Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
Tjenare.. undrar om någon kan tänkas veta vad det kan vara som låter som ett plåtskrammel i min tdi -98. Har kollat ALLA plåtar och allt annat som avgas system osv men inte klurat ut vad det kan vara.

Låter som sagt som om en plåt skulle ligga o skrammla vilket det inte gör. Var in till ok och hissade upp den på lyften och hade den igång och det låter som om det kommer från oljetråget vid passagerarsidan!

När man sitter i bilen och lägger i 1:an och släpper upp kopplingen till dragläge försvinner ljudet helt och frikopplar man igen så kommer ljudet tillbaka.

Rätt säker på att det INTE har nått med kopplingen o göra.. kommer inte från den sidan av motorn, och ljudet är bara på tomgång!

Någom med förslag?
Användarvisningsbild
av JimmyG
Hittade felet.. det var drivaxellagret ... stödlagret som var så slut att det låg och skrammlade. Bytte det, kostade nästan 1000 kr på volvo, men nu är det HELTtyst
av v70 tdi
Hej!
Jag har ett liknande problem med min v70.
Fast det hörs även när jag kör sakta. Det låter som att det ligger en plåt eller något föremål löst.
Har kollat alla plåtar jag kan hitta under bilen & avgasröret. Det låter som det kommer från mitten av bilen.
Hur ser man om lagret är slut? Någon som har någon erfarenhet av biltemas krängningsstag?
Bytte styr & spindelleder ( volvo ) men jag satte in stagen från biltema.
Efter 2 veckor så har jag klunkande ljud från frammvagnen igen.

Hej!!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
v70 tdi skrev:Hej!
Jag har ett liknande problem med min v70.
Fast det hörs även när jag kör sakta. Det låter som att det ligger en plåt eller något föremål löst.
Har kollat alla plåtar jag kan hitta under bilen & avgasröret. Det låter som det kommer från mitten av bilen.
Hur ser man om lagret är slut? Någon som har någon erfarenhet av biltemas krängningsstag?
Bytte styr & spindelleder ( volvo ) men jag satte in stagen från biltema.
Efter 2 veckor så har jag klunkande ljud från frammvagnen igen.

Hej!!!!
har du samma motor som trådskaparen?
tyver tror jag inte alla läser allt, så nån med god erfarenhet av K-stag, kenak inte tittar in under rubriken V70 TDi skrammelljud vid oljetråget...
Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]