Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mazz
#215268
Har lite funderingar om hur bilen uppför sig.

Främsta problemet är att den är väldigt ryckig i kopplingen när motorn är nystartad och kall. Det blir gärna hoppigt mellan växlarna. Blir helt normalt efter några minuters körning. Känns även som att den tappar effekt ibland, ibland vid uppväxlingar. T.ex när man ska iväg från en korsning och stoppar i tvåan så beter den sig som om att man fick i fyran. Den skuttar och pinar sig frammåt. Man kopplar ur växeln och i igen och sen går det oftast bra igen. Händer bara ibland. Kopplingen fungerar fin fint när man kört en bit så tror inte att det är den?

Har kollat bromsvätskan och nivån är bra, inte koll på om förra ägaren har bytt hela systemet någongång. Gör ni detta? Frågade på lokala volvoverkstaden och dom sa att dom gjorde väldigt få byten av bromsvätska.

Ett antagligen annat problem är att växlarna är svåra att få i när motorn är kall. framförallt backen.
Läst en hel massa inlägg om detta problem. mest relevant men jag vet inte vad jag ska göra =)
Har ju modellen med vajrar. 2.0T
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ken#p36208

Har beställt en Haynes bok för att läsa på lite mer, men ni får gärna tipsa så mycket ni kan!
Bilen ska in på 12 000mil service om 2 veckor.

Hupp, mer än så får vi inte plats med. Tack på förhand!
av Mattias_667
#224820
Hade samma problem med min växel låda när det var lite kallare ute. Köpte fin olja på Meca. Efter oljebytet har den gått utan problem. får i alla växlar utan problem. var typ 1000 -1500 mil sedan.
SKF vänster drivaxel montage.

Ska den in längre så krävs det mer[…]

Taklucka 744 GLE

Skall fixa innertaket på min 744 1988. Skal[…]

Okhållare D2

Ok, jag tänker att det måste finnas en […]

3G släcks

Ungefär en gång i månaden och det[…]