Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Lelle skrev:Brukar man inte byta vattenpump också? Eller har jag fel?
Jo vid 22500 eller 24.000 brukar man byta vattenpump om inte annat så i förebyggande syfte.
Har kollat på min rulle o spä'nnare, ingen utav dem ser så angripna ut av rost som dina gör. Dom har suttit i i flera år. Tycker verkligen att du ska gå o prata med dem om detta.

Med tanke på läget på grejorna så ska det inte komma vatten eller skit dirkt på dem. Sen beror det ju självklart på luftfuktighet osv.. Men absolut inte vara så angripna som dina grejor såg ut.
Jag skulle absolut inte chansa, på dom bara. Du pröjsade ju en hel del, av att dömma på kvittot. Ska se om jag kan lägga upp lite bilder jag me på mina grejor.

Lycka till:)

Mvh Markus
Tycker det verkar solklart att döma av bilderna, och är det de minsta glapp i ett SKF lager, kan det INTE vara bytt för ett halvår sen! När du nämner att du dessutom inte kört mycket med bilen sedan servicen... Personligen skulle jag bli flyförbannad på verkstaden!

På dom med allt du har, och kräv kompensation!
Hej!
Jag har köpt en ny vattenpump idag! Så det e fixat, tummen upp.

Va till verkstaden i morse och förklarade läget. Att dom måste ha "glömt"
att byta dessa delar. Verkstadschefen kollade på delarna och funderade ett tag.

Sedan sa han. "dom är bytta". Och jag sa att ja är helt säker på att dom inte är
bytta. Han skulle se om han hittade några gammla som jag fick känna på men
dom hade inga kvar.

Men han tog fram nya delar som jag fick känna på. Och det lilla glappet jag kände
på den ena rullen fanns på den nya delen också. (såg när han bröt förpackningen).

Så fick gå därifrån utan nya rullar så de blir att montera dom gammla, dock en ny
kamrem.

Lite tveksam åkte jag till en annan Bra Bil verkstad och sa bara att.
(jag har bytt kamrem och rullar på verkstad men jag tror inte dom har bytt rullarna)
Sa inte att jag hade lämnat in den på Bra Bil, för att få en opartisk syn.

Han gick ut till verkstadskillen och frågade, och han trodde defenitivt att dom
kunde vara bytta.

Så jag vet inte vad jag riktigt ska säga. Det va ju ingen skillnad på rullarnas "spel"
och dom hade ungefär samma rullmotstånd.

Så jag får väl bara tro på dom att dom är bytta! Jag som var helt säker på att dom INTE
var det. Men en ny vattenpump och kamrem vart det.

Men de va sista gången jag lämnar in bilen för sådant, gör man det själv vet man vad
man vad som är nytt och att det är bra gjort. Så länge man har verktyg och kunskap
så är det inge problem att göra det själv!
efter 24 000 mil är dom säkert inte glappa, då dessa delar hållar hög kvalite. men man brukar känna viss skillnad i rullmotstånd.
om du nu själv fick känna på sakerna o tyckte dom var ganska lika så är dom säkert bytta (det är lite lättare att kläma o käna än att bara se på bilder)

spelet finns antagligen där för att rullen inte ska skära när motor tempen liger på 100 grader.
av *pettson*
CarMan skrev:efter 24 000 mil är dom säkert inte glappa, då dessa delar hållar hög kvalite. men man brukar känna viss skillnad i rullmotstånd.
om du nu själv fick känna på sakerna o tyckte dom var ganska lika så är dom säkert bytta (det är lite lättare att kläma o käna än att bara se på bilder)

spelet finns antagligen där för att rullen inte ska skära när motor tempen liger på 100 grader.
Du har rätt i allt du sagt förutom att motortempen aldrig någonsin överstiger 85 grader C på utsidan. :-)-) Men givetvis är det tillräckligt för att få ett lager att kärva om det är för tajt.
jag skrev en lägre temp först, men ångre mig när jag insåg att deta lager inte kommer att skära när en motor överhettas.
(sen undrar jag om det faktiskt inte kan bli rätt mycke varmare i varmare länder)

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]