NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d nilsson
Hej

Mitt första inlägg här på forumet börjar med ett problem ;)

Det är nämligen så att min sambo och jag köpte en Volvo V50 förra veckan hos en Volvohandlare. Bilen har fungerat klanderfritt fram tills i helgen, då började lampan för avgasreningen att lysa. Tyvär hade bilhandlarn stängt så jag fick inte tag på honom men jag ska kontakta dem idag. Har sökt lite här på forumet och sett bland annat att det kan vara någon styrenhet som sitter vid höger bakhjul under bilen???(en dyr sak). Men frågan är om detta fel borde åtgärdas gratis med tanke på MRF-Garantin? Vill gärna ha lite kött på benen innan jag ringer bilhandlarn.

Vad säger ni som kan?

(ang felet så lyser lampan konstant)
av d nilsson
Liten update.

Ringde säljaren igår och det var bara att köra in bilen på den lokala verkstan så skulle de fixa den där. Vi bokade en tid för service men det gjordes ändå en snabbkoll av felminnet direkt när jag var där. Man uppdaterade bara mjukvaran så skulle vi se om lampan började lysa tills vi hade den bokade reparationstiden. Senare under dagen började förstås lampan att lysa igen.

Enligt felkoderna gick den på för mager blandning. men hur fasen kan uppgradering av mjukvaran hjälpa? (vilket det förstås inte gjorde). Tyckte det stod något om felkod ECM 250 eller nåt sånt.

Nåväl bilen ska ju iaf lagas och jag står inte för reparationen så det känns ju skönt iaf :)

Ytterligare en fundering: Jag sa till mekanikern att jag hade planerat en dagstripp (cirka 45 mil tur och retur) nu till helgen (innan bilen ska in på verkstad) men han sa att det inte var någon fara. Kan det verkligen stämma om bilen går med för mager blandning?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kopierat från en hemsida :

Luft/bränsleförhållandet kan variera och bidrar till olika effekter i fordonet:

MYCKET MAGER BLANDNING
- Dålig motorkapacitet
- Glödtänder under jämn hastighet
- Brända ventiler
- Brända kolvar

MAGER BLANDNING
- Låg bensinförbrukning
- Lågt avgasutsläpp
- Försämrad motorkapacitet
- Viss tendens till knackningar och smällar

--

ECM-2500 Bränsletryck
ECM-2500 Bränsletryck. Felaktigt tryck
ECM-2500 Bränsletryck. För högt tryck
ECM-2500 Bränsletryck. För lågt tryck
ECM-2500 Bränsletryckgivare. För hög signal
ECM-2500 Bränsletryckgivare. För låg signal
ECM-2500 Främre lambdasond, bank 2 värmning. Felaktig signal

Så det kan nog mycket väl vara styrenheten till bränslepumpen. Ska de byta den?

/Kalle
av d nilsson
Kalle--> Har ingen aning alls om de ska byta styrenheten för bränslepumpen. De får väl fortsätta felsöka när jag väl ska lämna in den på reparation nu på måndag. Nu vet vi iaf att det räckte inte med uppdatering av mjukvaran.

Men jag kan ju mycket väl nämna bränslepumpen för dem, men det känns lite olustigt om jag som lekman ska komma in å leka kunnig :wink:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ibland så måste man säga till verkstan vad felet kan vara eftersom det finns vissa sluskar på en del ställen :roll:
av GrandDanoise
Har en känsla av att det är sot i spjällhuset som tänder din varningslampa. (Spjället slår inte igen ordentligt och släpper in smygluft, därav fel blandning).
Kan rengöras själv, men då MÅSTE man koppla bort batteriet 30 minuter innan - för att vara säker på att inte få en hög med felkoder och en bil som går i "limp mode"! Lättaste är att be verkstaden göra det, tar 2 minuter och lampan slocknar efter några starter när minnet upptäcker att problemet inte finns längre.

Låter inte som det skulle vara styrdonet vid höger bak, men den ska ÄNDÅ flyttas till ett torrare ställe!

/D
Användarvisningsbild
av CarMan
Sot i spjäll hus på en V50. har jag alrdig hört talas om. Är det nått som föekommer?

PEM som styrenheten heter som ni pratar om, borde ju redan vara flyttad. men om den nu inte är det, så är det högst troligt att det kan vara den. har haft den felkoden på några som visatsig vara PEM.
Men det vanliga är att bilen stanar helt, när det är fel i PEM
av Psyko
250A kan sättas av en så enkel sak som att oljestickan till motorn
inte sitter i ordentligt, eller att den drar tjuvluft via en otät o-ring
till stickan eller dess infästning i oljetråget.

Har inte heller varit med om att spjällen sotar igen på dessa bilar
av wildwestman
Jag har samma fel. Det har kommit och gått under ca: 1 års tid. Lampan slocknar efter 1 dygn. Dröjer någon månad och återkommer igen. Nu har den lyst i 3 dagar i sträck varav jag kontaktade Volvo.
De har emissionsgaranti i 4 år för vissa fel, vilket min bil är om ett par månader.
De ska även byta styrenhet till någon bränsledel vilket min bil åndå skulle kallas till.

Om detta fel går på garanti eller inte ville han inte sträcka sig till. De ska göra en felavläsning och ge mig ett kostnadsförslag om det inte går på emissionsgarantin. På samma gång så ska de byta styrenheten.

VI får väl se, tidigare inlägg anspelar på att detta åtgärdas gratis vilket inte alls verkar givet. :???:

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]