Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
kan bara hålla med... :cry:
Användarvisningsbild
av henka35
Instämmer med de två sista inläggen....
Man blir lite less, speciellt när man provar en kompis
BMW 523iA Touring -00. 15000 mil och bilen är som ny.
Min volvo känns sliten om man jämför. Jag gav 240 kkr (V70 2.4 2002:a 5000 mil) förra året. Han gav 139 kkr. :(
av EvilEd
Jag får nog hålla med lite, i början var jag väldigt nöjd med Volvon
men redan efter en kortare tid upptäckte jag en hel del...ska vi
säga "konstigheter"...

Valde faktiskt mellan just BMW 523 och V70N men det blev Volvon
pga. motorn (Turbon) och mer utrustning samt att jag inbillar mig
att det är "tryggt" att har en "Svensk" bil :???:

Men hur "tryggt" är det?
Det begärs "premium" pris på bil/service/delar/jobb
när produkten kanske kan klassas in i medelklassen :shock:

Nåja, tycker fortfarande att V70N är en på många sätt mycket
trevlig bil :) men alledes för överskattad och med för högt pris
(på allt) :(

Mvh
ed
Användarvisningsbild
av EvergreeN
*update*

Jag har nu haft inne bilen på felsökning. Nu så ville dom pröva att byta lager samt sätta dit gummi så inte fjädern ska röra sig. Detta ville dom göra efter att jag tipsat om det ni sagt i denna tråd, och därför så kändes det som att dom inte hade en aning om vad som egentligen är fel.

Så nu skiter jag i detta, har konstaterat att Volvo inte vet vad dom sysslar med. Felet får jag lära mig att leva med.

Som parentes kan tilläggas att de, vid samtliga servicetillfällen och felkontroller, inte upptäckt att samtliga fästen till avgassystemet rostat av. Det upptäckte jag själv när jag hissade upp bilen, åtgärdat nu men det var inte det som gav upphov till missljud.
av Teemu
ännu en grej som får mig att mer och mer överväga att serva bilen själv i framtiden och bara lämna bort den service jag intekan med, typ kamremsbyte.

Menar bara att slarvas det så pass mycket som jag fått intrycket av den senaste tiden så är ju stämpeln i boken mer eller mindre utan värde.
av NCR
Ni har väl läst min lilla "feltråd"?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=3883

Idag är det enda som återstår samma fecking resonansljud från vänster fram som har återkommit. Jag tänker dock som Evergreen, jag får lära mig att leva med felet tills vad-det-nu-är-som-låter antingen bestämmer sig för att rasa eller så är det bara mina dubbade vinterdäck som sjunger... :roll:
Användarvisningsbild
av AWWD
Har som sagt haft problem med "fjäderljud" både bak och fram. Gjorde igår kväll slag i saken och hissade upp bilen.

Började vänster bak och blåste rent där fjäderns nederdel ligger an mot fjädertallriken. Kunde konstatera att i överkant på fjädern ligger en tjock "gummitallrik" som förhindrar ljud den vägen. Höger bak låg det en sten inne i fjädern längst ned. Källa till oljud om den kläms fast i vissa lägen?

Vidare märkte jag att det finns en "plåthylla" inne i bakskärmen där det samlas jord/grus/fukt. Bör rengöras vid hjulbyte i fortsättningen.

Höger fram där jag även haft ett ljud hittade jag något intressant. På undersidan av fjädern näst nedersta varv finns en "plastskoning" som ska motverka metall-mot-metall. Denna slutade dock för tidigt och där fjädern nästan möter fjädertallriken fanns tydliga spår att fjädern till och från hade haft kontakt med en plåtkant på tallriken (alltså ej själva kontaktytan fjädern-fjädertallrik). Limmade på en gummibit så får vi se.

Har inte provkört ännu, återkommer när jag kört ett tag så får vi se.

/AWWD
av NCR
AWWD skrev:Har som sagt haft problem med "fjäderljud" både bak och fram. Gjorde igår kväll slag i saken och hissade upp bilen.

Började vänster bak och blåste rent där fjäderns nederdel ligger an mot fjädertallriken. Kunde konstatera att i överkant på fjädern ligger en tjock "gummitallrik" som förhindrar ljud den vägen. Höger bak låg det en sten inne i fjädern längst ned. Källa till oljud om den kläms fast i vissa lägen?

Vidare märkte jag att det finns en "plåthylla" inne i bakskärmen där det samlas jord/grus/fukt. Bör rengöras vid hjulbyte i fortsättningen.

Höger fram där jag även haft ett ljud hittade jag något intressant. På undersidan av fjädern näst nedersta varv finns en "plastskoning" som ska motverka metall-mot-metall. Denna slutade dock för tidigt och där fjädern nästan möter fjädertallriken fanns tydliga spår att fjädern till och från hade haft kontakt med en plåtkant på tallriken (alltså ej själva kontaktytan fjädern-fjädertallrik). Limmade på en gummibit så får vi se.

Har inte provkört ännu, återkommer när jag kört ett tag så får vi se.

/AWWD
Sånt här är intressant att läsa, bra skrivet!
Användarvisningsbild
av _Rick_
Läste att när man skulle montera fjädrar så skall inte fjäderändan (slutet på fjädern) ligga kloss an emot stoppet i fjädertallrikarna. Det kan tydligen orsaka missljud.

Utan de skulle ligga nån mm ifrån.

Funderar själv på att lägga gummimellanlägg i nederkant mot fjäderbenet. Volvo har nån servicefix för detta där de gör så. För att ta bort lågfrekventa ljud. Pratade med min tekniker på Bilia om detta oxå. han sa att det hjälpte lite mot vägljud oxå (från däcken som fortplantar sig in i bilen)

Så jag vet iaf vad jag skall göra till våren ;)
av NCR
_Rick_ skrev:Volvo har nån servicefix för detta där de gör så. För att ta bort lågfrekventa ljud. Pratade med min tekniker på Bilia om detta oxå. han sa att det hjälpte lite mot vägljud oxå (från däcken som fortplantar sig in i bilen)

Så jag vet iaf vad jag skall göra till våren ;)
Precis det där är gjort på min bil. Hjälpte verkligen!
Solenoid b4b

Tidigare PV hade mm gänga på vissa dela[…]

Min har en laddtrycksmätare synlig vid ratten[…]

Farthållare 945

Glödtrådsvarnaren i sig har inget med f[…]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har du några andra symptom på bilen &a[…]