Det var grymt kul att dra upp grannen på landet som kört av vägen (hela bilen stod nere utför en slänt) under snöovädret på Södertörn förra vintern.
När han undrade om jag kände nån med traktor (!) i närheten sa jag ja - och kopplade bärgningslinan till dragkroken på min V70 AWD -04 - Skrap sa det sen var han uppe .
En 2wd hade aldrig klarat detta 
/Matte
hehe..nice! När jag hade min XC70 2001 var det ett rejält snöoväder i Småland (Jönköping). Hade precis monterat på splitternya nordfrostare med sköna dubbar. Tog en sväng i snöyran och letade branta backar och uppfarter för att testa awdn.
I en av Jönköpings brantaste och kurvigaste backar möter jag en BMW som glider okontrollerat och roterandes nedför serpentinvägen och stannar i branten snett i diket med bakdelen ner och fram uppåt (gjorde en 360 alltså).
Jag stannade lite innan bmwn och kände om det var halt. Testade att starta igen och det var inga problem. Kändes som riktigt bra fäste.
Parkerade då i backen och klev ur bilen. Höll på att trilla i backen direkt. Det var bokstavligen snorhalt på asfalten....riktig jäkla is. Kunde knappt ta mig fram till bmwn promenerandes. Fattade inte hur jag kunnat missbedöma föret så när jag provade med xc70n.
Nåväl talade med mannen och även han frågade om jag kände någon med traktor eller något annat. Det är nog lugnt sa jag...vi kan prova att dra upp dig med min bil.
"Glöm det" svarade mannen med bmwn. "Inte en chans", "Finns ingen bil som kan dra loss bilen i den här ishalkan och lutningen".
Vi testar väl sa jag...gick in i bilen och startade helt utan slir eller sladd. Körde fram, backade ner mot fronten och fäste bogserlinan. Kopplade in "w" (winterläge) och började gasa försiktigt. Linan spändes direkt och sen tuggade hjulen på, det var ömsom slir, ömsom fäste och efter några meter när farten var igång riktigt bra fäste.
Drog upp bmwn för hela backen och upp till plan mark. Lämnade honom just innan en liten miniupphöjning i raksträckan...knappt märkbar...
Under tiden kom det en annan bil och körde om, en småbil av något slag, framhjulsdriven. Hon som körde saktade in lite när hon passerade och plötsligt började hennes framhjul att spinna förbrilt. Hon höll inne gasen för fullt och bilen hennes var precis på gränsen att ta sig över den lilla bulan i raksträckan.
Kopplade loss bmwn och sa lycka till. "Nej, vänta jag tror inte jag kommer härifrån". Skojar du? Tänkte jag... men mannen satte sig i bilen på raksträckan och försökte komma iväg, helt omöjligt, hjulen bara snurrade, men bilen stod nästan helt stilla.
Ok, på med bogserlinan igen och så körde jag honom ända fram till husdörren igen. Pust.
Det är skillnad på bilar och bilar, och däck och däck.
Med xcn och nya däck märkte man inte att det var halt, vare sig man bromsade eller gasade.
Dock vill jag höja ett varningens finger för att bogsera loss folk etc... haldexen mm kan ta stryk av detta, så eftersom det är känsliga grejor så är mitt tips att inte berätta för folk att man har awd. Då får man agera traktror hela vintern, och sen kommer dyra reparationer som ett brev på posten vart efter tiden lider :)