Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av condmaster
Hej!

Jag är en nöjd ägare till en V70N -01 och har lagt märket till ett slags kvidande hudraulpumpsliknande missljud från servon (antar jag). Missljudet är som värst vid stora rattutslag i låga farter och då hörs även ett slags dunkande/knackande ljud.

Jag lade märket till detta efter jag bytte till vinterdäck. bilen har gått 7500 mil. Kan det ha med vinterdäcken att göra?
Användarvisningsbild
av Whisky
Ja, det här med ljud är svårt "ohört"... Men har du tur är det bara någon bussning till styrstången som grorkar och kvider... Eller så är det styrväxel, styrstag, styrleder... eller hjullager... Som sagt, svårt att gissa. Hörs det komma från rattstången i knähöjd, eller verkar det komma från någon sida.... eller kommer det framifrån motorummet?
Användarvisningsbild
av CarMan
om det är ett hydral ljud så skulle jag kolla nivån i servobehållaren
av condmaster
Ljudet kommer helt klart från motorrummet, man hör allt tydligare med nervevad ruta (Brrrr)
Användarvisningsbild
av CarMan
condmaster skrev:Ljudet kommer helt klart från motorrummet, man hör allt tydligare med nervevad ruta (Brrrr)
hur var niån med kall motor?
av condmaster
Tackar för tipsen!! Det var låg nivå i behållaren.
Efter påfyllnad av servoolja så har alla oljud försvunnit :D

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]