Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Skära ut gummit lät krångligt. man måste ju ha press för att pressa o dom, så varför inte pressa ur dom.
det är viktigt att man pressar i dom i rätt vinkel & på rätt djup.

själva jobbet är ju inte svårt, men länkarmen i sig är ivägen för presandet så ett presmothåll med rätt form får tillverkas elle införskaffas.

-------------------------------
dt framgår inte om det gäler främre aller bakre bustningen, man jag antog att de var den främre
av -henrik-
Det var dom främre jag bytte. Det var lite trixigt att komma åt att pressa men med en 41:ans u-nyckel som pressmothåll funkade det perfekt.
Kröp under bilen utan att hissa upp den och markerade ut rätt vinkel för bussningarna innan jag böt. Som dom sitter nu är gummit hel obelastat ( ej vridet) när bilen står på 4 hjul.
av putte62
Lånar tråden..
Jag skall byta främmre framvagnsbussningar på min V70-03, eventuellt hela länkarmarna om det visar sig omöjligt att få ur bussningen.
Det verkar som den nya bussningen enklast pressas bakifrån och fram? dels för att länkarmens framkant har en bra yta att komma åt men även att bussningen skall ligga förskjuten bakåt, kant i kant med framkanten. Men, åt vilket håll pressar man enklast ut den gamla?
Rekommenderar ni att även byta den bakre?
Vad finns det för skäl att byta hela armen?
Vad avses med press? Jag har ett skruvstycke som greppar 125mm med 6mm stigning på åtdragningsbulten, skulle detta kunna räcka?
Användarvisningsbild
av Sparkz
125 mm är nog lite kort, du behöver ju i stort sett dubbla bussningens längd även om det går med lite mindre om man tar det i omgångar med olika höga hylsor. De brukar inte sitta så hårt, men det är nog på gränsen av vad skruvstycket klarar ändå.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Ska byta mina främre i helgen och har skaffat powerflex bussningar. Någon som monterat sådana?
Man får tydligen använda metallbitarna från orginalet verkar det som.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Nu har jag bytt spindelleder och bussningar i främre delen av länkarmarna.
Inga problem att få ut gamla bussningarna när man plockat bort länkarmarna.
Använde skruvstäd och kniv för demontering och sen sandpapper på det sista.
För montering använde jag 5-56 och skruvstäd. Och en slangklämma för att få in den första biten av bussningen.

När sedan hela länkarmen skulle tillbaka var det dock ett mindre H-vete. Man fick lägga imellan en mutter vid bakre infästningen för att det skulle bli lite vinkel inåt på bussningen. Annars sitter den spikrakt och man får inte den på plats.
Resten gick bra och smidigt. Tog en bild på hur jag gjorde med muttern, men har inte laddat ur den ur telefonen än.
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]