Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kez_style skrev:Är det ingen som vill trimma sin 2.5FT hos Autotech? mjukvaran ska vara klar men inte i en bil. ska nog ge samma hästkrafter som 2.5T multifuel trimningen ca 275 hk och 440 nm
Jag hämtar bilen på fredag :D
Har funderar länge på att trimma den med BSR, det verkar vara enkelt.
Känner inte till Autotechs lösning, men den verkar krama ut bra prestanda.

Vet inte om jag vågar trimma, vad händer med garantierna ifrån VOLVO?
VIT 2,5FT Summum skrev:
kez_style skrev:Är det ingen som vill trimma sin 2.5FT hos Autotech? mjukvaran ska vara klar men inte i en bil. ska nog ge samma hästkrafter som 2.5T multifuel trimningen ca 275 hk och 440 nm
Jag hämtar bilen på fredag :D
Har funderar länge på att trimma den med BSR, det verkar vara enkelt.
Känner inte till Autotechs lösning, men den verkar krama ut bra prestanda.

Vet inte om jag vågar trimma, vad händer med garantierna ifrån VOLVO?
Dem gör det via OCA uttaget eller något sa dem. samma sätt som BSR.
VIT 2,5FT Summum skrev:Vet inte om jag vågar trimma, vad händer med garantierna ifrån VOLVO?
Garantierna upphör att gälla om bilen trimmas. Förvisso kan de knappast neka garanti på exempelvis stereon pga trimning, men allt som har med motor och drivlina att göra kan du nog glömma.
bylle skrev:
VIT 2,5FT Summum skrev:Vet inte om jag vågar trimma, vad händer med garantierna ifrån VOLVO?
Garantierna upphör att gälla om bilen trimmas. Förvisso kan de knappast neka garanti på exempelvis stereon pga trimning, men allt som har med motor och drivlina att göra kan du nog glömma.
Jag har själv haft funderingar på BSR-trimning, men är väldigt tveksam att göra det på en fabriksny bil. Frågade rakt ut hos min Volvohandlare och där såg man inte speciellt positivt på det. Kommer det fram att bilens mjukvara är modifierad så ryker garantierna all världens väg. Å andra sidan, så länge man har ström i bilen när man vrider på tändningen, så går väl alltid originalprogramvaran att tanka tillbaka och då ska det enligt vad man har läst vara omöjligt att spåra...
Allmänt tycker jag att man ska undvika att chippa bilar som inte är hållbara eller som man inte vet är hållbara vad gäller drivlinan. Med andra ord: en V70 T5 eller D5 eller Merca E320CDI kan man nog chippa, men inte en Saab 9-5 eller BMW 530 diesel. Jag skulle inte chippa en etanolbil, jag tror helt enkelt risken är större än med en bensinbil. Saab har haft problem med sina etanolmotorer och serviceintervallerna (oljebyte) är kortare. 2,5T har visat sig vara en mycket hållbar motor men det är inte säkert att 2,5FT är lika hållbar - det vet vi inte än.
Är det några bilar som är kända för att chippas så är det väl SAABarna?

Vilka problem har SAAB haft med etanolbilarna? Vadå kortare serviceintervall, de är ju lika eller längre som 1.8F exempelvis.
poseidon skrev:Är det några bilar som är kända för att chippas så är det väl SAABarna?

Vilka problem har SAAB haft med etanolbilarna? Vadå kortare serviceintervall, de är ju lika eller längre som 1.8F exempelvis.
Att Saabs motorer är problematiska är rätt välkänt - chippade eller ej - de har mest maskinskador av alla märken (sludge-problemet), inbytesavdrag 40 000 på fyraåriga bilar om det inte var fixat för ett par år sen t ex.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=631868

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram ... __,00.html

http://www.aftonbladet.se/bil/article317269.ab

Att serviceintervallen på Volvo och Saab är kortare med etanol och det ändå (i Saabs fall åtminstone) tycks innebära fler motorproblem så är väl det en varningsklocka?

PH
Att serviceintervallen är kortare för etanolmotorerna har bara att göra med att motoroljan inte är anpassad för etanol ännu och etanolen blandas lätt in i oljan. Lika på Volvo å Saab. Men eftersom Saabs motor är turboladdad så trycks mer etanol förbi kolvringar ner o oljan å bryter ner denna. Därav kortare serviceintervall.

Saab var ju även tidiga med etanolen å fick därför ta de första smällarna med materialproblem i bränslepumpar etc.

Volvo Flexfuel har oljebytesintervall på 1000 mil å Saab 9-3/9-5 Biopower har bytesintervall på 1500 mil....... jag säger inte att volvo är sämre för det......

Sludgeproblemen är åtgärdade sedan länge. Å Saabarna brinner iaf inte upp....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article456429.ab

Men men, det handlade ju om Volvo här å 2.5FT!
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 30

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]