Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rupert
Hej,

Var och köpte mig en -04 S60 2.5T sport idag, superfin och go åka i!
Men hör ett ljud som verkar komma höger fram (typ från höger framhjul), låter som det från kupén iallafall.
Det verkar bara uppkomma vid lite dåliga växlingar och starter, har inte hört något klonkande ljud alls på dåliga vägar eller i gupp eller dylikt utan endast vid lite mer ryckig körning.

Är jobbigt och lyssna på det här eftersom jag är allergisk mot oljud! Någon som har ett tips på vad det kan vara?

MVH
Robert
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla hjulbultar.
har varit med om att det övre motorfästet kan ge denna symtom (brukar kallas för fjäderbens stag) kolla samtliga skruvar på detta.
men givetvis bör du kolla bultförbnd på länkarmar & subframe
av Rupert
CarMan skrev:kolla hjulbultar.
har varit med om att det övre motorfästet kan ge denna symtom (brukar kallas för fjäderbens stag) kolla samtliga skruvar på detta.
men givetvis bör du kolla bultförbnd på länkarmar & subframe
Tack för svaret! Perfekt forum, svar direkt :)
Får palla upp i morgon och titta på det.
av Rupert
Har bytt övre motorfäste nu (glömde bort och titta i den här tråden igen).
Tycker mig höra "lite" mindre "klonk" nu, men upplever fortfarande att det klonkar ganska så mycket vid start, klonket hörs mest vid låga farter. Spindelled såg jag att nån skrev och även drivaxel?

Har besiktningsperiod nu, så vad ska man göra, försöka hitta felet själv eller låta besiktningsmannen avgöra vad som är fel? Hur ser man ifall det är drivaxeln som är kass?

MVH
Robert
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det med drivaxeln är ENDAST kosmetiskt! d.v.s. att det har inget med funktionen att göra, det enda som är att det låter, kan du leva med ljudet låt det vara :wink:

/Kalle
av Rupert
Aha, jag förstår :) Ska kolla lite på spindelleden och se om den är kass. Är den hel så antar jag att det ska låta som det gör? Aja, men kan återkomma efter besiktningen ifall det var något annat som orsakar/orsakade ljudet. (kanske kan hjälpa nån med samma fel(?)).

Tack för hjälpen iallafall!
Användarvisningsbild
av CarMan
splinsen i drivaxlarna är inte kassa. därimot är det enn "mikroskopiskt" glapp, som gör att det blir ett ljust tick ljud (endast ett tick) när du kör iväg / ändrar färdriktning. deta är inget fell, inget som är trasigt.
det blir tyst om man har locktite på splinsen
av cse
CarMan skrev:splinsen i drivaxlarna är inte kassa. därimot är det enn "mikroskopiskt" glapp, som gör att det blir ett ljust tick ljud (endast ett tick) när du kör iväg / ändrar färdriktning. deta är inget fell, inget som är trasigt.
det blir tyst om man har locktite på splinsen
Hur stora är toleranserna för att ett glapp skall anses som "ett mikroskopiskt glapp"?

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]