Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrks
Hej..

Självklart är det hemskt med väntetider... själv går jag också och väntar på min 2.5FT.
Att det blir problem på bilar är tyvärr inget helt ovanlitg oavsett märke enl. mig.
En vän har som vana att alltid köpa nya bmw-bilar +500´ precis efter släpp och nya tillbehör som han helt enkelt är först med av alla. Och jag har aldrig varit med om att någon av hans bilar inte blivit hämtade av bärgare hemma hos honom för åtgärdanden av fel. Har även vänner som beställt audibilar som fått vänta hur länge som helst på leveranser som dröjt. Är det så att vi ställer för höga krav på våra svenska modeller?

Jag vet inte... jag är själv sur för att jag ör att jag kan vänta mig problem med min 2.5FT som är lev. försenad.

Vad jag vet dock är att jag haft 3st v70 innan denna som jag kört ca 17.000 mil vardera i utan ett enda fel... förutom att den första fick byta spjällhus , självklart på garantin eftersom det var ett känt fel.
Vi som köpt och väntat på 2,5FT i 5-6 månader har en lägre toleransnivå än andra köpare. Modellen har funnits på markanden i över ett år, och motorn har väl funnits i över fem år.

Jämnför detta med Audi och BMW som släpper nya motorer med nya schassin som levererar sina bilar på 2 månader.

Hade detta varit en ny modell med ny motor så hade toleransnivån varit betydligt högre.
Användarvisningsbild
av kave
VIT 2,5FT Summum skrev:Vi som köpt och väntat på 2,5FT i 5-6 månader har en lägre toleransnivå än andra köpare. Modellen har funnits på markanden i över ett år, och motorn har väl funnits i över fem år.

Jämnför detta med Audi och BMW som släpper nya motorer med nya schassin som levererar sina bilar på 2 månader.

Hade detta varit en ny modell med ny motor så hade toleransnivån varit betydligt högre.
BMW levererar långt ifrån alltid bilar på två månader. En bekant beställde en 120D när modellen inte ens var ny. Han fick vänta 7 månader på leverans. Vid 3000 mil fick han byta kopplingen som uppförde sig märkligt. Vidare har start/stop systemet krånglat en hel del.
Nu är ju 2.5FT en ny motor. Precis lika ny som BMW's motorer är när man tunar dem lite för att få ur mer effekt.
av Mrks
Vad jag vet är det inte bara emblemet som skiljer 2.5FT mot 2.5 . Det skiljer både hårdvara och mjukvara, vad jag fått sagt till mig.

Att vi sedan jämför volvo med andra märken som är dubbelt eller mer så stora som det förlusttyngda volvo, är detta rättvist? Ford har dragit till svångremmen rejält och då blir det svårt att vara blixtsnabb när det dyker upp problem.
kave skrev:
VIT 2,5FT Summum skrev:Vi som köpt och väntat på 2,5FT i 5-6 månader har en lägre toleransnivå än andra köpare. Modellen har funnits på markanden i över ett år, och motorn har väl funnits i över fem år.

BMW levererar långt ifrån alltid bilar på två månader. En bekant beställde en 120D när modellen inte ens var ny. Han fick vänta 7 månader på leverans. Vid 3000 mil fick han byta kopplingen som uppförde sig märkligt. Vidare har start/stop systemet krånglat en hel del.
Nu är ju 2.5FT en ny motor. Precis lika ny som BMW's motorer är när man tunar dem lite för att få ur mer effekt.
Sett ur mitt egna perspektiv så är det inte Volvo PV´s produkt som skapar frustration utan dess återförsäljare. Det har ju varit rena leklådan sedan jag tog i hand med säljaren i februari. Att inte få svar på enkla frågor för att kunna planera utifrån det är det mest irriterande. Om det sedan är Volvo PV som ställer till det, ex. med framflyttad produktionsstart, för återförsäljaren är ju ingen lätt situation och är till viss del förstålig. Jag har dock som kund köpt något utifrån vissa specifikationer och förutsättningar som jag förväntar mig ska uppfyllas.
Att sedan Volvo PV skulle ha bättre eller sämre produkter än andra aktörer på marknaden ska jag låta vara osagt. I vissa fall får man vad man betalar för och vise versa.
I mitt fall valde jag en V70 2,5FT utifrån vad jag förväntar mig att få till den kostnad den betingar. Just nu känns det inte alls positivt pga av omständigheterna!
Har nu hämtat ut bilen från vekstaden. Det visade sig att det var något som hade hängt sig vid bränsleadaptionen. Tydligen så var bilen tankad med bensin när den kom från fabrik, säljaren tankade sedan upp den med etanol. Efter det körde jag ca 3km till jobbet och ställde bilen. Körde sen ca 3 km och stängde av. Körde sen ca 1 mil, stängde av. Körde sen ytterliggare 1 mil å stängde av. När jag efter det startade och körde ungefär 5km så tändes lampan som indikerade avgasreningsfel/motorfel. Tycker det är konstigt att inte lampan tändes tidigare. Teknikern nämnde att om man ska byta bränsle bör man köra några mil för att adaptionen ska "gå klart". Han sa också att om lampan tänder sig igen, kan man öppna och stänga tanklocket för då påbörjas förmodligen adaptionen igen.

Summan av kontentan är ju i alla fall att det inte var något större fel på bilen, men ändå lite irriterande att behöva besöka verkstaden efter ca 3 mil.
henka35 skrev:
Joli skrev:
Tflex skrev:Pratade med en säljare på Bilia ang fälgar till V70 2,5ft. Han rekommenderade starkt att man ska hålla sig till 16".
Menade på att 16" fälgarna är noga utprovade av Volvo, med hänsyn till bilens fjädring, tystare gång osv. Ligger det någon sanning i det? Han har ju ingen anledning att inte tala sanning då jag först ville köpa en komplett uppsättning med 17" hjul. Men som sagt han rekommenderade mig att hålla mig till 16". Någon som vet hur det ligger till?
Ang. "tystare gång" - Vi Bilägare har i senaste numret testat bullernivån i 35 olika bilar och i 4 olika hastigheter och tydligen var både V70II och S80n tystare med 17-tummare än 16-tummare. Kan iofs ha berott på däcken - har för mig att det var Continental på 17-tummarna och Michelin på 16-tummarna.
Håller med om att 205/60-16 Michelin Energy är bullriga och stötiga. Bilen går mjukare på vinterhjulen som är 225/55-16 Continental. Dessutom verkar Michelindäcken inte hålla länge eftersom de verkar slitas fort.

//Henrik
Hej
Enligt senaste Automobil är Michelin Energy på V70 2,5FT som att köra på våt asfalt hela tiden. Greppet beskrivs som mycket sämre än med vanliga däck. De rekomenderar de som vill få ut någon körglädje ur bilen att byta till andra däck/dimensioner.

Tur att man beställde 17" Continental! Även en blind höna..... :D

Mvh
Arese
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 30
Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]