- mån 15 sep 2008, 14:36
#217993
En V70 3,2 i USA utförande kommer att vara rätt så svårsåld i Sverige. Men med tanke på hur lite du kommer att betala blir det nog en hyffsad kalkyl ändå. Det finns alltid människor som kör lite och där diesel inte lönar sig (mig själv exempelvis) så köpare hittar du alltid om du begär ett vettigt pris. Jag tror dock inte du ska tro att du kan göra en fantastisk affär (=sälja bilen till samma pris sedan här i Sverige) men har du en nyanserad bild av försäljningspriset här i Sverige tror jag ändå att du kan åka trevlig bil till hyffsade pengar.
Eftersom bilar sällan/aldrig är bra investeringar så tycker jag att du ska köpa en bil som du vill ha inte en som du tror blir en "bra affär". Vill du själv åka V70 3,2 så gör det. 3,2an är en udda fågel i Sverige men det gör det inte sämre för det. Jag tror också att andrahandsvärdet för dieslar kommer att dyka ordentligt framöver. Genomsnittskörsträckan på en 5 år gammal bil i Sverige är 1200 mil. Hur lockande är det att åka diesel med den körsträckan? Dyrare bränsle, dyrare försäkring, dyrare skatt, dyrare reparationer kommer att komma som en sur överraskning för alla som nyss köpt diesel. Framförallt D5 och 2,4d som visat sig ha en drivmedelsförbrukning som ligger långt, långt från uppgivet värde.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i