Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Hej hallå!

Håller på och fnular och funderar över mitt dumpventilsbygge.

Som det är nu så är motorn helt orginal och egentligen hade jag tänkte att posta en bild på kontakten men hittar inte själva funktionen (finns den ens?).

Tänkte jag försöker beskriva lite så gott det går.

På den tjocka slangen från turbon till LMM så sitter det ett T-kors med en slang som är ca 1" grov och försvinner över ventilkåpan och bort över motorn. Precis på det här T-korset sitter kontakten.

Någon som vet vad det är för slang och vilken funktion den har? Vad gör kontakten där?

Nu när jag ändå är i farten så har jag en till fråga om lustiga kontakter.. Om man tar bort grillen, så sitter det tre st i nederkant på intercoolern. Vad har dom där att göra?

Hoppas på bra svar men det brukar man alltid få på det här superbra forumet!

Om jag inte nämt det så är bilen i fråga en Volvo 945 -92 med turbo+...

Trevlig helg alla volvotokar!

/ Trubbel+
av 940 Turbo
tjenare det är slangen från vevhusventilationen men det bästa du kan göra är att sätta returen från dumpen på den ingången sen skarvar du bara ihop vevhuslangen med dupslangen närmare insuget så kan du också behålla kontakten där med den givaren vet inte riktigt vad den mäter men det är väl bra om den sitter där. har en bra bild på en som gjort det men har inte riktigt koll på hur jag kan lägga upp den.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad det gäller kontakterna bakom grillen så sitter de på kondensorn till AC'n, tryckgivare.
Användarvisningsbild
av Ticken
Sparkz skrev:Vad det gäller kontakterna bakom grillen så sitter de på kondensorn till AC'n, tryckgivare.
Så som sitter inte alls på intercoolern som jag trodde? Vad gör en kondensator?

/ Turbo+
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Turbo+ skrev:
Sparkz skrev:Vad det gäller kontakterna bakom grillen så sitter de på kondensorn till AC'n, tryckgivare.
Så som sitter inte alls på intercoolern som jag trodde? Vad gör en kondensator?

/ Turbo+
Kondensor, inte kondensator.... grymt stor skillnad på de orden...

Nå, en kondensor är den del av AC-systemet som lämnar ifrån sig den värme som hämtats från kupén.

(En kondensator är en elektronik-komponent som fungerar ungefär som ett batteri)
av metalHJ
Nja, kondensorns uppgift är väl ändå att sänka trycket i systemet genom att kyla ner köldmediat. Så specifikt hämtar den ingen värme från kupén, utan sänker trycket i systemet genom att kyla. Värmen ökar trycket, och för högt tryck blir direkt farligt för hela systemet!
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]