Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Helmärklig upptäckt jag gjorde idag, låg på påfarten till E20 och gasade till lite för att komma upp i 110! Mitt under accelerationen märker jag i backspegeln hur det fullständigt sprutar ut blårök, jag stannar direkt bilen och under tomgången osar det bränd olja i hela kupén och ett stort moln bakom bilen... Min första spontana tanke var, jaha okay, nu är det verkligen topplockspackningen som gav upp helt!

Men inte då, stog stilla med bilen avstängd runt 5 min. på motorvägen och beslutade mig sen för att rulla hem i sakta i fart. Till en början blårök det, men avtog mer o mer. Tillslut var problemet helt försvunnet, och jag blir ännu mer frustrerade vad det är för något. Senare tog jag bilen till Örebro (10 mil) utan någon antydelse till blårök, och bilen går hur bra som hellst.

Är det en läcka så är det, hur kan en sån här grej bara uppträda så här tillfälligt för att senare bara försvinna helt o hållet? Ska jag sikta in mig helt på en kass toppackning, eller finns det annat som kan orsaka olja till förbränningen? Visst, en kass kolvring men då borde samtidigt felet kvarstå. Kan en igensatt vevhusventilation orsaka ett sånt här beteende?
av metalHJ
Nybbe_gefle skrev:Jag utgår ifrån att du har kollat oljenivån??

//David
Det gör du helt rätt i! Ingen synlig förändring på oljestickan, nivån är som den var innan (Bra)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kan det vara nå tjall med vevhusventilationen? En propp som släppte eller nått åt det hållet?

//David
av metalHJ
Min tanke var också vevhusventilationen! Men pratade med en kille jag känner imorse, som är ganska allmänt påläst o händig i bilskruvande. Och jag nämnde detta om vevhusventilationen, men han trodde inte detta skulle kunna orsaka problemet. För det första, har ventilationen någon direkt kontakt med insuget eller förbränningen?

För en annan tanke som slog mig var också oljefällan. Jag har däremot inte en aning om vad denna har för funktion, eller vart den sitter. Men läst en del om att den kan sätta igen sig med tiden... Om denna skulle kunna orsakat detta?

För hur mycket jag vrider och vänder på det, hade det vart läcka i toppen borde väl också problemet kvarstå! Jag vet om att kylvatten sakta men säkert smiter iväg någonstans, om det är toppen är ännu inte fastställt. Men som jag nämnde i första inlägget, det första som slog mig var att toppackningen gav upp helt. Men kan det vara så enkelt?

Hur som hellst, kommer jag göra ett kompprov under veckan. Och av någon anledning känner jag på mig att detta kommer visa att jag kommer besluta mig om att plocka av toppen. Men börjar jag väl riva i motorn, vet jag fan inte vart allt kommer sluta :lol: Planad och portad topp vore intressant 8)
av I.H.P
Vevhusventilationen dras in insuget för förbränning av gaserna.
Vanligt med igensatt vevhusvent, kolla flamfälla och slangar, om inte annat för att vara säker.
//Björn
av metalHJ
Tänka sig att det ante mig! Jag har kliat mig tokig i huvudet hur detta annars kunde uppstå så tillfälligt, då det uppträdde precis som att det kom in en dusch olja till förbränningen. Precis som att en "propp" släppte!

Detta är ett område jag aldrig skruvat med, finns det någon vänlig själ som vill förklara var flamfällan sitter? Och hur går jag tillväga för att rengöra hela vevhusventilationen? :roll:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Flamfällan sitter precis ovanför gasspjället, i den tjocka gummislan som går ner till gasspjället. Den sitter med bajonettfattning. I den sitter en sil som kan bli igensatt (mer regel än undantag att den är igensatt).

//David
av metalHJ
Okay, tackar för svar Nybbe_gefle :)

Gjorde komp. prov ikväll, med gott resultat. 10 kg tryck i varje cylinder, +- 0.1-2

Så inte har oljan tagit vägen genom toppen iaf, utan då borde vevhusventilationen vara boven till det hela, rengöring nästa! Men däremot är fortfarande toppen starkt misstänkt för kylarvätskeläckaget, troligtvis en väldigt liten spricka (Med all förhoppning i packningen) som inte märks på komp. provet... Men systemet skall provtryckas, så efter detta bör det finnas konkreta bevis på vart läckan ligger.
Användarvisningsbild
av eccy243
Hade precis samma fenomen för en månad sen ungefär. Var på väg hem ifrån Sundsvall och körde "inspirerat". Av en slump råkade jag titta i backspegeln och får se ett stort präktigt klarblått rökmoln. Men bara vi det tillfället. Provade allt jag skulle kunna göra för att få till samma rökmoln, men inget hjälpte. När jag kom hem kollade jag oljan. Konstaterade att det var tomt. Lät den stå över natten. På morgonen efter så var det en stor oljepöl under bilen. Jag for på macken, köpte olja och fyllde på. Sen dess har det inte försvunnit en droppe ifrån stickan! Inga fläckar under bilen heller. Jag vet inte, men det måste ha varit ett tillfälligt ryck från bilens sida...
Köpa en tidig XC90?

Är det mycket barnsjukdomar första &ar[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]