NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GrandDanoise
CarMan skrev:Sot i spjäll hus på en V50. har jag alrdig hört talas om. Är det nått som föekommer?

PEM som styrenheten heter som ni pratar om, borde ju redan vara flyttad. men om den nu inte är det, så är det högst troligt att det kan vara den. har haft den felkoden på några som visatsig vara PEM.
Men det vanliga är att bilen stanar helt, när det är fel i PEM
Hade en S40 2.4i -04, där lyste den pga sot i spjällhuset. Första gången så torkade mecken på BraBil i Väsby bort det med en trasa och Bräkleen, de andra gångerna (2-3 kommer inte ihåg eftersom jag sålt skrället) så gjorde jag det själv. 2 av firmans 3 V50 med 2.4 (140) motorer hade samma problem och löstes på samma sätt.

Så JA, det förekommer, annars hade jag aldrig ens brytt mig om att skriva det! :wink:

/D
Användarvisningsbild
av CarMan
Har du desutom fått felet 2ggr. så är jag övertygad om att ni är på fel del o pillar. (uppenbarligen kom ju felet tillbaga trots att spjällhuset gjordes rent)
av GrandDanoise
CarMan skrev:Har du desutom fått felet 2ggr. så är jag övertygad om att ni är på fel del o pillar. (uppenbarligen kom ju felet tillbaga trots att spjällhuset gjordes rent)
Om du läste mitt inlägg ORDENTLIGT så kanske du uppfattade att bilen rullat 21.600 mil (se nere i vänstra hörnet) under dessa gånger, mao. om jag kört som "medelsvensson", typ 1500-1900 mil/ år så hade det nog räckte med en rengörning. Dessutom så gick bilen som övningsbil med allt vad det innebär. Men eftersom du vet bättre än både mig och BraBil så kan du ju bortse ifrån inlägg... :wink:

/D
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad kör ni på för olja?
Vilket tryck har du i vevhusvntilationen?

(kan det inte var så att ni lagar symtom? istället för själva felet?
av wildwestman
CarMan skrev:Vad kör ni på för olja?
Vilket tryck har du i vevhusvntilationen?

(kan det inte var så att ni lagar symtom? istället för själva felet?
Symtom: Avgasreningslampan varnar. Först då och då oregelbundet med en/flera månaders mellanrum. Slocknar efter 1 dygn. Vid de tillfällen då jag direkt sett lampan tändas har jag kört i långsamtgående kö alternativt stått stilla vid rödljus/kö. Numera sedan 1 vecka lyser lampan konstant.
Lampan slocknar alltså i början utan åtgärd efter ca: 1 dygn. Risken är att man gör en åtgärd och sen tror man att det funkade efter att bilen efter ett tag fått "bättre" värden och släcker lampan fast egentligen har man inte gjort något alls åt felet utan lampan skulle ändå slocknat för att sedan tändas igen efter en tid. Men nu när min lampa lyser konstant så lär åtgärden vad det nu blir vara 100% korrekt i mitt fall.

Olja: Okänt då detta bytts på serviceverkstad, dock inte Volvo verkstad. Men verkstad som upprätthåller bilgarantin och ligger på avstånd så jag inte behöver hyra bil. (INTE verkstaden "Turken runt hörnet" symboliskt menat, inte rasistiskt då jag känner flera snälla Turkar)

Tryck i vevhusventilationen: Okänt. (Lessen jag är inte mekaniker). Tipsa gärna om man kan kolla detta själv.

Volvo: "Lampan varnar på olika parametrar vilket kan innebära olika fel. Vi måsta göra en dator diagnos först".
Vid samma tillfälle ska de också flytta/byta bränslestyrenhet (Den som andra här benämnt PEM antar jag). De bekräftar inte om dessa fel hör ihop.
Användarvisningsbild
av CarMan
man måste ha en känslig tryck mätare som mäter undertryck för att mäta vevhusventiletionen.

om du nu kör på en olja som säter igen vevhusventiletionen, så kommer spjället att bli sotigt (sotet är en symtom, o felet är oljan) alternativt att oljan ger för mycke rök utan att setta igen vevhusventiletionen, men detta endå fasnar i spjället
av GrandDanoise
Vill inte starta tårtkrig, men är det vanligare med problem med vevhusventilationen än med sot i spjällhuset?
Trodde det var en "Saab-grej". :wink:

/D
Användarvisningsbild
av CarMan
GrandDanoise skrev:Vill inte starta tårtkrig, men är det vanligare med problem med vevhusventilationen än med sot i spjällhuset?
Trodde det var en "Saab-grej". :wink:

/D
på denna bilmodell är inte heller det vanligt. men sotet i spjällhuset uppmomer ju inte av sig själv. det måste ju koma nånstans ifrån & då är det ju vevnusventilationen som kan vara en möjlig orsak till detta
av wildwestman
(Fel avgasreningslampan lyser först sporadiskt i ett dygn med veckor/månaders mellanrum och sen konstant i en vecka)

Resultat efter bilen varit hos Volvo:
2 larm var loggade i bilens dator:

1: Lambdasond
2: Någon ventil i anslutning till en vevaxel. (Endast larm 1 gång)
Inget av dessa larm var av större antal eller av konstant karaktär och kunde inte påvisa att något direkt fel finns i bilen. Så någon anledning till felet kunde man inte riktigt ge.

Vad man gjorde var att uppdatera bilens mjukvara till senaste version, Pris: 1035:-. Ofta så brukar en uppdatering hjälpa sa de.

Man böt och flyttade även bränsle styrenheten vid samma tillfälle på Volvo kampanj, men det borde inte ha med saken att göra då bilen normal stannar helt när den felar sa de.

Resultat: Lampan har ialla fall inte tänts igen ännu.

Så nu rullar vi fram igen...

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]