Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte bara tillägga att en jobbarkompis med Bsr ppc-låda oxå haft problem (-01 v70 2.5t).
För varje växling mellan trimmad o ej trimmad så blev den mer o mer svårstartad i trimläge.

Han skaffade just ppc för att han skulle kunna köra trimmat o frugan original, precis som de gör reklam för.
När han kontaktade Bsr ang sitt problem sade de; Nej så kan du inte hålla på o växla programvara hela tiden!

Lustigt tyckte polaren med tanke på deras reklam... han fick hävt köpet o pengarna tillbaka iaf...
borstarmicke skrev:Tänkte bara tillägga att en jobbarkompis med Bsr ppc-låda oxå haft problem (-01 v70 2.5t).
För varje växling mellan trimmad o ej trimmad så blev den mer o mer svårstartad i trimläge.

Han skaffade just ppc för att han skulle kunna köra trimmat o frugan original, precis som de gör reklam för.
När han kontaktade Bsr ang sitt problem sade de; Nej så kan du inte hålla på o växla programvara hela tiden!

Lustigt tyckte polaren med tanke på deras reklam... han fick hävt köpet o pengarna tillbaka iaf...
hehe noterar att BSR nu börjat nå även utanför entusiastkretsarna :-)
Jag har en 2.5T-05 och tycker den är fantastisk i motorn! Urstark med husvagn och bensinsnål vid normal landsvägsfart. Turbon vaknar redan vid 14-1500 varv. Försäkringspremien - äsch runt 370 spänn i månaden på volvia. En liten nackdel är att den äter mycket däck eftersom den drar iväg kraftigt redan vid nästan tomgångsvarv. Skulle tro den är värre än T5:an till och med när det gäller däcknötning. Men det är smällar man får ta för en härlig motor! Halv gas i 65 på 5:an så suger det iväg.....
Bild
Mvh Tomas
ja det kanske äter mer än t:5 an ??? 2,5t har ju jämnstarkt vrid hela vägen, schyst bottendrag som inte avtar.
t5:an är lite slöare i början & lite starkare på slutet.
2,5t passar bättre till vardagskörning (själv har jag en t5:a)
Jo jag tror det. För varenda gång man kör iväg så suger bilen iväg direkt och varje gång nöter det lite på framdäcken..
Du behöver inte röra gasen mycket för att detta ska ske..

Men spela roll! Däckfirmorna måste få in sina pengar de med.

Tomas
Tveklöst ska du välja 2,5T!!!
2001 hade jag en sprillans S60 2,4, 140 som kändes väldigt ointressant i motorvägfart (i övrigt underbar komfort).
Min förra bil var en -97 V70 GLT, 170 och den var precis lika ointressant den. De måste vara totalt felväxlade eftersom det fanns noll kraft just när det behövs.

Nu åker jag V70 2,5T -05, och jag är helt såld! Jag har aldrig varit så nöjd med en bil som med denna! Det går att köra väldigt snålt med den, och den drar definitivt mindre soppa än GLT'n. Och så finns det härligt mycket kraft, när du än behöver den!

Har också märkt av däckslitaget... :lol:

Lycka till!!!
av spire
mmm det är mycket man skall fundera över, jag ska iaf ta och provköra en 2,5t och se. Har juh kört 2,4 (140) ganska mycket så den är helt ok. Lite skeptisk till att köra på Bi-fuel är säkert jätte bra men volvons dricker kanske lite för mycket ännu.
av zoran
mikko80 skrev:Köp 2,5T helt klart, mycket skön bil att köra. Har en V70 2,5T -05 med 15000 mil på mätaren. Jag snittar 0,85, då kör jag mera stad än lansväg. Under lång körning snittade min ca 0,71.

Mikael
Hmm, jag undrar varför du köper 2.5t i så fall. Jag kan köra min (som är visserligen automat), på 0.79 landsväg, om jag har farthållare på och inte kör om. I stan, i relativt normalkörning med lite tryck på gasen då och då (det är ju därför man kör turbobil), så ligger jag i snitt på 1.5. Om jag kör som en dåre, då ligger den ju på 1.8 ibland.
Ganska kraftig soppaförbrukning får jag säga. Jag hade en 2.4T-01 automat förut. Den låg på 1.15 i genomsnitt och då kör jag en hel del stad. Med husvagn (kabe 540) drog den 1.44!! Mest landsväg. Den 2.5T-05 jag har nu ligger i snitt på 1.04. Manuell. Med vagnen 1.24 så det skiljer 2 dl/mil på bilarna. Jag är inte den som fiskör. Gillar att komma iväg snabbt. Provat att köra 85 på 90 väg. Kommer då ner i 0.64 ungefär. Observera att den sista siffran är enligt färddatorn....

Mvh Tomas
av zoran
farmerswalk skrev:Ganska kraftig soppaförbrukning får jag säga. Jag hade en 2.4T-01 automat förut. Den låg på 1.15 i genomsnitt och då kör jag en hel del stad. Med husvagn (kabe 540) drog den 1.44!! Mest landsväg. Den 2.5T-05 jag har nu ligger i snitt på 1.04. Manuell. Med vagnen 1.24 så det skiljer 2 dl/mil på bilarna. Jag är inte den som fiskör. Gillar att komma iväg snabbt. Provat att köra 85 på 90 väg. Kommer då ner i 0.64 ungefär. Observera att den sista siffran är enligt färddatorn....

Mvh Tomas
0.64 skulle jag inte få med avstängd motor känns det som. Har du din chippad?

/Z

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]